گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: رینگ صادراتی دیروز در ابتدا با بر هم خوردن توافق دو طرف معامله بر سر قیمت و نحوه معامله دنبال شد، همین عامل سبب شده بود ناظر تالار نسبت به ابطال معاملات رینگ صادراتی واکنش جدی نشان دهد، اما پس از رایزنی‌‌ها از سوی بورس‌‌، در پایان علاوه بر مبادلات انجام شده ۱۲ هزار تن گندم خوراکی با همان نرخ و شرایط توافقی قبل به فروش رسید.

به گزارش خبرنگار ما‌‌، روز گذشته رینگ صادراتی بورس کالا شاهد اتفاقات جالبی بود. در ابتدای معاملات از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی یک هزار تن گندم دورم استان خوزستان با نرخ ۲۹۳ دلار وارد رینگ شد که از سوی مشتریان ۶ هزار تن محصول با قیمت پیشنهادی ۲۸۵ دلار سفارش تقاضا داشت و در ادامه پس از چانه زنی دو طرف معامله‌‌، توافق بر خرید ۵ هزار تن محصول با ۲۹۳ دلار پایین‌ترین نرخ عرضه به وجود آمد تا از کل میزان گندم‌‌های دورم موجود در انبارها تنها همین میزان به فروش برسد.

همچنین دیروز بعد از عرضه گندم دورم‌‌، عرضه گندم خوراکی بیشتر استان‌‌های کشور از سر گرفته شد‌‌، کارگزاری‌‌های خریدار در ابتدای مبادلات بازار به فروشنده اعلام کرده بودند تنها در صورت افزایش عرضه مجاب به خرید ۲۶۳ دلاری هر تن محصول هستند که فروشنده نیز با این موضوع موافقت کرده بود، اما در ادامه فروشنده اعلام کرد که حاضر به افزایش عرضه نیست و قیمت اعلامی‌هم همان ۲۶۳ دلار است.

عدم توافق و تفاهم از سوی دو طرف سبب شد بازار شرایط مناسبی را پیدا نکند و ناظر تالار مجبورشد که اعلام کند در صورت بازنگشتن به توافق قبلی از سوی نماینده دولتی‌‌، معاملات انجام شده را ابطال می‌کند. طهماسبی ناظر تالار در ادامه با بیان اینکه به دلیل رعایت نشدن شرایط عادلانه و مساوات از سوی فروشنده بازار مجبور است که معامله را ابطال کند، صحبت‌‌های دو طرف درباره مساله به وجود آمده در شرایطی انجام می‌شد که ۲ هزار تن گندم خوراکی سمنان و سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۶۳ دلار به فروش رسیده بود. از سویی در ادامه چانه زنی‌‌ها برای از سرگیری معاملات‌‌، ناظر تالار اجماع طرفین و هر آنچه به نفع بازار باشد را به عنوان نتیجه نهایی جلسه معاملاتی اعلام کرد.

هر چند تا پایان جلسات دو طرف بر سر موضوع به توافق نرسیدند، اما عباس بنازاده مدیر توسعه بازار با بیان اینکه رایزنی‌‌ها انجام شده و علاوه بر خرید ۲ هزار تن گندم خوراکی‌‌، موافقت برای دادوستد ۱۲ هزار تن گندم خوراکی استان‌‌های دیگر از سوی فروشنده بعد از تالار معاملاتی پتروشیمی‌صادر شده است، اظهار امیدواری کرد که فروشنده و خریدار بتوانند در هفته‌‌های آینده با توافقات بیشتری که در انتظار است نیازمندی‌هایشان را تامین کنند. در دیگر سوی دادوستد محصولات کشاورزی‌‌، ۴۴۷ تن برنج وارداتی هند با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شد. به عقیده مسوولان با توجه به فصل برداشت برنج داخلی و آغاز عرضه آن در بورس پس از توافقات بازرگانی دولتی‌‌، اصراری به فروش برنج وارداتی نیست و تنها به دلیل پذیرش این محصول در بازار و کارگزاری‌‌های عامل فروشنده این محصول‌‌، اعلام عرضه آن انجام می‌شود.

همچنین سازمان تعاون روستایی با افزایش عرضه به ۱۱۳ هزار و ۹۹۵ تن‌‌، مبادلات جو دامی ‌تضمینی را از سرگرفت، اما در نهایت تنها ۲ هزار و ۷۰۸ تن آن با نرخ پایه ۳۲۰ تومان فروخته شد. به عقیده کارشناسان، در حال حاضر هر چند روند بازار نسبت به یک ماه پیش بهتر شده، اما برای اجرای تصمیم دولت مبنی بر فروش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو دامی‌راه بسیار طولانی در پیش است که به نظر می‌رسد مسوولان بهتر است واکنش جدی‌تری نسبت به اجرای سریع تر دادوستدها از خود نشان دهند.

انواع ذرت دانه‌ا‌ی وارداتی با نرخ ۳۴۲ تومان وارد بازار شد که ۱۵ تن آن با همان نرخ به فروش رسید. ذرت دانه‌ای داخلی مرودشت و سرپل ذهاب نیز با نرخ‌‌های متفاوتی از ۳۱۵ تا ۳۴۰ تومان روی تابلو آمد که در پایان مبادله‌ای برای آن صورت نگرفت.

۱۰۰ تن شکر سفید با نرخ ۸۴۵ تومان و ۱۰۰ تن تفاله چغندر قند با نرخ ۲۷۰ تومان کارخانه قند اصفهان وارد رینگ شد که بدون تقاضا نوبت معاملاتی را به پایان رساندند.

انواع کنجاله هم در تابلو معاملاتی بورس عرضه شد که تنها ۱۱۰ تن کنجاله سویا پلیت عرضه شده آرژانتین با نرخ ۴۸۸ تومان فروخته شد.