گروه بورس کالا- سردار خالدی: دیروز مبادلات رینگ صادراتی گندم و رینگ داخلی کشاورزی تنها با فروش یک هزار تن گندم صادراتی با نرخ ۲۵۵ دلار و ۵۰ سنت و ۳۲۰ تن جو دامی با نرخ ثابت ۳۲۰ تومان به پایان رسید. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، روز گذشته در دومین روز ممنوعیت ورود حقیقی‌ها در بورس، بازار کشاورزی نیز با وجود اینکه از اصلاحیه ماده ۴ ثبت سفارش کالا مستثنی بود با بی رونقی مبادلات همراه بود. در رینگ صادراتی ۱۱ هزار تن گندم خوراکی معمولی با نرخ هر تن ۲۵۵ دلار و ۵۰ سنت وارد بازار شد که با توافق دو طرف معامله تنها یک هزار تن آن به نرخ هر کیلو ۲۶۵ تومان و ۴ ریال به سرانجام رسید.

خیلی از فعالان بازار براین باورند با کاهش قیمت گندم در بازارهای آسیای میانه، نرخ گندم به تبع از این بازارها با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که برخی دیگر اعتقاد دارند بازار مبادلات گندم صادراتی با توجه به ابلاغیه و بخشنامه‌های جدید شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی روند روبه پایانی را در حال سپری کردن است.

از سویی در بازار خبر رسید کارگزاری بیمه ایران، پس از کارگزاری بانک ملی و بانک کشاورزی سومین عرضه‌کننده گندم صادراتی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی معرفی شد. مهدی آزادواری، مدیر کالایی این کارگزاری نیز در صحبتی این موضوع را مورد تایید قرار داد.همچنین در بازار داخلی هم‌راستا با سیاست توزیع جو دامی یارانه‌ای ۲۹۵ تومانی سازمان تعاون روستایی به دامدار در استان تهران و شهرهای دیگر کشور، ۲۴ هزار و ۷۶۵ تن محصول تضمینی این سازمان عرضه شد که از این میزان، تنها ۳۰۰ تن جو دامی قزوین و ۲۰ تن محصول خراسان جنوبی با قیمت پایه ۳۲۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، با تجزیه و تحلیل بازار در روزهای آینده می‌توان نسبت به پیامد سیاست جدید این سازمان به نتیجه‌گیری لازم رسید. این در حالی است که مبادلات جو از لحاظ آمار نسبت به هفته‌های قبل‌ کاهش بسیار اندکی داشته است.

دو محصول شکر و برنج نیز طی چند روز گذشته به دلیل نبود برنامه فروشنده در بورس عرضه‌ای نداشت. روند مبادلات این دو محصول نزدیک یک ماهی است که با وجود عرضه‌های متناسب دادوستدی نداشته است.

ذرت دانه‌ای آرژانتین با نرخ ۳۲۹ و ۳۳۰ تومان روی تابلو آمد که در پایان نرخ ۳۲۰ تومانی آن مورد توافق دو طرف معامله قرار گرفت. انواع کنجاله نیز در حالی روی رینگ آمد که تنها ۱۱۰ تن کنجاله سویا پلیت با نرخ ۴۸۷ تومان دادوستد شد.