مرکز خدمات فولاد ایران- عرضه محدود هند و کاهش تقاضای چین موجب شده تا قیمت سنگ‌آهن در اوج ۶ماه و نیم گذشته در ثبات بماند. روز جمعه شاخص قیمت استیل ایندکس برای خلوص ۶۲ درصد ۱۶۶ دلار و ۵۰ سنت سی اف آر چین بود که تنها ۱۰ سنت رشد داشت. البته این شاخص قیمت روز چهارشنبه به اوج ۱۶۷ دلار رسیده بود و قیمت پیشنهادی خلوص ۵/۶۳ درصد هند در ۱۷۲ دلار با ثبات مانده است. هنوز قیمت سنگ آهن با افزایشی جزیی روبه‌رو است، چرا که فولادسازان چینی برای ذخیره زمستان خرید می‌کنند و قیمت فولاد کمی‌رشد داشته است.قیمت معاملات سوآپ در بورس سنگاپور با افتی جزیی روبه‌رو شد. قرارداد دسامبر ۳۳ سنت کاهش یافته به ۱۶۱ دلار و ۶۷ سنت رسید و قراردادهای فصل اول به زیر ۱۶۰ دلار رسید. سوآپ ژانویه با ۷۵ سنت کاهش ۱۵۷ دلار و ۳۳ سنت و قرارداد فوریه ۳۳ سنت کاهش یافته به ۱۵۶ دلار رسید. همچنین قرارداد سوآپ ماه مارس با ۳۳ سنت کاهش به ۱۵۴ دلار و ۶۷ سنت رسید.

قیمت قراردادی سنگ آهن ۷ درصد افزایش می‌یابد؟

همچنین خبرها حاکی از آن است که احتمالا ریو تینتو و بی اچ پی صادرکنندگان دوم و سوم جهان قیمت قراردادی سنگ‌آهن را برای فصل اول سال ۲۰۱۱ تا ۷ درصد افزایش خواهند داد.قیمت‌های فصلی به وسیله متوسط شاخص قیمت سه ماهه متال بولتن، پلاتس و استیل ایندکس تعیین می‌شود، البته با یک ماه فاصله. متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی سپتامبر تا ۲۵ نوامبر به چین ۱۴۵ دلار و ۹۵ سنت در هر تن بوده، در حالی که متوسط قیمت سه ماه قبل آن ۱۳۶ دلار و ۵۱ سنت ثبت شده است.سه غول معدنی دنیا امسال قراردادهای سالانه را کنار گذاشتند و حال که در زمستان به علت توقف فعالیت‌های ساختمانی تقاضای فولاد کاهش می‌یابد، فولادسازان چینی برای آنکه از پس هزینه مواد اولیه برآیند باید قیمت‌ها را بالا ببرند. در فصل آغازین سال آینده، افزایش هزینه‌ها و کاهش سوددهی بر فولادسازان فشار زیادی وارد خواهد ساخت.قیمت‌های قراردادی سنگ‌آهن در ماه آوریل تقریبا دو برابر شد و بین ماه‌های جولای تا سپتامبر بیش از ۲۰ درصد رشد داشت و برای سه ماه فعلی ۱۳ درصد پایین آمد.

استیل ایندکس پیش‌بینی کرده؛ قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد ۷/۷ درصد برای فصل اول سال آینده بالا می‌رود. از اول سپتامبر تا ۲۵ نوامبر متوسط قیمت از ۱۳۸ دلار و ۳۷ سنت قبلی به ۱۴۹ دلار و ۸ سنت رسیده است.