گروه بورس کالا- دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شرایطی از پیشنهاد راه‌اندازی بورس برنج و چای در بندر انزلی خبر داد، از سوی بورس کالا تفاهم‌نامه‌ای با شورای مناطق آزاد در راستای موضوع واردات محصولات فلزی، کشاورزی و الوار در این منطقه صورت گرفته است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، دادوستدهای روز گذشته همانند روزهای قبل با عرضه ۴۴۷ تن برنج وارداتی هند به نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان آغاز شد که در پایان دادوستدی برای آن صورت نگرفت. در همین حال دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از پیشنهاد راه‌اندازی بورس برنج و چای در منطقه آزاد انزلی خبر داد. به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی (فودنا) حمید بقایی، معاون رییس‌جمهور، عصر روز شنبه در پایان مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان مطلب فوق افزود: با راه‌اندازی بورس محصولات تولیدی، منطقه آزاد انزلی محلی متمرکز برای خرید و فروش این محصولات می‌شود و با ایجاد آن هزینه‌های خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

صحبت‌های معاون رییس‌جمهور در بندر انزلی در حالی بیان شده که تفاهم‌نامه بورس کالا و شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای زیر پوشش قراردادن و قبض انبار واردات محصولات فلزی، کشاورزی و الوارها که بالای ۷۰ درصد از نیاز داخل از این منطقه وارد می‌شود، صورت گرفته است.

دیروز همچنین برنج وارداتی، ۵۱ هزار و ۹۷۱ تن جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی با نرخ پایه ۳۲۰ تومان روی تابلو آمد که از این میزان ، ۵۳۷ تن آن به صورت حضوری و ۳۵۰ تن آن به صورت مچینگ فروخته شد. از کل میزان جو عرضه شده ۴۸۲ تن آن محصول صنعتی (جو شیرین مورد استفاده در ماءالشعیر) لرستان خرم‌آباد بود که با همان نرخ در تالار عرضه شد.همچنین ۱۰۰تن ذرت دانه‌ای و ۱۰۰تن کنجاله سویا پلیت وارداتی آرژانتین به ترتیب در یک نوبت معاملاتی هرکدام با قیمت ۳۳۸ و ۴۷۵ تومان وارد رینگ شد که بدون تقاضا به پایان رسید.

به عقیده آگاهان بازار، دلیل اصلی نبود حجم بالای دادوستد در تالار تغییر کدهای جدید خریداران بود که بسیاری از معامله‌گران به خاطر نداشتن این کدها از دادوستد منع شده بودند. این در شرایطی است که بورس کالا از مدتی پیش ابلاغیه تغییر کد معامله‌گران را در راستای بند ۴ سفارش ثبت کالا در بازار اعلام کرده بود، اما همزمان، کارگزاران نیز نبود زمان لازم برای ثبت‌نام را سبب عدم دریافت کد جدید در این سامانه عنوان کردند.