سه دلیل کاهش قیمت سکه
دنیای اقتصاد - به اعتقاد تحلیل‌گران بازار طلا، عوامل مختلفی که در هفته گذشته باعث افزایش ارزش دلار از یک سو و کاهش نرخ یورو از سوی دیگر شدند، سفته‌بازان را به فروش طلا هدایت کردند و همین موضوع باعث شد که بیشترین سقوط طلا طی ۱۲ ماه اخیر طی یک هفته را شاهد باشیم. اقدام ناگهانی دولت چین در افزایش نرخ بهره و اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی‌بر اینکه آمریکا برنامه‌ای برای کاهش نرخ دلار ندارد، باعث تقویت دلار شد و انتشار گزارش‌هایی از وضع کسادی در اروپا، پول اروپایی‌ها را تضعیف کرد.

عوامل افت نرخ طلا طی هفته گذشته
در هفته گذشته، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود؛ ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود. به طوری که روند قیمتی طلا از میانگین ۵۰/۱۳۶۳ دلار در تاریخ ۱۸ اکتبر، به میانگین قیمت ۷۵/۱۳۲۰ دلار در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۰ رسید.
به گزارش سایت سی ولکس کالا در هفته اخیر، بهای طلا با خیزشی نزولی همراه شد؛ به نحوی که قیمت آن در مقطعی از زمان تا مرز 1315 دلار به ازای هر اونس نیز افت پیدا کرد. کاهش قیمتی طلا در هفته گذشته 3/3 درصد بوده است که بیشترین افت قیمتی‌این فلز گرانقیمت، از ماه جولای سال میلادی جاری محسوب می‌شود.‌این نزول شدید طلا در حالی است که در هفته ماقبل بهای طلا با صعودی باورنکردنی به رکورد قیمتی 10/1387 دلار به ازای هر اونس نیز رسیده بود.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در روز دوشنبه هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، وزیر خزانه‌داری آمریکا «تیم گیتنر» اعلام کرد که دولت آمریکا برنامه‌ای برای کاهش ارزش دلار‌این کشور ندارد. ‌این خبر نیز منجر به افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای رایج در جهان شد که در نتیجه‌این موضوع با افزایش تقاضای معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در دلار آمریکا، بهای طلا با کاهش در بازارهای جهانی همراه شد. در همین حال در هفته گذشته، U.S. Dollar Index (شاخص دلار آمریکا) نیز با اندکی افزایش همراه شد.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای عمده جهان و رابطه معکوس آن با طلا، از مهم‌ترین دلایلی بوده است که موجب شد تا سرمایه‌گذاران بین‌المللی در هفته اخیر به فروش‌های سوداگرانه در بازار طلا بپردازند و در نتیجه طلا بیشترین افت قیمتی خود در ۱۲ ماه اخیر را در هفته قبل تجربه کرد. همچنین به گزارش سایت kitco، اقدام ناگهانی دولت چین به افزایش نرخ بهره بانکی و نرخ تسهیلات‌این کشور موجب شد تا ارزش دلار آمریکا در هفته قبل با افزایش همراه شود.‌ این برای اولین بار از تاریخ دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی است که چین سیاستی انقباضی را در پیش گرفته است. به دنبال افزایش ارزش دلار بهای فلزات گرانبها مانند طلا در هفته قبل با افتی شدید همراه شد.
علاوه بر این به گزارش سایت Bloomberg، به دنبال بروز بحران کسری تجاری و افزایش نرخ بیکاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند انگلیس، یونان و اسپانیا، همچنین وجود ناثباتی سیاسی در کشور فرانسه و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی‌این منطقه، موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در بازارهای جهانی کاهش یابد که متعاقبا به دنبال آن بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با افت قیمت همراه شد.
‌این اتفاقات در حالی است که مهم‌ترین رویدادی که تاثیری بسزا در قیمت طلا خواهد داشت، تصمیمات گروه ۲۰ G در اجلاس سئول خواهد بود.‌این پیش‌بینی وجود دارد که کشورهای عضو گروه ۲۰ G به توافق لازمه نخواهند رسید و ‌این اجازه را نخواهند داد که ارزش پول کشورشان در برابر دلار آمریکا بالا رود. (قبول ‌این مساله پیامدهای اقتصادی ضعیفی را برای آنها در پی خواهد داشت). همین امر نیز دورنمای افزایش ارزش دلار آمریکا را برای معامله‌گران در بازارهای جهانی در پی داشته است که در نتیجه در هفته قبل نیز موجب تقویت ارزش دلار و نیز کاهش شدید بهای طلا در بازارهای جهانی شده است.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا تقریبا به پایان روند صعودی خود رسیده است‌، هرچند که هنوز خط روند صعودی خود را نشکسته است و ممکن است طلا در ‌این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
در هفته گذشته به طور کلی طلا روندی نزولی داشت. برای هفته‌ آینده نیز‌ این پیش‌بینی وجود دارد که به احتمال زیاد طلا روندی افزایشی داشته باشد. براساس‌ این تحلیل چنانچه طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین خط مقاومتی خود که 1330 دلار می‌باشد، احتمالا تا سطح قیمتی 1345 دلار نیز رشد خواهد کرد و در غیر‌این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح حمایتی مهم 1300 دلار، احتمال ‌اینکه قیمت آن تا سطح ساپورتی 1250 دلار نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در ‌این هفته صعودی باشد؛ هرچند که ممکن است در ‌این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از ‌این پیش‌بینی حمایت می‌کند.