کلاف سردرگم قیر در بورس کالا

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی با سهمیه‌بندی‌های بیشتر آغاز شد و در نهایت اکثر محصولات پلیمری در این روز ارزان‌تر از هفته گذشته خریداری شدند. حضور نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بار دیگر در این روز سبب شد تا از رشد نرخ برخی از محصولات پلیمری جلوگیری شود.

حضور نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در رینگ پتروشیمی در هفته‌های اخیر بسیار پررنگ بوده است و به این ترتیب، بازرگانی پتروشیمی در مدت یاد شده موفق به افزایش نرخ ۰۲۰، ۰۰۷۵ و محصولات لاله نشده است.

با این وجود در این روز اکثر محصولات پلیمری با افت قیمت همراه شدند.

البته در این روز بیشتر کارگزاران از شدت اعمال سهمیه‌بندی‌ها در رینگ پتروشیمی ناراضی بودند؛ چرا که در هفته‌های اخیر نتوانسته‌اند پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشند.

مصرف‌کنندگان فراموش شده‌اند

در این روز همچنین عدم معامله قیر سبب شد تا بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان این کالا ابراز نگرانی کنند. به گفته فعالان بورس و بازار عدم معامله قیر در هفته‌های اخیر سبب شده است تا برخی پروژه‌های ساخت‌وساز تعطیل شده و مصرف‌کنندگان بسیاری دچار مشکل شوند.

به اعتقاد آگاهان بازار، شرکت پخش و پالایش و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر سر تعیین نرخ پایه این کالا مشکل دارند و به این ترتیب مصرف‌کنندگان را نادیده گرفته‌اند.

بیشتر خریداران و مصرف‌کنندگان قیر در این روز خواستار عرضه سریع تر این کالا با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و سردی هوا بودند.

البته برخی از آگاهان بازار از تشکیل جلسه‌ای در خصوص وضعیت کنونی عرضه‌ها در بورس کالا خبر داده و می‌گویند: در هفته‌های اخیر رینگ پتروشیمی شاهد حرف‌های تکراری در خصوص عرضه قیر بوده است، شرکت پخش و پالایش به دلیل رشد نرخ وکیوم باتوم، نرخ پایه این کالا را افزایش داده است، اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اجازه رشد قیمت‌ها را در بورس کالا نمی‌دهد و به این ترتیب هر بار معامله قیر منتفی می‌شود.

مصرف‌کنندگان در این روز از عملکرد شرکت پخش و پالایش و پاسارگاد و جی ناراضی بوده و مشکل را از سوی آنها پررنگ‌تر می‌دانستند.

افت ۲۳۰ تومانی نرخ پی وی سی ۶۵۵۸

در این روز همچنین آگاهان بازار از اختلاف پایین‌ترین و بالاترین نرخ ثبت شده برای پی‌وی‌سی به دلیل شدت اعمال سهمیه‌بندی‌ها خبر دادند.

اگرچه در هفته‌های اخیر بازار داخلی پی‌وی‌سی داغ بود و این کالا با رشد قیمت بالایی روبه‌رو شده بود، اما در این روز و در رینگ پتروشیمی نرخ پی‌وی‌سی نسبت به هفته گذشته با کاهش روبه رو شد.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ در این روز ۲۳۰ تومان و پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ ، ۱۷۱ تومان نسبت به هفته گذشته افت قیمت داشتند. این دو کالا به ترتیب با میانگین قیمت یک هزار و ۱۹۲ و یک هزار و ۲۱۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

کاهش ۹۲۱ تومانی نرخ SBR

در این روز SBR نیز نسبت به هفته گذشته ۹۲۱ تومان افت قیمت را تجربه کرد، این کالا هفته گذشته با بیشترین رشد قیمت در رینگ پتروشیمی مواجه شده بود.

۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ نیز در این روز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. این دو کالا به ترتیب ۶۱۵ و ۲۶۲ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش نرخ را تجربه کردند و به این ترتیب با میانگین نرخ یک هزار و ۶۳۶ و یک هزار و ۳۹۲ تومان خریداری شد.