کاهش نرخ و حجم معاملات آهن‌آلات

عکس: منصور نمایشی

زهرا مسافر: طی هفته گذشته به علت محدودیت‌های ناشی از آلودگی هوا و همچنین تلاش دولت برای کاهش نرخ‌ها، بازار داخلی آهن از روند نزولی قیمت‌ها برخوردار بود که این امر به افت معاملات آهن نیز منجر شد. در مبادلات هفته گذشته، بازار آهن روند کاهشی قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد، به گونه‌ای که در این مدت میلگرد با افت ۶ تومانی قیمت در هر کیلو از ۸۵۹ تومان به طور میانگین به ۸۵۳ تومان در پایان هفته رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز روند کاهشی قیمت را در بازار تهران تجربه کرد، به گونه‌ای که این افت بین ۸۰۰ تومان

تا ۶ هزار تومان در هر شاخه در نوسان بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون کالاهای متعدد وارداتی از کشورهایی از جمله اسپانیا، کره، ترکیه و چین با نرخ های پایینی برای تمامی مرزها پیشنهاد می‌شود که موجب افزایش عرضه خواهد شد.

براساس پیش‌بینی فعالان بازار، احتمال افزایش تقاضا در بازار داخل متصور است، زیرا که براساس ظواهر امر به علت نداشتن شرایط جوی سخت در فصل زمستان سال جاری، بخشی از ساخت‌وسازها که با انگیزه فصل سرما متوقف شده بود مجددا آغاز شود.

آغاز هفته با ثبات قیمت‌ها

در مبادلات روز شنبه ۱۳ آذرماه جاری میلگرد در بازار تهران از ثبات نرخ نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته ماقبل از آن برخوردار بود. در مدت یاد شده، نرخ هر کیلو میلگرد بر روی عدد ۸۵۰ تا ۸۶۵ تومان در بازار تهران عرضه شد.

در این مدت، تیرآهن نوسان قیمت داشت؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۸ با رشد ۱۵۰۰،۵۰۰ تومانی و تیر آهن سایز ۲۰،۲۷ با کاهش نرخ ۳،۱۰ هزار تومانی روبه‌رو شد.

طی روز مورد بررسی، تیرآهن سایز ۱۶،۲۲،۲۴ نیز بدون نوسان قیمت نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل از آن در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در این روز، محصولات فولادی برخی از فولاد سازان بخش خصوصی کاهش قیمت داشت؛ در این مدت، به‌رغم کاهش قیمت نبشی تولید داخل، اما شمش و پروفیل فولادی بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه شدند.

تداوم ثبات قیمت آهن در روز یکشنبه

برای دومین روز متوالی در هفته گذشته، بازار آهن در رکود به سر برد؛ به گونه‌ای که در این مدت میلگرد همچنان از ثبات قیمت برخوردار بود.

در مدت یاد شده، برخی از سایزهای تیرآهن روند کاهشی داشت؛ به طوری که تیرآهن ۱۸،۲۰،۲۲،۲۷ با افتی بین ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان در هر شاخه در بازار غیررسمی عرضه شد.

در مبادلات روز یکشنبه ۱۴ آذرماه جاری، نرخ محصولات فولادی بخش خصوصی بدون تغییر بود؛ به گونه‌ای که میلگرد تمامی فولاد سازان خصوصی بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در این روز، نبشی، پروفیل و شمش فولاد نیز ثبات قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کردند.

دوشنبه و تثبیت روند نرخ میلگرد

در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته، میلگرد همچنان از روند باثبات قیمت در بازار تهران برخوردار بود. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز از نوسان قیمت نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران برخوردار بود.

در این مدت، به‌رغم کاهش ۱۰ تومانی نرخ شمش فولاد در هر کیلو، اما میلگرد نرخ اغلب فولادسازان بخش خصوصی بر روی خط تثبیت قرار داشت. در روز مورد بررسی، نبشی و پروفیل فولادی نیز بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

کاهش اندک نرخ آهن‌آلات در روز سه‌شنبه

در مبادلات روز سه شنبه ۱۶ آذرماه جاری میلگرد در بازار تهران با کاهش ۳/۰ درصدی قیمت روبه‌رو شد. در این مدت، تیرآهن نیز کاهش نرخ را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که این افت بین ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان در نوسان بود.

طی روز مورد بررسی، میلگرد در بازار غیررسمی شاهد کاهش قیمت در هر کیلو بود. در این روز، نبشی تولید داخل کاهشی بین ۵/۰ تا ۱ درصدی را در هر کیلو در بازار غیررسمی تجربه کرد. طی معاملات روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه جاری، شمش فولاد برخی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به روز ماقبل از آن کاهش قیمت داشت. در این مدت، پروفیل فولادی شاهد ثبات قیمت در بازار غیررسمی بود.

پایان هفته با تداوم کاهش قیمت‌ها

روند نزولی قیمت آهن در بازار تهران به روز چهارشنبه هفته گذشته کشیده شد؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد کاهشی بین ۲/۰ تا ۸/۰ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.

در مدت یادشده، برخی از سایزهای تیرآهن نیز کاهش قیمت داشت؛ به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۸،۲۲،۲۴ با افت ۳۰۰ تومان تا یک هزارتومان در بازار تهران عرضه شد.

در این مدت، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی با کاهش نرخ در بازار غیررسمی روبه‌رو شد.

طی روز مورد بررسی، به‌رغم ثبات نرخ شمش و پروفیل فولادی در بازار غیررسمی، اما نبشی تولید داخل از کاهش قیمت برخوردار بود.