سنا- محمود غفاری مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا در خصوص اعمال محدودیت‌هایی در این شرکت اظهار داشت‌:‌ در آزاد‌ترین اقتصاد‌های دنیا هم زمانی که قرار است تحولی بزرگ انجام شود،‌ بورس‌ها محدود می‌شوند و تغییراتی جدی در روند معاملات آنها به وجود می‌آید. وی اضافه کرد: در ایران نیز تحولی بزرگ در اقتصاد در حال رخ دادن است اگر این تغییر بدون کنترل بازارهای تاثیرگذار ایجاد شود به طور قطع تبعات سوئی خواهد داشت.

غفاری افزود‌:‌ به این ترتیب اعمال محدودیت در معاملات بورس کالا نه تنها منطقی بوده، بلکه برای برآورده شدن اهداف هدفمندی یارانه‌ها، امری ضروری است. به گفته وی، اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌ها وجود نداشت، محدودیتی در رینگ‌های فولاد و پتروشیمی‌اعمال نمی‌شد‌.

غفاری خاطرنشان کرد‌: به طور حتم پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ معاملات بورس کالا به صورت آزاد و رقابتی دنبال می‌شود. مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالای ایران گفت‌:‌ اشخاص حقوقی جای خالی افراد حقیقی را در این بورس پر کرده‌اند.

محمود غفاری با بیان مطلب فوق افزود‌:‌ از ابتدای فصل پاییز به دلیل معامله چند کالای استراتژیک چون فولاد و پتروشیمی‌ در بورس‌ کالا، نظارت دولت بر معاملات تالار نقره‌ای افزایش یافت.

وی ادامه داد:‌ به این ترتیب محدودیت‌هایی همچون حمایت از برخی کالاها، سهمیه‌بندی میزان خرید، فروش کالا تنها به افراد دارای پروانه بهره برداری و مهم‌تر از همه، حذف اشخاص حقیقی در رینگ‌های فولاد و پتروشیمی‌اعمال شد.

غفاری خاطر نشان کرد‌: پس از اعمال این محدودیت‌ها، برخی از کارشناسان بازار سرمایه از کاهش حجم معاملات و افت تقاضا در بورس خبر ‌دادند، اما فروش محموله‌های سنگین فولاد در این هفته نشان داد که نگرانی کارشناسان از افت تقاضا بی‌مورد بوده و پیش بینی مدیران بورس مبنی بر وجود تعادل در بازار، صحیح بوده است.

براساس این گزارش،‌ ابتدای هفته جاری در گروه محصولات فولادی بورس کالا ۷۴ هزار و ۶۲۰ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۵۵۴ میلیارد ریال معامله شد که این حجم خرید در نبود حقیقی‌ها کمی‌دور از انتظار بود.

مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا معتقد است، خرید بیش از ۷۰ هزار تن محصولات فولادی توسط اشخاص حقوقی در یک روز نشان می‌دهد که با حذف حقیقی‌ها اختلالی در تقاضا به وجود نیامده است. البته حقیقی‌های بزرگ بورس کالا نیز که از ابتدای بورس کالا در این بازار حضور داشتند در حال ثبت شرکت هستند و به زودی به تالار نقره‌ای باز می‌گردند.