گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: تنها عرضه‌کننده دیروز در بورس کالا، ذوب‌آهن اصفهان بود که ۲۸ هزار تن تیرآهن و میلگرد آن با نرخ ۷۸۰ تومان معامله شد. براساس این گزارش، دیروز نخستین عرضه محصولات فولادی پس از آغاز اجرای مصوبه اخیر سازمان بورس در خصوص ممنوعیت خرید حقیقی‌ها در بورس کالا بود که بر اساس آن از تعداد خریداران محصولات فولادی به مقدار قابل توجهی کاسته شد. از این‌رو فعالان بورس ، فروش ۲۸ هزار تن محصول ذوب آهن در این شرایط را رقم قابل توجهی دانسته و علت آن را قابلیت بالای محصولات ذوب‌آهن در فروش فوری عنوان کردند. در این میان کارگزاران علت عرضه نشدن محصول دیگر فولادسازان در رینگ دیروز بورس را فروش‌های انبوه هفته‌های قبل و تعهدات بالای این شرکت‌ها دانسته و معتقدند با توجه به ضرورتی که در بورس شرکت‌ها برای تحویل کالا دارند، فروش‌هایی که هفته قبل داشتند تعهد زیادی را بر دوششان گذاشته است.

سردرگمی بازار

اما نمی‌توان از این موضوع نیز چشم‌پوشی کرد که در حال حاضر شرایط بازار سردرگمی زیادی برای خریداران ایجاد کرده و از این‌رو خریداران کمتری در مقایسه با قبل در بازار حضور دارند. کما اینکه دلایل متعددی برای این بی‌رونقی عنوان می‌شود؛ از جمله مشخص نبودن اثرات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که برای بسیاری از معامله گران هنوز مشخص نشده که این تصمیم اقتصادی دقیقا چه تاثیری در هزینه‌های تولید از جمله هزینه دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های انرژی و در نهایت چه اثری بر قیمت‌های فولاد دارد.

احتمال انتقال نقدینگی‌ها به سایر بازارها

یکی دیگر از دلایل مطرح شده نیز انتقال بخشی از نقدینگی بازار آهن به بازارهای دیگر از جمله بازار ارز و طلا است. به گفته تجار، از آنجا که برخی از واحدهای تجاری و سرمایه‌گذاری به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت سرمایه‌گذاری در این دو بخش سود بیشتری کسب می‌کنند، نقدینگی خود را صرف خرید ارز و طلا کرده‌اند و سرمایه گذاری در بازار آهن را کاهش داده‌اند. اما علاوه بر این نیز عنوان می‌شود که طی یک ماه اخیر به دلیل تثبیت نرخ آهن در بورس خریدهای زیادی از سوی برخی تجار شده که توان نقدینگی و ورود مجدد این نقدینگی به بازار را کاهش داده است؛ ضمن اینکه برخی نیز با توجه به شرایط سردرگمی که بازار دارد و مقررات محدود کننده‌ای که در بورس تعیین شده ترجیح می‌دهند تا فعلا نقدینگی زیادی را در بازار درگیر نکنند. اما برخی از کارگزاران نیز می‌گویند با وجود تثبیت قیمت‌ها در بورس، با توجه به نرخ فعلی شمش ، تعداد قابل توجهی از خریداران و مشتریان بورس این قیمت ۷۸۰ تومان را بالاتر از حد دانسته و معتقدند که شرکت‌ها در حال حاضر با فروش کالا با این رقم نه تنها ارزان فروشی نمی‌کنند، بلکه بالاتر از انتظار بازار نیز می‌فروشند از این‌رو کارگزاران معتقدند این امر باعث شده تا یک تعداد از خریداران فعلا خرید نکرده و تنها نظاره‌گر بازار باشند؛ ضمن اینکه گفته می‌شود این شرایط در بازار آزاد نیز بیشتر به چشم می‌خورد و خریدار با نرخ‌های فعلی کمتر در بازار وجود دارد خصوصا اینکه نوسان قیمت‌های جهانی نیز طی این مدت بیش از آنکه افزایشی باشد روند کاهشی داشته است از این‌رو برخی از تجار پیش‌بینی کاهش نرخ داشته و برخی نیز با استناد به هدفمندسازی یارانه‌ها انتظار رشد قیمت دارند. از این‌رو به طور کلی بازار با سردرگمی زیادی

دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طوری‌که گفته می‌شود حجم معاملات در مقایسه با هفته‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است.در همین حال برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از معامله گران در حال تبدیل شرایط معاملاتی خود از حقیقی به حقوقی هستند تا بتوانند در معاملات بعدی بورس وارد معاملات شوند.

دیروز ذوب آهن اصفهان سبد تیرآهن و میلگرد خود را با نرخ ۷۸۰ تومان، با حجم ۲۸ هزارو ۸۲۰ تن عرضه کرد که همین حجم کالا معامله شد.

حقیقی‌ها تا یک‌ماه مجاز به خرید شدند

دیروز در حالی معاملات رینگ صبح به پایان رسید که در پایان ساعات اداری، بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد مبادله افراد حقیقی برای محصولات پتروشیمی و فلزات تا اوایل ماه آینده، مجددا امکان‌پذیر شده است. محسن جعفری معاون عملیات و نظارت شرکت شرکت بورس کالای ایران اظهار داشت: اجرای بند یک اصلاحیه ماده ۴ دستورالعمل ثبت سفارش کالا به مدت یک ماه از ۳ آبان به تعویق افتاده است.جعفری در ادامه تاکید کرد که از تاریخ ۳ آذرماه سال‌جاری این اصلاحیه لازم‌الاجرا خواهد شد. براساس این گزارش، روز شنبه نیز بورس کالا در اطلاعیه‌ای مبادله محصولات کشاورزی، سیمان، طلا و رینگ صادراتی را برای افراد حقیقی بدون مشکل دانسته بود. در اصلاحیه ماده ۴ ثبت سفارش کالا کد خرید در بورس صرفا توسط افراد حقوقی مجاز شده است. در همین راستا

محمود غفاری مدیر امور ناظرین تالار بورس کالا در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با بیان این مطلب که این اطلاعیه ظهر روز گذشته از سوی سازمان بورس به بورس کالا ابلاغ شده است، گفت: در این یک ماه بورس کالا فرصت دارد تا برای افراد حقیقی که فعالیت خود را در قالب حقوقی آغاز می‌کنند کد معاملاتی جدید صادر کند.وی در پاسخ به این سوال که در این صورت تنها اسامی افراد تغییر می‌کند نه نوع فعالیت آنها و آیا این امر هدفی را که نهادهای ناظر به دنبال آن هستند پاسخ می‌دهد یا خیر گفت: نظارت بر فعالیت افراد حقوقی بیشتر از نظارت بر حقیقی‌ها است از این‌رو در صورت حقوقی شدن این افراد، بورس می‌تواند نظارت بیشتری بر عملکرد آنها در بازار داشته باشد.