کاهش تقاضا و نزول نرخ میلگرد در بورس کالا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با وجود اینکه دیروز نخستین روز از معاملات رینگ فولاد پس از حذف حقیقی‌ها بود، اما فعالان بورس کالا پایین بودن تقاضا را به فضای کلی بازار مربوط دانستند نه کاهش تعداد خریداران بورس. بر اساس این گزارش، فضای موجود در معاملات بازارآهن دیروز موجب شد تا برای دو کالای عرضه شده تقاضایی وارد بازار نشود و نرخ دو سبد کالای دیگر عرضه شده نیز کاهش یافت.

با توجه به اینکه برخی از معامله گران حقیقی طی یک ماه اخیر که مهلت داده شده بود‌، اقدام به تغییر نوع فعالیت خود از حقیقی به حقوقی کرده‌اند از اینرو به گفته کارگزاران اگر میزان تقاضا در بازار بیشتر بود این مصوبه در نهایت تاثیر زیادی بر بازار نمی‌گذاشت‌.

به گفته فعالان بازار آهن، نظارت‌هایی که بر روند قیمت‌، موجودی‌ها و خریدها انجام می‌شود بر تقاضا تاثیر زیادی داشته؛ اما نکته مهم‌تر این است که بیشتر کالاهای سلف بهمن ماه انجام شده و معامله گران انگیزه زیادی برای خرید کالای این ماه ندارند و بیشتر برای سلف ماه بعد تقاضا وجود دارد چرا که معمولا خریداران غیر پروژه‌ای بورس ترجیح می‌دهند کالای کمتری برای یک زمان مشخص در بورس فروخته شود تا برای نوسان گیری در زمان تحویل دستشان در بازار باز تر باشد. البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که تقاضاهای پروژه‌ای هم تا حدودی کمتر شده که علت آن، کاهش ساخت و ساز در ۲ ماه آینده است؛ اما برخی از آگاهان بازار از محدود بودن عرضه هم خبر داده و معتقدند که به دلیل محدودیت‌های تولید که برخی از عرضه‌کننده‌ها برای ماه بهمن دارند احتمالا این معاملات عمده و تقاضاها در این بخش همزمان با سلف ماه‌های بعدی وارد بازار خواهد شد‌.

از اینرو به گفته معامله‌گران بازار فروش‌ها و تقاضا‌ها بسیار محدود انجام می‌شود که این موضوع حتی در معاملات بازار آزاد نیز دیده می‌شود به خصوص اینکه با نظارت‌هایی که انجام می‌شود خرید‌های عمده که قبلا با قصد انتقال به انبارها صورت می‌گرفت در حال حاضر به حداقل رسیده است از اینرو عموما نقدینگی‌های سرگردان در این بخش تا حدودی احساس می‌شود‌.

فروش ۱۷ هزار و ۴۴۰ تن تیرآهن و میلگرد در رینگ فولاد

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا شرکت گروه ملی سبد میلگرد A۳ ،۱۴ تا ۲۵ خود را که پیش از این با نرخ ۷۷۰ معامله شده بود با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه کرد که ۸۸۰ تن به فروش رفت. سبد تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن را که مجموعه‌ای از تیرآهن طول کوتاه بود با کاهش ۵ تومانی با قیمت ۷۰۵ تومان ۶۶۰ تن معامله کرد.

سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان عرضه شد که بالاترین نرخ پیشنهادی برای آن ۷۶۰ تومان بود و در نهایت از ۱۱ هزار تن عرضه، کالایی فروش نرفت.

میلگرد A۲-۱۰ فولاد سیادن نیز با نرخ ۷۷۰ تومان عرضه شد که خریدی بر روی این کالا صورت نگرفت‌. سبد تیرآهن ۱۸ تا ۲۲ ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۸۴۰ تومان و بدون تغییر نرخ ۵۰۰ تن فروش رفت‌. از این شرکت سبد میلگرد تیرآهن و میلگرد نیز با نرخ۷۶۰ تومان ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه و معامله شد‌.

میلگرد A۳،۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر نیز تنها محصولی بود که برای ۷ اسفند عرضه شد که با قیمت ۷۷۰ تومان و در حجم ۱۲ هزارو ۷۶۰ تن در رینگ اصلی معامله شد‌.

میلگرد فولاد A۲، ۱۴ تا ۲۰ خرم آباد نیز با نرخ ۷۷۰ تومان ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه شد که خریداری وارد رینگ نشد‌.