گروه بورس کالا- ذوب آهن اصفهان در سال جاری موفق به ثبت ۹ رکورد در بخش تولید شده و با توجه به انجام طرح‌های بازسازی و نوسازی در بخش فولادسازی، به موفقیت‌های بیشتری در این زمینه دست پیدا می‌کند. مهندس خسروی‌راد، معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان مطلب فوق، به بیان دستاوردهای این مجتمع عظیم صنعتی در بخش تولید، پروژه‌های توسعه، طرح‌های زیست‌محیطی و دیگر موضوعات مربوط پرداخت.

وی تولید ذوب‌آهن اصفهان در هفت ماه اول سال جاری را یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۴۴ تن عنوان کرد و افزود: در این مدت رکوردهای مختلف در تولید چدن مذاب، تولید در بخش فولادسازی و تولید انواع تیرآهن در بخش نورد ذوب‌آهن اصفهان به ثبت رسیده است.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن سپس به تولید پیش‌بینی شده در سال ۹۰ نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: این آمار مشتمل بر ۵۱ درصد افزایش در تولیدآگلومره، ۴/۳۲ درصد چدن مذاب، ۳۱ درصد فولاد خام،۵/۲۹ درصد شمش آماده و ۳/۹ درصد افزایش تولید در محصولات نوردی است .

وی یادآور شد: ذوب‌آهن اصفهان در کنار امر تولید در جهت بومی‌سازی، ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری اقلام مصرفی نیز دستاوردها و رکوردهای قابل توجهی در سال‌جاری حاصل کرده است.

وی، استراتژی ذوب‌آهن در طرح‌های توسعه آینده را حرکت به سمت تولید محصولات خاص از جمله محصولات فوق‌سنگین و ریل با هدف تامین نیازهای داخلی و صادرات عنوان کرد و در خصوص تولید ریل گفت: ذوب‌آهن در این زمینه مطابق برنامه در سه فاز پیش رفته است.

در فاز اول تولید ریل U۳۳ مطابق امکانات موجود بود که انجام شد. در فاز دوم برای تولید ریل،uic۶۰ که نیاز اصلی راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌باشد، پروژه‌ای تعریف شده و مناقصه آن هم برگزار شد که شرکت‌های معتبری در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.

تولیدات آن در زمستان سال ۹۰ قابل عرضه به بازار است. در فاز سوم که در راستای طرح توسعه ۵ میلیون تنی است، انواع ریل که نیاز ایران می‌باشد در درجه اول و سپس با نیت صادرات به دیگر کشورها تولید خواهد شد. هرچند راه‌آهن جمهوری اسلامی تاکنون تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده است، اما ذوب آهن فعالیت خود را در این راستا ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد زمان ورود ذوب‌آهن به بورس نیز گفت: مقدمات ورود این شرکت به بورس انجام شده و هم‌اکنون تصمیمات تازه‌ای برای افزایش سرمایه ذوب‌آهن به دلیل انجام طرح‌های توسعه اتخاذ شده است. در این زمینه ذوب‌آهن کاملا تابع سیاست‌های ایمیدرو، وزارت محترم صنایع و سازمان خصوصی‌سازی می‌باشد.