ایسنا- با وجود اینکه بیش از یک ماه از پذیرش نفت کوره در بورس کالا می‌گذرد، ولی هنوز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدامی برای عرضه این محصول دربورس کالا نکرده است تا پروسه راه‌اندازی بورس نفت همچنان در کما باقی بماند. در تاریخ ۲۱ مهر ماه امسال و در سی و هشتمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا، پذیرش نفت کوره و وکیوم باتوم (VB) مورد تصویب هیات پذیرش قرار گرفت و نفت کوره برای اولین بار در این بورس پذیرش شد تا مقدمه راه‌اندازی بورس نفت فراهم شود.

پذیرش نفت کوره در بورس کالا از آن جهت با اهمیت است که به گفته مسوولان، شرط جدید راه‌اندازی بورس نفت، پذیرش نفت کوره در بورس کالا است و عرضه این محصول، زمینه را برای عرضه نفت خام در بورس فراهم می‌کند؛ براین اساس عرضه نفت خام در بورس در گرو پذیرش و عرضه نفت کوره قرار گرفت تا آخرین خوان عرضه نفت در بورس نیز طی شود، اما با اینکه بیش از یک ماه از پذیرش نفت کوره در بورس می‌گذرد، ولی گویا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علاقه ای به عرضه این محصول در بورس ندارد و از عرضه آن ممانعت می‌کند.

در همین رابطه سیدعلی حسینی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ـ در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس نفت گفت: در حال حاضر بیش از یک ماه است که از پذیرش نفت کوره در بورس کالا می‌گذرد، ولی متاسفانه تاکنون اقدام عملی برای عرضه این محصول در بورس کالا صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر منتظر اقدام عملی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای عرضه نفت کوره در بورس هستیم که تاکنون صورت نگرفته است.

حسینی تاکید کرد: بورس کالا آمادگی عرضه نفت کوره در بورس را دارد و تنها منتظر اقدام عملی شرکت پالایش در مورد عرضه این محصول است.

به گفته حسینی نفت کوره مقدمه عرضه نفت خام در بورس است و برای ایجاد بورس نفت نیز ابتدا باید نفت کوره در بورس عرضه شود.

بنابر این گزارش، هم‌اکنون میزان تولید روزانه نفت کوره ۷۶ میلیون لیتر است که از این میزان به طور متوسط روزانه ۵۰ میلیون لیتر به نیروگاه‌ها تحویل داده و مابقی با قیمت فوب خلیج‌فارس صادر می‌شود. بخش عمده‌ای از نفت کوره تولید شده در کشور به عنوان سوخت مصرف شده و بخشی نیز مورد استفاده صنایع تولیدکنندگان عایق های رطوبتی و تولیدکنندگان قیر است. وکیوم باتوم نیز که به میزان ۴ میلیون تن در کشور تولید شده و به‌طور کامل پاسخگوی مصرف داخلی است، ماده اولیه تولید قیر به شمار می‌رود.

اما با وجود اینکه مسوولان بازار سرمایه و شرکت بورس کالا بارها آمادگی خود را از معامله نفت خام اعلام کرده‌اند و معامله محصولات پتروشیمی و پایین دستی نفت در بورس کالا و رینگ صادراتی با موفقیت روبه‌رو بوده است، ولی هنوز شاهد راه‌اندازی این بورس با اهمیت در کشور و معامله نفت خام در آن نبوده‌ایم؛ به طوری که در حال حاضر سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالا به دنبال عرضه نفت کوره در بورس کالا هستند تا با عرضه این محصول که جزو فرآورده‌های اصلی نفت است، زمینه راه‌اندازی بورس نفت را فراهم کنند، ولی به‌رغم پذیرش نفت کوره در بورس کالا شرکت پالایش و پخش از عرضه این محصول در بورس ممانعت می‌کند.

این در حالی است که شرط جدید راه‌اندازی بورس نفت، پذیرش نفت کوره در بورس کالا است و عرضه این محصول زمینه را برای عرضه نفت خام در بورس فراهم می‌کند، لذا ممانعت از عرضه نفت کوره در بورس کالا این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این شرکت تمایلی به عرضه محصولات نفتی و در نهایت نفت خام در بورس ندارد و مخالف راه‌اندازی بورس نفت است، زیرا اگر این‌گونه نبود در حال حاضر که تمامی شرط‌های راه‌اندازی بورس نفت اجرا شده است، حداقل اجازه عرضه نفت کوره در بورس را صادر می‌کرد.

بنابراین پذیرش نفت کوره در بورس کالا نیز نتوانست انتظارات ۶ ساله برای تشکیل بورس نفت را به پایان برساند و مشخص نیست که باید چند سال دیگر برای راه‌اندازی این بورس مهم چشم‌انتظار ماند و چند خوان دیگر و چند شرط دیگر را طی کرد؟