گروه بورس کالا- نخستین نمایشگاه بومی‌سازی در حوزه معادن و صنایع معدنی ایران آذرماه امسال برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این نمایشگاه با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی در حوزه معادن و صنایع معدنی ایران برپا می‌شود و سه حوزه تخصصی را در بر می‌گیرد.

طراحی، دستیابی به دانش فنی و مهندسی، ساخت قطعات و همچنین تولید ماشین‌آلات، سه محور اصلی نمایشگاه بومی‌سازی به شمار می‌آیند.

طی سال‌های اخیر و همزمان با سیاستگذاری‌های وزارت صنایع و معادن، بسیاری از شرکت‌های داخلی در بخش‌های مهندسی مشاور، تامین‌کنندگان و سازندگان داخل کشور اقدام به داخلی‌سازی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات این بخش از صنعت کشور کرده‌اند که قرار است درنخستین نمایشگاه بومی‌سازی آن را در معرض دید کارشناسان و مسوولان قرار دهند و همچنین در این نمایشگاه نیازهای بومی‌سازی حوزه معادن و صنایع معدنی و نیز قابلیت‌ها و توانمندی‌های مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان، مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، دانشجویان نخبه، متخصصان و کارشناسان برای خودکفایی در این حوزه ارائه خواهد شد. بر اساس همین سیاست، اکنون در صنایعی نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، فلزات گرانبها و نیز بخش معادن کشور بسیاری از طراحی‌ها و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، توسط شرکت‌های مهندسی و سازندگان ایرانی در اختیار صنایع فوق گذارده می‌شود. از سوی دیگر، تشویق شرکت‌های داخل کشور به توسعه فعالیت‌های این بخش برای تولید تجاری تجهیزات و ماشین‌آلات به عنوان اهداف دیگری است که در برپایی نمایشگاه مذکور پیگیری می‌شود. ممیزی و انتخاب برترین دستاوردهای بومی‌سازی از سوی کمیته علمی دانشگاه و نیز برگزاری تورهای علمی دانشجویان به منظور بازدید از این نمایشگاه و برگزاری کارگاه‌های علمی از دیگر برنامه‌های نمایشگاه است.

نمایشگاه «بومی‌سازی» با همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌های تابعه و نیز شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه برگزار خواهد شد.