اطلاعی  از قیمت‌های دستوری فولاد در بورس کالا ندارم!

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- از قیمت‌های دستوری و ثبات نرخ بر روی ۷۸۰ تومان در رینگ فولاد بورس کالا بی‌اطلاع هستم. علی صالح‌آبادی،‌ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازدید از غرفه روزنامه دنیای‌اقتصاد در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به حذف شخصیت‌های حقیقی در بورس کالا برای انجام مبادلات فولاد و پتروشیمی اظهار داشت: حذف شخصیت‌های حقیقی در برخی مبادلات و با هدف شفاف‌سازی صورت گرفته است. وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع که نظارت بر پرداخت‌کنندگان مالیات از سوی اشخاص حقیقی مشکل است و معمولا فرار مالیاتی در این بخش دیده می شود و در مورد شخصیت‌های حقوقی این مشکل وجود ندارد، لذا این موضوع یعنی حذف شخصیت‌های حقیقی در نظر گرفته شد.

شخصیت‌های حقیقی شرکت تاسیس کنند

صالح‌آبادی افزود: البته برای حل این مشکل شخصیت‌های حقیقی می توانند با تاسیس شرکت که تاسیس آن خیلی هم مشکل نیست به شخصیت حقوقی تبدیل شوند.

وی همچنین ادامه داد: بورس‌ها محل کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا هستند و برای ممانعت از هرگونه دلالی و رانت باید قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی افزایش و کاهش یابد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه اگر قیمت‌ها در بورس باید بر اساس حجم عرضه و تقاضا تعیین شود پس چرا در بورس کالا قیمت‌ها از ابتدای سال در رینگ فولادی بر روی نرخ ۷۸۰ تومان ثابت نگهداشته شده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: قیمت‌ها در بورس باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و نمی‌دانم چرا قیمت‌های بورس کالا در رینگ فولاد از ابتدای سال ثابت بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با احتمال سوءاستفاده شخصیت‌های حقوقی از تفاوت قیمت‌های بین بورس و بازار که بیش از ۱۵۰ تومان در هر کیلو است و ایجاد رانت گفت: مطمئنا این موضوع در آینده مشکل آفرین خواهد شد و از این رو حتما به این موضوع رسیدگی خواهم کرد. رییس سازمان بورس همچنین با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها به خبرگزاری ایسنا افزود: بسته‌های خوبی در بخش صنعت در نظر گرفته شده است که وزارت صنایع به موقع اعلام می‌کند؛ سازمان بورس نیز پیشنهادات لازم را به وزارت اقتصاد، دولت و وزارت صنایع اعلام کرده است و نگرانی‌ خاصی در این خصوص وجود ندارد.

برنامه سازمان برای معرفی بازار سرمایه به خارجی‌ها

سخنگوی سازمان بورس در ادامه در مورد عدم حضور سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران گفت: باید فرهنگ‌سازی لازم اتفاق بیافتد تا بتوانیم سرمایه‌های خارجی را نیز جذب بازار سرمایه کنیم که برنامه‌های فرهنگ‌سازی در سازمان بورس در حال تدوین است تا بتوانیم بازار سرمایه را بیشتر به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کنیم. وی خاطرنشان کرد: تعدادی تیزر در حال آماده‌سازی است که در شبکه‌های خارج از کشور صدا و سیما بتوانیم نمایش دهیم و بازار را به خارج معرفی کنیم.

نفت خام سال آینده وارد بورس می‌شود

رییس سازمان بورس در ادامه از آغاز عرضه نفت کوره در بورس کالا خبر داد و گفت: بعد از پذیرش نفت کوره در بورس کالا به زودی عرضه این محصول در بورس آغاز می‌شود و یک قدم دیگر به راه‌اندازی بورس نفت نزدیک می‌شویم.

به گفته صالح‌آبادی بعد از عرضه نفت کوره و موفقیت‌ عرضه این محصول، نفت خام وارد بورس می‌شود.

وی یادآور شد: معاملات نفت خام در چارچوب مقررات بورس کالا انجام می‌شود و تفاوتی ندارد به طوری که در حال حاضر در بخش نقدی و آتی نفت خام سازوکار اجرایی وجود دارد و بعد از راه‌اندازی معاملات نقدی نفت خام معاملات آتی آن نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی در مورد نظر وزارت نفت در خصوص عرضه نفت خام در بورس گفت: وزارت نفت، نفت کوره را پیشنهاد کرده است که بعد از عرضه نفت کوره و ارزیابی‌ای که از این عرضه خواهند داشت، نفت خام را در مرحله بعد وارد بورس می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که نفت خام سال آینده وارد بورس شود.