چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در جهان

الهام بادپا *

با توجه به عدم ثبات و اطمینان در رشد اقتصادی جهان، چشم‌انداز صنعت فولاد چندان مطلوب نیست. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در واقع وجود عواملی همچون کاهش سطح قیمت‌ها و میزان رشد بهای تمام شده موجب شده شرکت‌ها در ماه‌های باقی سال، نسبت به اوضاع بدبین شده باشند.

عملکرد سه ماهه سوم، دو تا از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد در دنیا حاکی از آن است که از زمانی که بسیاری از کشورها و مناطق از اواسط سال جاری نتوانستند به رشد اقتصادی قابل توجهی برسند، انتظارات فولادسازان از وضعیت صنعت تا چه حد تغییر

کرده است.

به نقل از شرکت‌های آرسلورمیتال و فولاد ایالات متحده آمریکا عدم بهبود در بازار ساخت و ساز (به عنوان یک مصرف‌کننده بزرگ برای محصولات شرکت‌های فولادی) به وخیم‌ شدن اوضاع دامن زده است. وضعیت سایر صنایع اصلی و مهم، نظیر خودرو و لوازم خانگی، به نسبت بهتر می‌باشد، اما هنوز مصرف فولاد به سطح دوران پیش از بحران نرسیده است.

بیل سلاسکای، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی آرگوس معتقد است؛ نگرانی مصرف‌کنندگان فولاد از رشد اقتصادی در آینده بر حجم سفارشات آنها تاثیر منفی داشته است. وی افزود: انتظار نمی‌رود در آینده شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تقاضا باشیم.

در نتیجه اوضاع بد اقتصادی، شرکت فولاد ایالات متحده (که در ماه جولای برای سه ماهه سوم خود سود پیش‌بینی کرده بود) ۵۱ میلیون دلار زیان گزارش داده است.

در واقع انتظارات این شرکت در پی روند پرنوسان بهبود در اوضاع آمریکای شمالی و اروپا، بازار ضعیف ساخت و الگوهای فصلی خرید آنطور که باید تحقق نیافته است، به‌علاوه هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا به دلیل نقص‌های ساختاری در ماه جولای این شرکت نیز بر کاهش سودآوری تاثیرگذار بوده است.

به نقل از جان شرما ( مدیرعامل شرکت فولاد ایالات متحده) در کنفرانس کردیت سوئیس، چشم‌انداز شرکت فولاد ایالات متحده از ماه گذشته بدتر شده است. وی به تحلیلگران هشدار دادند که تقاضا ضعیف‌تر از سطح پیش‌بینی شده بود و نمی‌توان هیچ بهبودی برای سه ماهه پایانی سال پیش‌بینی کرد.

همچنین شرکت فولاد ایالات متحده هنوز سفارشی از تولیدکنندگان خودرو برای سال ۲۰۱۱ دریافت نکرده است.

سایر تولیدکنندگان فولاد در آمریکا تحرکات کوچکی را مخصوصا در بخش فولاد تخت نوردی که در بازار صنایع لوازم خانگی، خودرو و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، گزارش داده‌اند.

آرسلورمیتال گزارش داده است؛ نتایج سه ماهه سوم آن نسبت به سه ماهه دوم سال با ۲۱ درصد کاهش و سود آن نسبت به سال قبل با ۴۸ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم شاهد بهبود در میزان حمل و نقل باشیم، البته این پیش‌بینی هم می‌شود که میانگین قیمت فروش تنزل داشته باشد. به‌علاوه احتمالا با رشد بهای تمام شده در نتیجه بالا رفتن قیمت مواد خام هم روبه‌رو خواهیم شد.

این شرکت به بازار مسکن هم به عنوان یک عامل مهم و موثر در تقاضا برای فولاد اشاره کرده است. همچنین بیان داشته، اروپای شمالی اوضاع بهتری داشته، اما نرخ بیکاری بالا و کند بودن رشد اقتصادی بر میزان تقاضا در اروپای جنوبی تاثیر نامطلوبی داشته است. شرکت هلدینگ فولاد AK طی سه ماهه سوم در نتیجه بالا رفتن قیمت سنگ آهن ۲/۵۹ میلیون دلار زیان به ثبت رسانده است.

* کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران