قطعی برق معاملات شیمیایی‌ها را پایان داد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته به دلیل نشت آب به سیستم برق، متوقف شد. قطعی برق در این روز سبب شد تا رینگ پتروشیمی به پایان نرسیده تعطیل شود. البته شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که نشت آب از لوله‌هایی که در خیابان مجاور بورس قرار دارد شروع شده و سپس به تاسیسات برق در زیرزمین رسیده است، اما تماس‌های بورس کالا با سازمان آب در این خصوص بی‌نتیجه بوده و به این ترتیب بورس کالا تصمیم گرفته تا با قطعی برق و تعطیلی تالار از حوادث بعدی جلوگیری کند.

البته پیش از قطعی برق، معامله محصولات شیمیایی مانند هفته‌های گذشته در آرامش کامل برگزارشد و تنها شروع اجرای مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت به بورس کالا، اندکی رینگ پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داد.

البته بسیاری از فعالان بورس و بازار، از اعمال نظرهای متفاوت در روزهای اجرای این مصوبه که از روز سه شنبه شروع شده است، گلایه می‌کنند و معتقدند ناظران تالار با این مصوبه به صورت شخصی برخورد می‌کنند.آنها معامله اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین را در این روز مثال زده و می‌گویند: در این روز برخی از نرخ‌های ثبت شده برای اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین ازfob+۱۰ درصد بیشتر بود، اما ناظر تالار اقدام به حذف این نرخ‌ها نکرد.

به گفته فعالان بازار، تصمیمات شخصی ناظران تالار سبب شده است تا کارگزاران و خریداران با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو شوند. با این حال، ناظر تالار در این روز اعلام کرد که ممکن است این نرخ‌ها حذف شود.

اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین در این روز با نرخ ۲ هزار و ۸۰۳ تومان عرضه شد که در رقابت با قیمت ۳ هزار و ۳۲۰ تومان خریداری شد.

خرید بدون پروانه آرگون و اسید نیتریک

در این روز همچنین با درخواست کارگزاران برای خرید بدون پروانه آرگون و اسید نیتریک در رینگ پتروشیمی موافقت شد و به این ترتیب خریداران این کالاها از این پس می‌توانند این دو کالا را بدون پروانه بهره‌برداری خریداری کنند. آرگون پتروشیمی شیراز در این روز با نرخ ۹۲۲ تومان و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که تنها ۳۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار، به دلیل تقاضای محدود برای خرید این دو کالا بازرگانی پتروشیمی با درخواست کارگزاران در خصوص خرید بدون پروانه این کالاها موافقت کرد.

در این روز همچنین ۸ هزارتن سودکاستیک داخلی در رینگ پتروشیمی عرضه شد.سود کاستیک پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۲۳ تومان و سود اروند نیز با نرخ ۱۱۳ تومان عرضه و معامله شد.

رقابت برای خرید متانول پتروشیمی شیراز

در این روز متانول سه مجتمع پتروشیمی در بورس کالا عرضه شد و تنها متانول پتروشیمی شیراز با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شد.

متانول پتروشیمی زاگرس و فن آوران با نرخ پایه معامله شدند. متانول پتروشیمی زاگرس با نرخ ۳۲۰ تومان و متانول فن آوران با نرخ ۳۲۵ تومان عرضه و معامله شدند.

متانول شیراز نیز در این روز با نرخ ۲۴۱ تومان عرضه شد که در رقابت با قیمت ۲۶۱ تومان به فروش رفت. به اعتقاد فعالان بازار، با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان متانول به کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه چین به حساب می‌آید، باید ابتدا نیاز بازار داخلی را مرتفع کرده و سپس به دنبال صادرات به کشورهای دیگر باشد. البته این موضوع در مصوبه اخیر دولت به بورس کالا نیز لحاظ شده بود.البته برخی از آگاهان بازار در این باره می‌گویند: عرضه محدود متانول در بورس کالا سبب رشد قیمت‌ها در رقابت می‌شود.