گروه بورس کالا- سردار خالدی: روند قیمت تسویه روزانه سکه بازارآتی طی هفته گذشته از 2 الی 8 هزار تومان کاهش یافت این در حالی است که ارزش مبادلات با رشد 44 درصدی به 240 میلیارد ریال رسید.

نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا ظهر روز گذشته پس از یک دوره نوسان در طول هفته به یک هزار و ۳۳۵ دلار رسید. به عقیده کارشناسان، بازار طلا طی یک هفته گذشته در حالی با نوسان همراه شد که در روزهای پایانی نیز همپای اتفاقات و اخبار جهانی با تغییر مواجه بود. به باور تحلیلگران، نزول طلا و نوسان موجود دادوستد این محصول ناشی از اخبار مربوط به گزارش‌های اقتصادی کشور چین بوده و انتظار می‌رود پس از سپری شدن یک دوره نزولی که در درازمدت بر قیمت طلا بی‌تاثیر است، طلا بتواند به یک ثبات قیمت برسد.به گفته کارشناسان، نرخ ارز دلار و تقاضای خرید طلا از عوامل مهمی است که می‌تواند در روند افزایش قیمت طلا تاثیرگذار باشد.وضعیت بازار داخلی نیز طی این هفته با نوسان همراه شد، به طوری‌که نرخ سکه طلا در بازار آزاد و آتی همپای تغییرات طلا، طول هفته بالا و پایین شد. سکه طرح جدید در بازار آزاد از ۳۳۴ هزار تومان در ابتدای هفته با نوسان طی هفته در نهایت به ۳۳۵ هزار تومان در پایان روز چهارشنبه رسید. این در حالی بود که سکه تحویل آبان از ۳۳۷ هزار تومان با ۳ هزار و ۸۳۴تومان کاهش به ۳۳۳ هزار تومان در پایان هفته رسید. سکه تحویلی دی‌ماه نیز همپای تغییرات، از ۳۵۴ هزار تومان در روز شنبه با ۷هزار و ۶۸۲تومان و یک‌ریال کاهش به ۳۴۶هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. همچنین سکه تحویلی اسفندماه با نوسانات موجود در بازار با کاهش ۸ هزار تومانی از ۳۶۸ هزار تومان به ۳۶۰هزار تومان رسید. افت قیمت سکه در بازار آتی از ۲هزار الی ۸ هزار تومان طول هفته همپای اتفاقات طلا در بازارهای جهانی صورت گرفت.
اما در مجموع بازار آتی طی هفته منتهی به 6 آبان ماه، شاهد معامله 6 هزار و 959 قرارداد به ارزش 239 میلیارد و 949 میلیون و 790 هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل از رشد 64/46 و 22/44 درصدی حجم و ارزش مبادلات برخوردار بود.
حجم و ارزش مبادلات سکه‌های تحویلی آبان ۲ هزار و ۸۴۷ قرارداد به ارزش ۹۳ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار ریال بود، این در شرایطی اتفاق افتاد که ۲ هزار و ۲۵۰ قرارداد نیز به ارزش ۷۸ میلیارد و ۸۰۱ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال برای سکه‌های دی‌ماه دادوستد شد. همچنین مبادلات سکه موعد اسفندماه با رشد جالب توجهی، به یک هزار و ۸۶۲ قرارداد به ارزش ۶۷ میلیارد و ۵۸۱ میلیون و ۲۰ هزار ریال رسید.
به عقیده کارشناسان بازار، هر چند روند قیمتی همپای بازارهای جهانی در طول هفته پیش رو ممکن است تغییر کند، اما حجم مبادلات به نظر می‌رسد همچنان با تقاضای بالای مشتریان همراه شود، چراکه تحلیل‌ها از رشد قیمت طلا در دراز مدت حکایت دارد.
اما طی هفته گذشته مبادلات هر یک از روزهای هفته بدین ترتیب بود که:
شنبه: در این روز مبادلات در مجموع با روند بسیار شدید کاهشی همراه شد. سکه‌های تحویلی آبان‌ماه با 9 هزار و 344 تومان و 5 ریال کاهش به 337 هزار و 348 تومان و 6 ریال رسید. سکه‌های تحویلی دی‌ماه نیز با 9 هزار و 132 تومان و 6 ریال افت قیمت به 354 هزار و 17 تومان و 4 ریال رسید. سکه تحویلی اسفندماه نیز با 9 هزار و 537 تومان و 3 ریال کاهش، 368 هزار و 641 تومان و یک ریال شد. روند کاهشی قیمت‌ها در حالی سپری شد که بازار با روند افزایشی حجم مبادلات همراه شد. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های آبان 2 هزار و 229 قرارداد، برای سکه‌های تحویلی دی ماه یک هزار و 194 قرارداد و برای سکه‌های تحویلی اسفندماه 561 قرارداد بود.
یکشنبه: بازار در این روز با کاهش حجم مبادلات سکه‌های آبان و افزایش قراردادهای دی و اسفندماه مواجه شد. در این روز بازار با کاهش روند قیمتی روبه‌رو شد. سکه‌های آبان با ۲ هزار و ۷۸۶ تومان و ۸ ریال افت، به ۳۳۴ هزار و ۵۶۱ تومان و ۶ ریال رسید. سکه‌های دی‌ماه نیز ۶ هزار و ۷۴۹ تومان و ۸ ریال کاهش داشت تا رقم مبادلاتی قیمت تسویه روزانه سکه‌های دی به ۳۴۷ هزار و ۲۶۷ تومان و ۶ ریال برسد. موعد مبادلاتی اسفندماه ۶ هزار و ۲۰۱ تومان و ۷ ریال ارزان شد و به ۳۶۲ هزار و ۴۳۰ تومان و ۴ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های آبان یک هزار و ۹۵۶، برای سکه‌های دی‌ماه یک هزار و ۱۸۰ قرارداد و سکه‌های اسفندماه نیز ۵۲۴ قرارداد بود.
دوشنبه: در این روز روند نزولی قیمت سکه همپای باز شدن بازارهای جهانی و آهنگ صعودی هر اونس طلا در بازارهای جهانی متوقف شد. حجم مبادلات نیز با نوسان روبه‌رو شد. به طوری‌که سکه‌های تحویلی آبان 4 هزار و 514 تومان و 9 ریال گرانتر شد تا قیمت تسویه این موعد مبادلاتی به 339 هزار و 76 تومان و 7 ریال برسد. سکه‌های دی‌ماه نیز با 6 هزار و 379 تومان و 8 ریال رشد به 353 هزار و 647 تومان و 4 ریال رسید. افزایش روند قیمتی بازار، سکه‌های اسفندماه را 3 هزار و 282 تومان و 4 ریال گران کرد و قیمت تسویه را به 365 هزار و 712 تومان و 8 ریال رساند. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های تحویلی آبان ماه یک هزار و 834، برای سکه‌های دی‌ماه 536 و برای سکه‌های تحویلی اسفندماه 313 قرارداد بود.
سه‌شنبه: قیمت مبادلات در روز سه‌شنبه بار دیگر همپای بازارهای جهانی با روند نزولی همراه شد. در این روز قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی آبان ۳ هزار و ۹۴۶ تومان و ۷ ریال کاهش یافت و به ۳۳۵ هزار و ۱۳۰ تومان رسید. سکه دی نیز ۴ هزار و ۱۱۰ تومان و ۸ ریال افت کرد و به ۳۴۹ هزار و ۵۳۶ تومان و ۶ ریال رسید. سکه اسفندماه نیز ۴ هزار و ۳۳۶ هزار و ۶ تومان کاهش یافت و به ۳۶۱ هزار و ۳۷۶ تومان و ۲ ریال رسید.
چهارشنبه: قیمت تسویه این روز در بازار آتی هنوز به ثبت نرسیده بود که خبر رسید قیمت سکه در این روز باز هم ارزان‌تر شد و حجم مبادلات با روند نوسانی مواجه شد، اما در هر صورت هریک از موعدهای مبادلاتی بالای یک هزار تومان کاهش داشتند، حتی در برخی از مبادلات قیمت تسویه بالای 3 هزار تومان کاهش یافت.