نزول قیمت محصولات پلیمری ادامه‌دار شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عرضه محصولات پتروشیمی روز گذشته در حالی آغاز شد که مصوبه ارسالی از سوی دولت به بورس کالا، باعث سهمیه‌بندی‌های بیشتر در بورس‌کالا شد. بر اساس این گزارش با وجود اعمال سهمیه‌بندی‌ها و همچنین اجرای این مصوبه به بورس کالا از سوی دولت، روند قیمت محصولات پتروشیمی در این روز مانند هفته گذشته نزولی بود.

اما در عین حال بازارهای جهانی در روزهای اخیر شاهد رشد نرخ نفت تا ۹۲ دلار بود و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نرخ محصولات پتروشیمی در روزهای آینده رشد خواهد کرد و این درحالی است که در هفته اخیر نرخ بیشتر محصولات پلیمری در بازارهای جهانی تثبیت شده بود.

در این روز همچنین سرانجام معامله قیر پس از هفته‌ها اختلاف نظر بین شرکت پخش و پالایش و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در خصوص قیمت پایه این کالا، انجام شد، البته قیر در این روز با نرخ ۳۹۵ تومان عرضه و معامله شد و شرکت پخش و پالایش با وجود اصرارهای فراوان در خصوص افزایش نرخ این کالا به ۴۱۰ و ۴۲۰ تومان نتوانست در برابر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بیش از این مقاومت کند.

از سوی دیگر خریداران این کالا از عرضه و معامله این کالا بسیار خشنود شدند؛ چرا که در هفته‌های اخیر نتوانسته بودند کالای مصرفی خود را خریداری کنند و به این ترتیب برخی از کارگاه‌های آنها تعطیل شده بود.

دیروز برخی از کارگزاران نیز به عدم تحویل محصولات لاله که در تاریخ ۱۸ آبان ماه خریداری کرده بودند، نیز اعتراض کردند.

اگر چه روز گذشته بازرگانی پتروشیمی اقدام به افزایش نرخ ۰۲۰، ۰۰۷۵ ، ۸۲۱ و کلیه محصولات لاله کرده بود، اما مانند هفته‌های گذشته این افزایش نرخ اعمال نشد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اجازه افزایش نرخ‌ها را به بازرگانی پتروشیمی نداد.

به این ترتیب در این روز اکثر محصولات پتروشیمی با نرخ fob-۵ درصد روی تابلوی بورس کالا ثبت شده و در معامله آنها نیز کارگزاران مجبور شدند، نرخ پایه را حداکثر fob+۱۰ درصد درج کنند، در غیر این صورت ناظر تالار اقدام به حذف نرخ ثبت شده آنها در این روز می‌کرد.

در این روز همچنین کارگزاران به اعمال سهمیه‌بندی‌های فراوان در بورس کالا معترض بودند، البته برخی از آگاهان بازار در این روز از دستورالعمل جدید ثبت سفارش خبر داده و اعمال سهمیه‌بندی‌ها یکی از بندهای این دستورالعمل جدید عنوان می‌کردند.

البته در این روز نیز اکثر کالاهای عرضه شده در رینگ پتروشیمی شامل سهمیه‌بندی‌های فراوان از سوی ناظر تالار شد و به این ترتیب کارگزاران نتوانستند کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان خود را خریداری کنند.

افت ۲۶۴ تومانی نرخ پی وی سی

در این روز بیشترین کاهش نرخ متعلق به پی وی سی ۷۰۵۴ بود که نسبت به هفته گذشته ۲۴۶ تومان کاهش نرخ داشت. پی وی سی ۶۵۵۸ نیز در این روز نسبت به هفته گذشته ۱۳۹ تومان کاهش نرخ داشت و با میانگین قیمت یک هزار و ۵۷ تومان خریداری شد.

بازار داخلی پی وی سی نیز در روزهای اخیر دچار رکود بود و خریداران ترجیح می‌دادند، به دلیل احتمال کاهش نرخ‌ها، از مبادله این کالا خودداری کنند.

در این روز Sbr۱۵۰ نیز نسبت به هفته گذشته ۲۴۶ تومان افت قیمت را تجربه کرد و با میانگین نرخ دو هزار و ۳۳۴ تومان خریداری شد.

در این روز بیشترین افزایش نرخ متعلق به TG۶۴۵ بود که طی هفته‌های اخیر معامله اعتباری و نقدی آن در رینگ پتروشیمی جنجال زیادی ایجاد کرد.

در این روز این کالا با میانگین نرخ یک هزار و ۳۹۸ تومان توسط کارگزاران خریداری شد که نسبت به هفته گذشته ۱۳۰ تومان رشد قیمت داشت.