نرخ پایه محصولات شیمیایی تغییر نکرد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معامله گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در حالی رخ داد که بازرگانی پتروشیمی‌اقدام به افزایش قیمت پایه برخی از محصولات کرده بود، اما با اعتراض کارگزاران پشیمان شد و به این ترتیب نرخ‌ها دوباره برگشت. در این روز باز هم ناظر تالار از رشد قیمت‌ها به وسیله ایجاد سهمیه‌بندی و اعمال محدودیت‌های بیشتر جلوگیری کرد، به این ترتیب اکثر روند بازار محصولات شیمیایی تثبیت شد.اگر چه آگاهان بازار از رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و رونق بخش کالایی کشورهای دیگر سخن می‌گویند، اما به گفته فعالان بازار، در هفته‌های اخیر دولت سعی کرده است با اعمال محدودیت‌های بیشتر در بورس کالا و رینگ پتروشیمی، ‌آثار تورمی ایجاد نشود. برخی از فعالان بازار به درآمد ۱۶ هزار میلیاردتومانی دولت پس از هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: بخشی از درآمد دولت پس از هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند به صورت سوبسید به شرکت‌های دولتی اختصاص یابد و در نهایت باری از دوش این شرکت‌ها و مصرف کننده‌ها برداشته شود.

افت ۷۴ تومانی نرخ سودکاستیک

در این روز اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند و نسبت به هفته گذشته روند ثابتی داشت و تنها کربنات سدیم سنگین، سبک، زایلین مخلوط و سودکاستیک با افت قیمت روبه‌رو شدند.در این روز با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در رینگ پتروشیمی ‌سودکاستیک اروند نسبت به هفته گذشته ۲۶ تومان و سودکاستیک بندرامام ۷۴ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش داشتند.در این روز آب ژاول، آمونیاک (گاز و محلول)، ارتوزایلین، اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اوره صنعتی، بنزن، دی آمونیوم فسفات، متانول و جوش‌شیرین نسبت به هفته گذشته روند ثابتی داشتند و با نرخ پایه معامله شدند.

رشد ۲۴۱ تومانی نرخ اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین

در این روز بیشترین رشد قیمت متعلق به اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین بود که به گفته فعالان بورس با سهمیه‌بندی نیز روبه‌رو شد، اما در نهایت نرخ این کالا نسبت به هفته گذشته ۲۴۱ تومان افزایش را تجربه کرد. در این روز کارگزاران در حالی برای خرید این کالا به رقابت پرداختند که شایعه تعطیلی خط تولید اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین به مدت ۲ ماه، در بازار داخلی جریان دارد.دومین رشد قیمت در این روز متعلق به استایرن منومر بود، این کالا نسبت به هفته گذشته ۲۰۶ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.در این روز همچنین اگر چه متانول شیراز با نرخ پایه معامله شد، اما متانول فناوران نسبت به هفته گذشته یک تومان رشد قیمت داشت.آروماتیک سنگین و آمونیاک (محلول) نیز در این روز به ترتیب ۹۱ و ۱۴ تومان رشد قیمت را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

کاهش حجم عرضه آف گریدها

در این روز محصولات آف گرید نیز با نرخ پایه معامله شدند. به گفته فعالان بازار طی دو هفته اخیر حجم عرضه‌های محصولات آف‌گرید در بورس کالا کاهش یافته است و به این ترتیب بیشتر مصرف‌کنندگان آف گریدها از خرید کالای مورد نیاز خود بازمانده‌اند.در این روز تنها آف گرید جم، خوزستان و تندگویان عرضه شد و خبری از محصولات آف گرید دیگر مجتمع‌ها نبود. در این روز همچنین در گروه گازها و خوراک‌ها گاز بوتان و گاز مایع صنعتی به ترتیب با رشد ۶۳ و ۳ تومانی قیمت روبه‌رو شدند.