سنا- دو شرکت سیمان کردستان و سیمان اصفهان آماده عرضه محصولشان در تالار بین‌المللی کیش هستند. مسوول و ناظر تالار کیش با اشاره به عملکرد قابل قبول رینگ صادراتی بورس کالا در یکسال گذشته گفت: دو هفته پیش شرکت بهبهان برای نخستین بار ۱۰ هزار تن سیمان روی تابلوی معاملات تالار کیش عرضه کرد که پس از موفقیت این عرضه، دو شرکت کردستان و اصفهان نیز برای عرضه محصولاتشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

اکبر مبرز با بیان اینکه در نخستین عرضه سیمان استقبال برای خرید این محصول قابل توجه بود، اظهار کرد: به طور قطع با افزایش شمار عرضه‌کنندگان سیمان در رینگ صادراتی، به زودی می‌توان حجم عمده صادرات سیمان کشور را از طریق بورس بین‌المللی کیش انجام داد.

ناظر تالار کیش افزود: در حال حاضر هشت شرکت سیمانی در بورس حضور دارند و هشت شرکت دیگر در حال پذیرش هستند؛ به این ترتیب حجم معاملات سیمان تا پایان امسال به رقم قابل توجهی خواهد رسید و امیدواریم این ۱۶ شرکت مقداری از تولید خود را برای صادرات به تالار کیش بیاورند.

او در مورد معاملات سایر محصولات تالار کیش در ماه‌های اخیر گفت: با وجود اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادر‌کنندگان انتقال ارز به دلیل تحریم‌ها است؛ اما حجم صادرات تالار کیش در ماه‌های اخیر کاهش نیافته است و مسوولان بورس کالا در حال افزایش تعداد محصولات صادراتی هستند.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌ها نتوانسته است بر حجم معاملات بورس بین‌المللی ایران تاثیری بگذارد که صادرات قابل توجه محصولی چون قیر این امر را اثبات می‌کند.

به گفته مبرز در نیمه نخست امسال ارزش معاملات محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و گندم به ۷۰۰ میلیون دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات در شش ماه دوم سال فراتر از این رقم خواهد رفت.