انجمن فولاد دنیا چشم انداز کوتاه مدت خود از وضعیت فولاد دنیا در سال‌های 2010 و 2011 را در ماه اکتبر منتشر کرده است. این انجمن پیش بینی می‌کند مصرف ظاهری دنیا در سال 2010 (پس از کاهش 6/6 درصدی در سال 2009) با 1/13 درصد رشد به یک میلیارد و 272 میلیون تن خواهد رسید.

این اتفاق حاکی از آن است، میزان کل فروش به علت رشد ۳۵ میلیون تنی فروش آوریل ۲۰۱۰ نسبت به اوج آن در سال ۲۰۰۷ (قبل از بحران که ۱۲۲۲ میلیون تن بود) فراتر رفته است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ سطح تقاضا برای فولاد در دنیا با ۳/۵ درصد رشد به ۱۳۴۰ میلیون تن برسد.
در ماه سپتامبر سال جاری کمیته اقتصادی ورد استیل در ریو دوژانیرو برزیل تشکیل شد و در خصوص مصرف و کل فروش اکتبر 2010 به بحث پرداخت. دانیل نووگیل، رییس این کمیته اظهار داشت: اولین پیش‌بینی این کمیته از میزان فروش پس از بحران اقتصادی (که در آوریل 2009 اعلام شد) رشد 4/8 درصدی تقاضا برای فولاد در سال 2010 بود.
در حال حاضر با تجدیدنظر در این درصد آن را تا ۱/۱۳ درصد افزایش داده اند. علت چشم‌انداز بهتر این است که اوضاع در اقتصادهای توسعه یافته مخصوصا اروپا، CIS بهتر از حد موردانتظار بود و در اکثر کشورهای نوظهور بهبودی قوی و مداوم در تقاضا مشاهده شده است. این کمیته انتظار دارد روند بهبود در وضعیت فولاد به‌صورت مداوم و پایدار پیش رفته و در پیش‌بینی فعلی، علائمی از وقوع موج دوم بحران (که برخی از آن ترس دارند) به چشم نمی‌خورد.
ایشان افزودند با وجود اینکه اوضاع بهتر از حد مورد انتظار می‌باشد؛ اما هنوز لازم است محتاطانه رفتار شود و سطح تقاضا برای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته در سال 2011 هنوز پایین‌تر از اوج آن در دوران قبل از بحران می‌باشد. بهبودی که تا بدین‌جا اتفاق افتاده اساسا ناشی از چرخه موجودی کالا و بسته‌های حمایتی و انگیزشی دولت‌ها بوده است، عواملی که اثر آنها در حال محو شدن می‌باشند. البته باید منتظر ماند و دید آیا با این حال مخارج مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها افزایش می‌یابد و بهبود به روند صعودی خود ادامه می‌دهد یا خیر. شاخص‌های اقتصادی اخیر سیگنال‌های متفاوتی را نشان می‌دهند و لازم است وضعیت توسعه طی ماه‌های پایانی سال و اوایل سال آینده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
چین
انتظار می‌رود، مصرف ظاهری فولاد چین در سال 2010 با 7/6 درصد رشد (پس از رشد 8/24 درصدی در سال 2009) به 579 میلیون تن برسد. بااینکه مصرف ظاهری فولاد در فاصله ماه‌های ژانویه تا اوت 2010 با افزایش 2/9 درصدی مواجه شد؛ اما پیش‌بینی می‌شود رشد مصرف ظاهری فولاد این کشور در باقی ماه‌های سال جاری (به‌علت اقدامات دولت جهت آرام کردن اوضاع بخش املاک و مستغلات و تداوم کنترل بر تولید فولاد) با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شود. در سال 2011 این نرخ رشد باز هم به علت ضعیف شدن بخش املاک و مستغلات و افت تدریجی بسته‌های حمایتی دولت تا 5/3 درصد کاهش خواهد یافت.با اینکه پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد در چین نسبت به سایر کشورها نسبتا پایین باشد؛ اما قابل ذکر است مصرف ظاهری فولاد این کشور در سال 2011، 42 درصد بالاتر از سطح آن در سال 2007 خواهد بود و چین حدود 45 درصد از سهم مصرف ظاهری فولاد در سال 2011 را در دنیا به خود اختصاص خواهد داد.
هند
تقاضا برای فولاد در هند در دوران بحران اخیر 5/7 درصد رشد داشت و انتظار می‌رود این نرخ در سال‌های 2010 و 2011 به ترتیب برابر 2/8 و 6/13 درصد باشد. از آنجاکه مصرف ظاهری فولاد این کشور در سال 2011 برابر 68 میلیون تن خواهد بود، بعد از چین و آمریکا در جایگاه سومین کشور مصرف کننده فولاد قرار خواهد گرفت.
نفتا
در منطقه نفتا مصرف ظاهری فولاد در سال 2009 با کاهش 2/36 درصدی مواجه گردید. به مدد رشد فعالیت‌های ساخت و بهبود تولید انتظار می‌رود مصرف ظاهری فولاد در آمریکا در سال 2010 و 2011 به ترتیب 9/32 و 4/9 درصد رشد یابد و به 1/86 میلیون تن در سال آینده (7/79 درصد از سطح 2007) برسد. مصرف ظاهری فولاد کل منطقه نفتا در سال‌های 2010 و 2011 به ترتیب با 3/31 و 7/8 درصد رشد مواجه خواهد بود.
آمریکا
در آمریکای مرکزی و جنوبی مصرف ظاهری فولاد در سال 2009، 6/23 درصد کاهش یافت.در حال حاضر سطح تقاضا برای فولاد در این منطقه به خاطر بهبود قیمت کالا، صادرات و بهتر شدن سرمایه در گردش تقویت شده است.
مصرف ظاهری فولاد در سال ۲۰۱۰ درنتیجه رشد ۶/۳۴ درصدی آن در برزیل تا ۲/۲۸ درصد بالا رفت. در سال ۲۰۱۱ مصرف ظاهری فولاد با ۱/۹ درصد رشد به ۶/۴۷ میلیون تن (اولین رشد این چنینی در منطقه و ۱۴ درصد بالاتر از سطح آن در سال ۲۰۰۷) خواهد رسید.
اروپا
با توجه به ضعف شدید فعالیت در صنعت ساخت در اسپانیا، ایتالیا و انگلستان، مصرف ظاهری فولاد اروپا در سال ۲۰۰۹ ، ۷/۳۵ درصد کاهش یافت. با بهبود صادرات کالا در این منطقه (به خصوص در آلمان) شاهد بهتر شدن اوضاع اروپا نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت خواهیم بود. در نتیجه رشد ساخت مجدد کالا و تقویت بخش صادرات، مصرف ظاهری فولاد ۹/۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ افزایش در مصرف واقعی فولاد موجب رشد ۷/۵ درصدی تقاضا برای فولاد و رسیدن آن به ۴/۱۴۷ میلیون تن در منطقه شود و به ۷۵ درصد سطح آن در سال ۲۰۰۷ برسد.
ژاپن
ژاپن که افت ۳/۳۲ درصدی در مصرف ظاهری فولاد را در سال ۲۰۰۹ تجربه کرد با رشد ۱/۱۹ درصدی در مصرف فولاد در سال ۲۰۱۰ مواجه خواهد شد که به علت کمک‌های حمایتی مالی و رشد قوی صادرات بسیار بالاتر از حد مورد انتظار خواهد بود. البته انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ تقاضای این کشور برای فولاد در نتیجه سیاست‌های انقباضی مالی، یون قوی و ضعیف شدن بخش‌های اصلی مصرف‌کننده فولاد تا ۴/۱ درصد پایین بیاید. این مساله باعث خواهد شد مصرف ظاهری فولاد ژاپن در سال ۲۰۱۱ به ۶۲ میلیون تن (۷۶ درصد از سطح سال ۲۰۰۷) برسد.
CIS
بهبود در منطقه CIS به طرز شگفت آوری قوی می‌باشد.مصرف ظاهری فولاد این منطقه در سال ۲۰۰۹، ۳/۲۸ درصد (با افت ۴۳ درصدی در اوکراین) کاهش یافت. انتظار می‌رود مصرف ظاهری فولاد این منطقه در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب با رشد ۵/۲۶ و ۱/۱۱ درصدی مواجه شوند. این مساله باعث می‌شود مصرف ظاهری فولاد این منطقه در سال ۲۰۱۱ به ۸۹ درصد سطح آن در سال ۲۰۰۷ برسد.
ترکیه
این کشور در مصرف ظاهری فولادخود در سال ۲۰۰۹ کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرد و انتظار می‌رود با ۵/۲۰ درصد رشد در سال ۲۰۱۰ و ۷/۱۰ درصد رشد در سال ۲۰۱۱ به ۱/۲۴ میلیون تن برسد که در آن صورت سطح مصرف ظاهری فولاد آن به سطح سال ۲۰۰۷ خواهد رسید.