نوسان یک هزار تومانی قیمت سکه آتی
عکس: آکو سالمی
معامله‌گران بازار آتی‌، منتظر تحویل شمش‌های طلای ۱۰ اونسی در آذرماه

گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: قیمت هر اونس طلا طی یک هفته گذشته با لمس کردن سطح یک هزار و 427 دلار به یک هزار و 376 رسید و طی یک مسیر نوسانی با افت و خیز همراه شد. اما بازار داخلی به دلیل روند خاص آن به دلیل تحولات اقتصادی و قرار گرفتن در ماه محرم صعود و سقوط زیادی را تجربه نکرد تا ارزش معاملات بازار آتی سکه و شمش طلای 10 اونسی با تبعیت از روند بازار نقدی و با افتی محسوس نسبت به هفته‌های قبل 54 میلیارد ریال شود.
بازار جهانی طلا طی روزهای سه شنبه تا جمعه دستخوش تغییرات وسیعی شد و نرخ هر اونس از این کالا با اتفاقی غیر منتظره از بالاترین سطح یک هزار و ۴۲۷ دلار طی یک مسیر نوسانی تا یک هزار و ۳۷۶ دلار نیز پایین آمد. پس از اینکه نگرانی‌های مربوط به مشکلات بدهی‌های مستقل در سراسر اروپا و گمانه زنی‌های بانک مرکزی ایالات متحده مبنی بر گسترش کاهش پولی در این منطقه‌، منجر به رشد مجدد نرخ طلا در بازار‌های جهانی شد، تداوم خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی ایالات متحده و افزایش آن باعث شد‌، طلا شاهد افت قیمت باشد.
گزارش‌های مبنی بر کاهش مالیات و رشد اشتغالزایی در دراز مدت به منظور رشد اقتصادی و پایین بردن سطح بدهی‌ها در ایالات متحده از دلایل مهم دیگری بود که سبب تقویت ارزش دلار شد. همچنین به باور کارشناسان‌، همراهی جمهوری خواهان با تداوم قانون معافیت مالیاتی طبقه متوسط نیز به مثابه تقویت تکیه گاهی برای بهبود اقتصادی ایالات متحده بر افزایش دادوستدهای دلار و کاهش تقاضای طلا افزوده است.
به عقیده این کارشناسان‌، علاوه بر عوامل یاد شده انتشار خبر افزایش نرخ بهره در چین نرخ طلا را با افت سریع‌تری همراه کرد. هر چند گزارش‌ها از سقوط ۵۰ دلاری بازار جهانی طلا و افت و خیز نرخ آن طی ساعات بعدی خبر می‌داد؛ اما تحلیلگران بر این باورند بحران مالی منطقه یورو و تنش‌های جهانی که در حال حاضر در بین دو کره در جریان است در التهاب و هیجان بازار طلا بسیار تاثیرگذار است.
افزایش تقاضای جهانی با نزدیک شدن به سال جدید مالی و تقاضای بالای این کالا در هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان تا اواسط ماه دسامبر همراه با فصل تقاضا در این کشور سبب شده کاهش قیمت این فلز تا پایان سال میلادی به صورت موقت باشد، به همین دلیل افت و خیز آن طی روزهای آینده همچنان پابرجا است.
از سویی در بازار داخلی حرکت کاهش قیمت سکه با سقوط همراه نبود‌، بلکه به عقیده معامله‌گران به دلیل جذابیت قیمت سکه طرح جدید در بازار آزاد تهران تنها با یک هزار تومان کاهش مواجه شد و به ۳۵۰ هزار تومان رسید. این در شرایطی بود که در برخی لحظات به ۳۴۹ هزار تومان هم رسید. بازار آتی سکه و شمش طلا نیز از ابتدا تا پایان هفته با سپری کردن مسیری نسبتا افزایشی‌، افت اندکی را تجربه کرد‌، به طوری که سکه تحویل دی ماه ۲۰۸ تومان‌، سکه تحویل اسفندماه ۴۴۳ تومان و ۷ ریال و شمش طلای ۱۰ اونسی ۴ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش قیمت داشتند.
درهر صورت مبادلات بازار آتی در هفته گذشته با اطلاعیه بورس درباره نزدیک شدن تحویل شمش طلای 10 اونسی در اواسط ایام هفته ادامه و با توقف معاملات از ساعت 15 و 40 دقیقه روز چهارشنبه به دلیل قطعی برق در ساختمان بورس کالا به پایان رسید.
اما در مجموع طی هفته منتهی به ۱۸ آذرماه مبادلات بازار با دادوستد ۲ هزار و ۷۲ قرارداد به ارزش ۵۴ میلیارد و ۶۳۶ میلیون و ۲۹ هزار ریال مواجه شد. روند مبادلات سکه در دو سررسید معاملاتی در شرایطی رو به انجام است که دادوستد شمش‌های طلای ۱۰ اونسی با افت شدید همراه است و به نظر کارشناسان تا پایان آذرماه و نحوه تحویل آن به دست خریداران‌، معامله‌گران این نوع کالا باید منتظر بمانند. هر چند حجم دادوستدها با افت همراه است؛ اما برخی بر این باورند با توافقات انجام شده با اتحادیه طلا‌، آشنایی خریداران با این نوع معاملات و از بین بردن تردید و شک برای زمان تحویل قراردادهای شمش‌، رونق آن همانند سکه از سر گرفته خواهد شد.


جزئیات مبادلات طی یک هفته گذشته نیز بدین ترتیب بود که‌:
شنبه‌: در این روز مبادلاتی نرخ سکه همپای رشد جهانی طلا بالا رفت؛ اما قیمت شمش طلا کاهش یافت. به طوری‌که سکه تحویل دی با 3 هزار و 475 تومان رشد به نرخ تسویه 354 هزار و 595 تومان و 5 ریال رسید. سکه مبادلاتی اسفندماه نیز با رشد 2 هزار و 669 تومان به نرخ 366 هزار و 400 تومان رسید. برخلاف روند سکه شمش طلای 10 اونسی تحویل آذرماه یک هزار و 50 تومان ارزان شد و با دادوستد تنها یک قرارداد به نرخ تسویه یک میلیون و 481 هزار تومان رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه دی 2 هزار و 454‌، برای سکه اسفندماه یک هزار و 839 و شمش طلای 10 اونسی 19 قرارداد بود.
یکشنبه‌: در دومین روز مبادلاتی متناسب با تعطیلی بازارهای جهانی نرخ سکه تغییر زیادی نداشت و تغییرات اندک آن نیز تحت تاثیر اتفاقات جهانی و رفتار معامله‌گران بازار داخلی افت اندکی داشت. براین اساس سکه دی ۵۳۴ تومان و ۴ ریال افت کرد و ۳۵۴ هزار و ۶۱ تومان و یک ریال شد. نرخ تسویه سکه مبادلاتی اسفند ۵۵۵ تومان پایین آمد و ۳۶۴ هزار و ۷۹۳ تومان و ۵ ریال شد. همچنین شمش طلا ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان پایین رفت و به نرخ یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار سکه دی ۲ هزار و ۳۸۷‌، سکه اسفندماه یک هزار و ۹۱۲ و شمش طلای ۱۰ اونسی ۱۹ قرارداد شد.
دوشنبه‌: قیمت تسویه سکه دی همزمان با باز شدن بازارهای جهانی در پایان هفته 205 تومان و 7 ریال افت کرد و به 353 هزار و 855 تومان و 4 ریال رسید، سکه تحویل اسفندماه نیز 625 تومان و 9 ریال پایین آمد و 364 هزار و 167 تومان و 6 ریال شد.
شمش طلا برخلاف افت بازار‌، ۱۲ هزار و ۸۵۰ هزار تومان بالا رفت و به یک میلیون و ۴۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار سکه دی ۲ هزار و ۳۹۵‌، سکه اسفندماه یک هزار و ۹۱۹ و شمش طلا ۱۹ قرارداد بود.
سه‌شنبه‌: مبادلات سکه و شمش در این روز با افزایش اونس طلا در بازارهای جهانی روند صعودی گرفت‌، به طوری‌که سکه دی 532 تومان و یک ریال گران و 354 هزار و 387 تومان و 5 ریال شد.
سکه اسفندماه ۷۳۷ تومان و ۲ ریال بالا رفت و به نرخ تسویه ۳۶۴ هزار و ۹۰۴ تومان و ۸ ریال رسید. شمش طلای ۱۰ اونسی نیز ۳ هزار و ۱۵۰ تومان گران و یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۵۰ تومان شد. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه دی ۲ هزار و ۳۹۶‌، برای سکه اسفندماه یک هزار و ۹۰۷ و برای شمش طلای ۱۰ اونسی ۱۹ قرارداد بود.
چهارشنبه‌: قیمت تسویه روزانه سکه و شمش طلا در مبادلات روز پایانی تغییر نکرد و با همان نرخ‌ها ثبت شد، اما موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه دی 2 هزار و 462‌، برای سکه اسفندماه یک هزار و 893 و برای شمش طلای 10 اونسی همان 19 قرارداد بود.