مرکز خدمات فولاد ایران- فعالان بازار آمریکا اظهار داشته‌اند که کارخانه‌ها در این کشور قیمت ورق را برای سومین بار طی یک هفته بالا برده‌اند و بر این باورند که قیمت این محصول در سال ۲۰۱۱ نیز همچنان صعودی خواهد بود. کارخانه نوکور روز ششم ماه دسامبر اظهار داشته بود که قیمت ورق سرد، ورق گرم و ورق گالوانیزه خود را به دلیل رشد قیمت مواد اولیه حداقل ۴۰ دلار هر شورت تن افزایش خواهد داد. این کارخانه قیمت انواع ورق خود را روز ۲۹ نوامبر هم ۴۰ دلار هر شورت تن بالا برده بود. در این میان خبرهایی مبنی بر اینکه این کارخانه مجددا قیمت ورق خود را ۴۰ دلار هر شورت تن بالا خواهد برد نیز در بازار وجود دارد. به دنبال این امر این کارخانه قیمت ورق خود را طی یک هفته ۱۲۰ دلار هر شورت تن افزایش داده است.

در پی رشد قیمت ورق این کارخانه، قیمت فوب ورق گرم نوکور در بازار نقدی به ۶۸۰ دلار هر شورت تن و قیمت ورق سرد به ۷۸۰ دلار هر شورت تن خواهد رسید.

اگرچه این امر تا کنون بی‌سابقه بوده و تعجب بسیاری از فعالان بازار آمریکا را بر انگیخته است، اما برخی اظهار داشته‌اند که امکان رشد بیشتر قیمت این محصول در این کشور وجود دارد.

در پی افزایش قیمت ورق کارخانه نوکور، کارخانه‌های دیگر نیز قیمت این محصول خود را بالا خواهند برد، اما با توجه به پایین بودن تقاضا اطمینان دست‌اندرکاران به بازار پایین است. در این میان برخی نیز بر این باورند که تا زمانی‌که سطح سفارشات بالا باشد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. افزایش ۱۲۰ دلار هر شورت تن قیمت ورق طی یک هفته بسیاری از تجار را شوکه کرده است.

گزارش اخیر استیل ایندکس نشان می‌دهد که قیمت ورق در اروپا و آمریکا افزیش یافته است. قیمت ورق تخت و میلگرد هم در اروپا به شدت بالا رفته است.

قیمت ورق سرد در جنوب اروپا طی هفته گذشته ۱۴ یورو هر تن بالا رفته و به ۶۰۱ یورو هر تن رسیده است، این در حالی است که قیمت ورق گرم نیز رشدی ۴/۲ درصدی را تجربه کرده است. متوسط زمان تحویل انواع ورق هم نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. قیمت ورق سرد در جنوب اروپا هم ۱۰ یورو هر تن بالا رفته است. قیمت ورق گالوانیزه گرم نیز نسبت به هفته قبل بالا رفته و به ۶۰۱ یورو هر تن رسیده است. متوسط زمان تحویل ورق در این منطقه کوتاهتر شده است.

قیمت فوب میدوست ورق گرم در آمریکا ۶۲۶ دلار هر تن می‌باشد این در حالی است که قیمت ورق سرد و ورق گالوانیزه هم در این منطقه افزایش یافته است. متوسط زمان تحویل ورق گرم و ورق سرد در آمریکا بیشتر از هفته گذشته می‌باشد.

قیمت ورق سرد در ترکیه هم به شدت افزایش یافته و به ۷۸۰ دلار هر تن درب کارخانه رسیده است.

قیمت درب کارخانه میلگرد در شمال اروپا با رشدی ۵/۲ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۶۵۴ دلار هر تن رسیده است. این در حالی است که متوسط قیمت بیلت مدیترانه در این منطقه طی هفته گذشته کاهش یافته و به ۵۰۷ دلار هر تن رسیده است. هزینه تبدیل بیلت به میلگرد در این منطقه ۱۴۷ دلار هر تن می‌باشد. قیمت میلگرد در جنوب اروپا هم ۱۹ یورو هر تن افزایش یافته و هزینه تبدیل بیلت به میلگرد در این منطقه رشدی ۱۶ دلاری را در هر تن نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است.

قیمت ورق تخت در شمال اروپا ۹ یورو هر تن بیشتر از هفته گذشته می‌باشد این در حالی است که قیمت این محصول در جنوب اروپا ۵۵۲ یورو هر تن است. قیمت ورق تخت در آمریکا هم تغییری را نسبت به هفته گذشته نشان نمی دهد و در ۸۱۵ دلار هر تن ثابت است.

تلاش برای رشد قیمت ورق ایتالیا

در همین حال خبر‌ها حاکی از آن است که فولادسازان ایتالیایی تحت تاثیر افزایش خرید ها، افت ارزش یورو نسبت به دلار و جو ناشی از افزایش هزینه تولید به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند، ولی خریداران تمایل به معامله نشان نمی‌دهند و معتقدند تولید کننده‌ها سرانجام به دلیل نبود تقاضا تسلیم خواهند شد و قیمت‌ها پایین می‌آید، ولی ظاهرا که کارخانه‌ها فعلا پیروز بوده اند و قیمت‌ها نسبت به هفته قبل بالا رفته است.

طی دو هفته اخیر فولاد ساز لیدر ایتالیا قیمت ورق سرد و گالوانیزه خود را ۲۰ تا ۲۵ یورو در هر تن بالا برده است. به نظر می‌رسد پس از اتمام پیش‌فروش موجودی دسامبر قیمت‌های ژانویه هم بالا خواهد رفت.

از اواسط نوامبر تاکنون قیمت ورق تخت ۴۰ یورو افزایش یافته به ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو درب کارخانه رسیده است. قیمت‌های پیشنهادی جدید ۶۰۰ تا ۶۲۰ یورو درب کارخانه است و از آنجایی که تولید ژانویه هم پیش فروش شده آینده بازار روشن است.

قیمت‌های وارداتی محصول روسیه ۵۱۰ یورو هر تن سی اند اف و محصول اوکراین ۴۸۵ تا ۴۹۰ یورو هر تن سی اند اف ایتالیا می‌باشد.