افت صادرات سنگ‌آهن هند در 5 سال اخیر

مرکز خدمات فولاد‌ایران- به‌رغم افزایش تقاضای چین، صادرات سنگ‌آهن هند در سال مالی جاری به کمترین سطح طی ۵ سال گذشته خواهد رسید، چرا که حجم عرضه صادرات محدود است. چند ماه اخیر صادرات سنگ‌آهن هند بنا بر عواملی چون ممنوعیت صادرات از‌ایالت کارناتاکا، تداوم بارش‌ها و تاثیر آن بر استخراج معادن و تعطیلی معادن غیرمجاز در‌ایالت‌هایی چون اوریسا کاهش داشته است.

قابل ذکر است در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ صادرات سنگ‌آهن هند به دلیل رشد تقاضای چین به اوج ۱۱۷ میلیون تن رسید، در حالی که در سال مالی ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ ‌این رقم ۷۸ میلیون تن بود.

بین ماه‌های آوریل تا اکتبر، صادرات سنگ‌آهن هند حدود ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است.در اکتبر ۲۰۱۰ صادرات سنگ‌آهن هند ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید؛ در حالی که اکتبر ۲۰۰۹‌ این رقم ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود. البته هند انتظار دارد صادرات امسال به کمتر از ۹۰ میلیون تن نرسد.

با‌این حال به علت کاهش تولید داخلی چین، تقاضای واردات‌این کشور بالا رفته و‌این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت شده است. قیمت سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند از ۱۴۰ دلار دو ماه قبل به ۱۷۰ دلار سی اف آر چین رسیده. تقاضا خوب است و قیمت بالا، ولی هند نمی‌تواند از ‌این شرایط بهره کافی را ببرد چون عرضه آنها کافی نیست.

ثبات قیمت سنگ‌آهن در چین

اگر چه قیمت سنگ‌آهن در برخی از مناطق چین طی هفته گذشته متفاوت بوده است، اما در اکثر مناطق ‌این کشور قیمت ‌این محصول ثابت بوده است.

قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۶ درصد در منطقه‌ هانگسینگ‌ ایالت هبی در حدود ۲۰۵ تا ۲۲۱ دلار هر تن خشک می‌باشد که نسبت به قیمت ۲۱۰ دلار هر تن خشک در اول دسامبر افزایش یافته است. هنوز مشخص نیست که تقاضای سنگ‌آهن کارخانه‌ها در آینده به چه میزان خواهد بود، اما تقاضای ‌این محصول برخی از تجار در بازار بالا است.

یکی از تجار نیز خواستار فروش سنگ‌آهن در قیمت ۱۸۵ دلار هر تن مرطوب همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده است.قیمت‌ این محصول در شهر تانگشان‌ ایالت هبی هم در قیمت ۱۸۵ دلار هر تن مرطوب همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده ثابت است که تغییر چندانی را نسبت به قیمت ۱۸۱ تا ۱۸۵ دلار هر تن مرطوب در اول دسامبر نشان نمی‌دهد.

در کل بازار سنگ‌آهن ثابت است، اما عده‌ای محتاطانه وارد بازار خرید می‌شوند؛ چرا که با کاهش قیمت سنگ‌آهن، احتمالا کارخانه‌ها نیز قراردادهای خود را فسخ کرده و به خرید محصولات ارزان قیمت روی خواهند آورد.