رضا زائر حیدری *
شرایط بازار فولاد در منطقه cis بیش از هرچیز به بازی موش و گربه شبیه است. هنگامی که تولیدکنندگان به منظور جذب نقدینگی مورد نیازشان کمی از بهای محصول خود می‌کاهند خریداران نیز سعی می‌کنند با استفاده از شرایط موجود پیشنهادات قبلی خود را اندکی کاهش دهند یا به عبارتی ساده‌تر سطح تحمل تولیدکنندگان را بسنجند.

اما این بازی موش و گربه به پایان خود نزدیک می‌شود؟
در حال حاضر شمش فولادی منطقه cis در بنادر دریای سیاه بین ۵۰۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن معامله می‌شود، هر چند حجم معاملات اندک است. هنوز هم به نظر حجم انبار تولیدکنندگان بالا می‌رسد و هر چند تقاضای انباشته شده زیادی در منطقه وجود دارد؛ اما شاید با توجه به نیاز فولادسازان به جذب نقدینگی، بهای شمش فولاد کمی، شاید حدود پنج دلار دیگر در هر تن کاهش یابد، اما احتمالا به اولین نقطه پایدار نزدیک می‌شویم.
شرایط بازار طی هفته‌های بعد امیدوار‌کننده‌تر خواهد بود، چرا که:
الف: با پایان تعطیلات ماه اکتبر در چین بازار این ناحیه از جهان فعال خواهد شد. تولید فولاد و همچنین مواد اولیه در چین زیر فشار افزایش بهای انرژی قرار دارد. فشاری که دولت این کشور به صنایع قدیمی وارد می‌سازد تا با کاهش از تولید دی اکسید کربن امکان ورود این کشور به پیمان کیوتو را فراهم سازد. با توجه به پایدار بودن سیاست کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای به نظر نمی‌رسد از فشار روی صنعت فولاد چین کاسته شود. فشاری که تولید کک و بهای این کالا در بازار‌های جهانی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ب: چشم‌انداز بهای انرژی کاهشی نیست. ما به سمت زمستان، هر چند زمستانی نه چندان سرد، حرکت می‌کنیم و شاخص معاملات نفت در نایمکس و همچنین بهای شاخص اوپک و برنت افزایشی است.
ج: تولیدکننندگان فولاد در منطقه cis، به خصوص غول‌های اوکراینی کم و بیش می‌دانند که یکی از هدایایی که طی دو سال گذشته دریافت کرده‌اند، امسال نیز در انتظار آنان است. این هدیه نه چندان دوست داشتنی چیزی نیست به جز افزایش بهای گاز ارسالی از روسیه به اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد کمونیستی. تولیدکنندگان فولاد در منطقه cis از تولید خود طی سه ماه آینده به احتمال قوی نخواهند کاست؛ چرا که انتظار افزایش هزینه‌های تولید را دارند، اما به هر حال در برابر کاهش بیشتر بهای فولاد خام نیز مقاومت می‌کنند هر چند به کاهش حجم انبار‌های آنان منتهی نشود.
با در نظر گرفتن شرایط فوق و همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از نیاز نوردکاران ما به فولاد خام از کشور‌های حوزه cis وارد می‌شود در این زمان باید داینامیک بازار را تشخیص بدهیم. شرایط حاضر فرصتی است برای خرید فولاد بیشتر یا باز هم باید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشیم؟
*کارشناس بازار فولاد