گروه بورس کالا- با وجود تداوم رشد قیمت مواد اولیه طی یک ماه گذشته در بازار‌های جهانی، اما هنوز این رشد قیمت در بازار محصولات نهایی دیده نمی‌شود و از همین رو فولادسازان از یک سو به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و بازار سرد محصولات نهایی تحت فشار هستند، از جمله دلایل ثبات بازار محصولات نهایی سردی بازار محصولات نهایی مانند میلگرد، تیرآهن و انواع ورق و کمبود تقاضا است، اما با توجه به پایان تعطیلات مذهبی در کشورهای مسلمان و همچنین افزایش حجم مبادلات در آستانه سال نوی میلادی در بازار‌های اروپایی و آمریکایی به نظر می‌رسد این افزایش قیمت مواد اولیه به محصولات نهایی نیز منتقل شود، البته از ابتدای هفته گذشته بازار شمش با رشد اندک روبه‌رو شد و طبق پیش‌بینی‌‌ها این رشد ادامه خواهد یافت.

به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن طی مبادلات هفته گذشته قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر روتردام، بررسی و روند صعودی آرام خود را ادامه داد. در هفته مذکور، قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰، ۳۷۱-۳۶۶ دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی که قیمت در هفته قبل، بالغ بر ۳۶۸-۳۶۳ دلار/تن، فوب بوده است. همچنین قیمت آهن قراضه HMS۱&۲(۷۰:۳۰)۰ وShredded در تاریخ ۲۵/۱۱/۲۰۱۰ به ترتیب بالغ بر ۳۶۶-۳۶۱ دلار/تن و ۳۷۶-۳۷۱ دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که حاکی ازاین امراست که قیمت معاملاتی انواع آهن قراضه بر مبنای فوب روتردام در هفته مورد بررسی در حدود ۳ دلار/تن رشد داشته است. قیمت آهن قراضه از شروع ماه نوامبر ۲۰۱۰ با توجه به کندشدن تقاضا در بازار طی چند هفته اخیر و به ویژه تعطیلات عید قربان در کشورهای مسلمان از جمله ترکیه، از روند افزایشی ملایمی ‌برخوردار بوده است. بررسی تحولات بازارهای جهانی آهن قراضه در هفته مورد بررسی نشان می‌دهد که با اتمام تعطیلات در کشورهای مسلمان و در پیش بودن فصل زمستان و تعطیلات کریسمس، احتمال تداوم روند صعودی قیمت آهن قراضه تقویت شده است. هر چند باید توجه داشت که هنوز شرایط بازار به طور کامل شفاف نشده است، اما تحت تاثیر افزایش محدودیت عرضه آهن قراضه با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۰، در مجموع انتظار تداوم رشد قیمت آهن قراضه وجود دارد. بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد، در هفته گذشته، همانند
دو/سه هفته اخیر به دلیل کاهش فعالیت خرید آهن قراضه توسط کارخانه‌های فولادی وتجار ترکیه در تعطیلات عید قربان، قیمت آهن قراضه از روند افزایشی ملایمی‌برخوردار بوده است. اما با اتمام تعطیلات و پیش‌بینی افزایش فعالیت خرید ترک‌ها، احتمال تقویت بیشتر قیمت آهن قراضه مورد انتظار است. به موجب تازه‌ترین اطلاعات منتشره، قیمت وارداتی آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 توسط ترکیه، 395-390 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است، در حالی‌که قیمت هفته قبل معادل 392-387 دلار/تن، سی اف آر بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 3 دلار/تن افزایش داشته است. قیمت معاملاتی آهن قراضه Shredded نیز بالغ بر 400-395 دلار/تن، سی اف آر ترکیه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 3 دلار/تن رشد نشان می‌دهد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت آهن قراضه HMS1&2(80:20)0) به بالاتر از 400 دلار/تن، سی اف آر ترکیه برسد.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد، قیمت آهن قراضهHMS۱&۲(۷۰:۳۰)۰ اروپا معادل ۳۹۰-۳۸۵ دلار/تن، سی اف آر، ترکیه اعلام شده است که نسبت به قیمت هفته قبل، بالغ بر ۳ دلار/تن رشد نشان می‌دهد. همچنین گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ بر مبنای سی‌اف‌آر کشورهای جنوب شرق آسیا، حمل با کانتینر، معادل ۴۱۰-۳۹۵ دلار/تن است و قیمت‌های جدید پیشنهادی معادل ۴۲۰-۴۰۵ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که با کند شدن تقاضای خرید آهن قراضه توسط کشورهای منطقه، روند صعودی قیمت در حال متوقف شدن است.
رشد 3 درصدی قیمت سنگ‌آهن
در هفته گذشته همچنین بازار سنگ‌آهن اسپات نیز از روند صعودی برخوردار بوده است. در هفته مذکور، قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات تحت تاثیر بهبود قیمت فولاد در بازار داخلی چین و تداوم محدودیت عرضه از سوی هند، افزایش یافت. با رشد قیمت سنگ‌آهن، تعدادی از خریداران با ادعای اینکه افزایش قیمت ناشی از تقویت تقاضای موثر نیست، همچنان با احتیاط اقدام به خرید می‌کنند.
متوسط قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار5/63 درصد برمبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل 171-169 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 3 درصد رشد داشته است و قیمت‌های پیشنهادی جدید بالاتر از 170 دلار/تن، سی اف آر چین گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات به سطح 174-173 دلار/تن، سی اف آر چین برسد. در هفته مورد بررسی، آخرین قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار 5/63 درصد، در بازار داخلی چین (تیانجین) با احتساب 13درصد مالیات،1220 یوآن/تن (184 دلار/تن)، سنگ‌آهن 63-62 درصد استرالیا (درمنطقهBeilun چین)، 1210یوآن/تن (183 دلار/تن) و سنگ‌آهن 67درصد برزیل،1370 یوآن/تن (206 دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، قیمت فروش سنگ‌آهن وارداتی 67 درصد چین معادل 20 یوآن/تن افزایش داشته، ولی قیمت سایر انواع سنگ‌آهن ثابت بوده است. نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود 19/25 دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود 21/2 دلار/تن کاهش داشته است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود 03/10 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 5146/0 دلار/تن افت داشته است. کرایه حمل از هند به بندر تیانجین چین هم حدود 17-16 دلار/تن گزارش شده است.
ثبات نرخ کک متالورژی
در هفته یاد شده همچنین ، قیمت کک در اغلب مناطق چین از روند باثابت و رشد جزئی در برخی از مناطق برخوردار بوده است. در مجموع، قیمت کک متالورژی (گرید 2) در مناطق مختلف چین، 1660 تا 1950 یوآن/تن (294-250 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت معاملات هفته قبل در برخی از مناطق چین حدود 20 یوآن/تن رشد داشته است. قیمت زغال‌سنگ کک شو هم در بازار داخلی چین، 1600-1450 یوآن/تن (241-217 دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، تغییری نداشته است.
رشد قیمت چدن
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی، قیمت چدن دراغلب بازارهای جهانی از روند صعودی برخوردار بوده است.
قیمت چدن صادراتی برزیل در تاریخ ۲۵/۱۱/۲۰۱۰ معادل ۴۴۵-۴۳۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل، ۱۵-۵ دلار/تن افزایش داشته است. قیمت‌های پیشنهادی جدید بالغ بر ۴۵۵-۴۴۵ دلار/تن، است.