گروه بورس کالا - با وجود افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا تا بعدازظهر دیروز‌، اما مبادلات شمش طلای ۵۰ گرمی‌با عیار ۹۹۵ در رینگ داخلی بورس به دلیل تفاوت قیمت دو طرف معامله که بالای یک هزار و ۵۰۰ تومان برای هر گرم بود‌، معامله به نتیجه‌ای نرسید. بازار شمش طلای بورس کالا با وجود عرضه مناسب و تقاضای زیاد‌، نتوانست معامله‌گران را مجاب به خرید عرضه‌ها کند. در بازار دیروز ۱۷ قطعه شمش طلای ۵۰ گرمی‌از سوی گروه صنعتی و معدنی زرمهر وارد رینگ شد که با تقاضایی ۲۰ قطعه‌ای روبه‌رو شد. نرخ هر گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ در مبادلات دیروز در حالی با پایین‌ترین نرخ ۴۵ هزار و ۴۸۵ تومانی عرضه‌کننده مواجه شد که در مقابل بالاترین نرخ ۴۳ هزار و ۹۰۰ تومانی متقاضی قرار گرفت. تفاوت قیمت یک هزار و ۵۸۵ تومانی برای هر گرم شمش طلای ۵۰ گرمی‌عیار ۹۹۵ نشان از اختلاف قیمت یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان برای ۲۰ قطعه شمش‌های طلای ۵۰ گرمی‌بود.

بسیاری از معامله‌گران نسبت به‌این افزایش نرخ ناراحت بودند و با بیان ‌اینکه نرخ جهانی طلا در حال افت است و نبایستی عرضه‌کننده رشد قیمت را در نظر می‌گرفت‌، اظهار می‌داشتند‌: دادوستد شمش طلا با‌ این قیمت منصفانه نیست.

مبادلات ‌این کالا در شرایطی ادامه می‌یافت که عرضه‌کننده افزایش نرخ را زیاد نمی‌دانست و ادعای مشتریان مبنی بر افزایش را واقعی قلمداد نمی‌کردند‌، ‌این در حالی بود که تصمیم پایین آمدن نرخ را براساس درخواست معامله‌گران وارد ندانستند.

در هر حال مجادلات آرام اما پرحاشیه دو طرف بازار در پایان نتیجه توافق را در پی نداشت تا در نهایت دادوستدی برای مبادلات‌این محصول در تابلو ثبت نشود.

یکی از فعالان بورس کالا‌، با اشاره به وضعیت قیمت طلا در بازار گفت‌: شاید دلیل عرضه‌کننده مبنی بر عدم تغییر قیمت طلا وارد باشد، اما همه کارشناسان براین امر واقفند بازار طلا تحت تاثیر نوسانات قرار می‌گیرد که عرضه‌کننده بایستی بر اساس آن نرخ را در بازار تنظیم کند.

این تحلیلگر بازار در ادامه افزود‌: حتی در صورت بالارفتن قیمت جهانی‌، اگر عرضه کننده بتواند نسبت به تعدیل قیمت در بازار اقدام کند، می‌تواند با سیاست مناسبی هم در بالابردن حجم تقاضاها و هم در‌ ایجاد بازار مشتری برای خود موثر باشد.

صحبت‌های ‌این کارشناس در حالی بیان شد که نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا بعدازظهر دیروز با افزایشی ۱۵ الی ۱۸ دلاری به یک هزار و ۳۴۴ دلار رسیده بود.

رشد قیمت قیر در رینگ پتروشیمی

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا به دنبال رشد قیمت وکیوم باتوم ماه آبان از سوی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، نرخ پایه قیر نیز از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده با افزایش نرخ روبه‌رو شد.

بر اساس این گزارش، در ماه‌ مهر قیمت وکیوم باتوم از سوی این شرکت از ۲۹۵ تومان به ۳۱۹ تومان رشد کرده بود که در نهایت طبق آخرین اعلام این شرکت قیمت آن برای ماه آبان به ۳۳۰۹ ریال رسید که این امر نرخ قیر را در بورس به ۳۹۰ تومان رساند.

این در حالی است که در پی اعتراض برخی از خریداران در ابتدای مهر ماه، نرخ پایه‌ای که عرضه‌کننده‌ها پیشنهاد داده بودند تعدیل شده‌بود.گفتنی است، عرضه قیر ۶۰۷۰، ۳ پالایشگاه آبادان و بندرعباس و شیراز هم که قرار بود از سوی پخش و پالایش انجام شود، انجام نشده و خریداران این مناطق همچنان سردرگم هستند.

در این روز قیر ۶۰۷۰ نفت جی با نرخ ۳۹۰ تومان ۳ هزارو ۷۶۲ تن معامله شد. قیر ۶۰۷۰ نفت پاسارگاد (تهران) نیز با همین قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۵ تن معامله شد.

قیر ۶۰۷۰ اراک نیز با همین قیمت ۲ هزار و ۸۸۳ تن معامله شد.

قیر ۸۵۱۰۰ جی دیروز با نرخ ۳۹۰ تومان پیشنهاد شد که ۱۷۲ تن معامله شد.

قیر ۸۵۱۰۰ اراک نیز ۶۵۰ تن با قیمت ۳۹۰ تومان معامله شد.

قیر ۸۵۱۰۰ تبریز ۵۰۰ تن فروخته شد. قیر ۸۵۱۰۰ تبریز نیز با قیمت ۳۹۰ تومان ۴۹۰ تن و قیر MC ۲۵۰ نفت‌جی نیز با نرخ ۵۴۰ تومان ۱۲۱ تن فروش رفت. قیر MC شیراز نیز با قیمت ۵۴۰ تومان ۴۱۰ تن فروش رفت.

گفتنی است طبق آخرین اعلام شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در تاریخ ۲ آبان ماه، قیمت وکیوم باتوم ۲۳۰۹ ریال اعلام شد و نرخ MC شیراز را نیز ۴۵۴۴ ریال اعلام شده است.

معامله ۱۱هزار و ۲۱۰ تن سیمان در بورس کالا

در مبادلات روز دوشنبه سوم آبان ماه جاری ۱۱ هزارو ۲۱۰ تن سیمان از سوی شرکت سیمان کردستان و داراب در تالار بورس کالا عرضه شد که ۸ هزارو ۲۱۰ تن سیمان عرضه شده از سوی کردستان به دو صورت فله و تیپ یک و به نرخ ثابت هفته گذشته در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفت.

در این مدت، هر تن سیمان پوزولانی فله به نرخ ۵۰ هزار تومان و هر تن پاکت پوزولانی سیمان کردستان به نرخ ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار رسمی کشور پیشنهاد شد و به فروش رسید. طی روز گذشته، سیمان تیپ یک کردستان نیز به صورت فله به نرخ هر تن ۵۱ هزار تومان و هر تن پاکت سیمان تیپ یک به قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بورس کالای ایران عرضه شد.

طی روز گذشته، برای دومین بار همچنین ۳ هزار تن سیمان از سوی شرکت سیمان داراب در بورس کالا عرضه شد.

در مدت یاد شده، یک هزارو ۵۰۰ تن سیمان تیپ ۲ به صورت فله به نرخ هر تن ۵۶ هزارو ۵۰۰ تومان و همچنین یک هزارو ۵۰۰ تن سیمان تیپ ۲ به صورت هر تن پاکت به قیمت ۵۰ هزار تومان در بورس کالای ایران مورد مبادله قرارگرفت.