سنا- براساس دستورالعمل جدید کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار که به زودی به سازمان بورس ارسال می‌شود، کارگزاران بورس کالا دیگر نمی‌توانند در کارمزد‌های خود به دلخواه تخفیف دهند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با حذف تخفیف از کارمزد کارگزاران بورس کالا، بازار گرمی‌ برخی از شرکت‌ها که برای جذب مشتری، تخفیف‌های زیادی به مشتریان خود می‌دهند به پایان می‌رسد.

مدیر عامل کارگزاری سی ولکس کالا با اشاره به‌اینکه تخفیف در کارمزد از تخلف‌های رایج شماری از کارگزاران بورس کالا است، افزود‌:‌ اگر کانون کارگزاران کارمزد‌های شرکت‌های بورس کالا را قانونمند کند به جرات می‌توان گفت، دیگر شاهد رفتار غیرحرفه‌ای در بورس کالای ‌ایران نخواهیم بود.

محمود رضا الهی فر اظهار داشت‌:‌ برخی از کارگزاران برای جذب مشتری تخفیف‌هایی را به خریداران و فروشندگان خود می‌دهند که‌ این موضوع تخلف محسوب می‌شود و‌این کار به صنعت کارگزاری لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: کانون باید به نحوی دستورالعمل جدید را در بورس اجرایی کند که تمام شرکت‌های کارگزاری به ندادن تخفیف در کارمزدها پایبند باشند.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید نیز با استقبال از حذف تخفیف از کارمزد کارگزاران، گفت: در حال حاضر برخی از کارگزاری‌های بورس کالا برای جذب مشتری،‌ تخفیف‌های غیر معقول در کارمزدهای خود می‌دهند که در صورت حذف‌ این گونه تخفیف‌ها، معاملات تالار نقره‌‌ای، قانونمندتر از گذشته دنبال می‌شود.

علی اصغر بهرامی‌اظهار داشت: برای مثال ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده مقاطع فولادی در بورس کالا به کارگزاران اعلام کرده است که هر کارگزاری که عرضه‌کننده محصولات‌این شرکت است، خریدار آن نیز خواهد بود به ‌این ترتیب کارمزدی که نصیب کارگزار می‌شود،‌ دو برابر می‌شود.

براساس‌این گزارش، کانون کارگزاران در دستوالعمل جدید خود به دنبال ‌این است که عرضه‌کنندگان بورس کالا، محصولاتشان را بین تمام کارگزاری‌‌ها تقسیم کنند و بیشتر معاملات روی دوش چند شرکت محدود نباشد. همچنین اگر تولیدکننده‌ای عرضه محصولاتش را به کارگزاری‌‌های مختلفی بسپارد، کانون کارگزاران آن تولیدکنندگان را شناسایی می‌کند و به کارگزاران اجازه می‌دهد تا براساس مقررات، تخفیف‌‌هایی را در کارمزد به آنها بدهند.