قیمت محصولات پتروشیمی به نرخ آبان بازگشت

تولیدکنندگان: مجتمع‌های پتروشیمی در آستانه ضررهای مالی هستند

گروه بورس کالا- رینگ پتروشیمی طی هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها، اعمال سهمیه‌بندی‌های فراوان و در نتیجه حذف اشخاص حقیقی از صف خرید بود. البته رشد قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی و با ورود نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی جلساتی کنترل شد و به این ترتیب با سهمیه‌بندی‌های فراوان و کنترل نرخ‌ها روند قیمت‌ها به زمان آبان‌ماه و قبل از نوسان و رشد بازگشت.

با این حال بسیاری از تولیدکنندگان از این وضعیت گله دارند و با توجه به رشد جهانی نرخ برخی از محصولات پلیمری، فروش با نرخ‌های دستوری را در بورس کالا به ضرر مجتمع‌های تولیدی می‌دانند و معتقدند با اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها نمی توان از پس دخل و خرج مجتمع‌های پتروشیمی برآمد. البته تاجران محصولات پتروشیمی در بازار داخلی نیز طی روز گذشته رویه‌ای جدید در پی گرفته‌اند، آنها حاضر نیستند محصولات خریداری شده را به فروش برسانند و ترجیح می‌دهند در انتظار روزهای آتی و احتمال اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها باقی بمانند.

البته شنیده‌ها حاکی است که امروز جلسه ای در دفتر بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بررسی مشکلات مجتمع‌ها برگزار خواهد شد.

گفته می‌شود این جلسه با حضور نماینده سازمان حمایت، نماینده وزارت بازرگانی و مدیران بازرگانی مجتمع‌های پتروشیمی درخصوص ابلاغیه دولت به بورس کالا و نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی برگزار می‌شود.اگر چه هنوز اطلاعات دیگری در خصوص برگزاری این جلسه دردست نیست، اما روز گذشته مدیرکل دفتر کالای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از بازگشت نرخ محصولات پتروشیمی به حالت عادی خبر داد.

وی با اشاره به سه مصوبه اخیر کارگروه کنترل بازار برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، گفت: بر اساس یکی از این مصوبات، کف و سقف قیمت برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس تعیین شده است.

منوچهر رشید در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت محصولات پتروشیمی با سه مصوبه دولت به حالت قبل بازگشت، گفت: کارگروه کنترل بازار به منظور تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، سه مصوبه را در فاصله چهارم آبان‌ماه تا ششم آذرماه به تصویب رسانده است که بر این اساس، در چهارم آبان ماه جاری، کارگروه مصوب کرد که واحدهای دولتی، اجازه تغییر قیمت و افزایش ندارند و قیمت‌ها باید ثابت باقی بماند.

مدیرکل دفتر کالای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: کارگروه کنترل بازار در ۲۵ آبان ماه نیز مصوب کرد که هرگونه افزایش قیمت باید با تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تایید نهایی کارگروه کنترل بازار باشد و در نهایت، مصوبه ششم آذرماه این کارگروه این بود که قیمت تمامی محصولات پتروشیمی باید به حالت قبل یعنی آبان ماه برگردد.

وی تصریح کرد: با مصوبات کارگروه کنترل بازار، قرار بر این شد که کف و سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس تعیین شود، به این معنا که در گذشته تنها کف قیمتی یعنی فوب خلیج‌فارس به‌علاوه ۵ درصد ملاک عمل بود که در بورس مشاهده می‌شد بعضا با قیمت‌هایی بالاتر از حد معمول، یک معامله انجام می‌شد؛ چراکه سقفی برای قیمت در بورس در نظر گرفته نشده بود، اما با مصوبه کارگروه، سقف قیمتی فوب به‌علاوه ۱۰ درصد برای محصولات پتروشیمی تعیین شد.به گفته رشید، همچنین با به مدار آمدن دو واحد پتروشیمی اروند و مجتمع پتروشیمی نوری که واحد اول از اورهال خارج شد و ۵۰ درصد نیز به ظرفیت واحد دوم اضافه شد. این امر باعث افزایش عرضه و در نهایت کاهش قیمت شد.

وی اظهار داشت: قیمت محصولات پتروشیمی از هفته سوم شهریورماه به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و تغییر تولید تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی افزایش یافته بود که قیمت این محصولات تا هفته دوم مهرماه ۸ تا ۱۲ درصد افزایش و تا پایان مهرماه ادامه داشت، اما در نهایت قیمت مواد اولیه ظروف یکبار مصرف، رنگ، سم، کود، فوم و لاستیک که از محصولات پتروشیمی تامین می‌شود، افزایش یافته بود که از ابتدای آذرماه، به تدریج قیمت این محصولات کاهش یافت و روزهای گذشته قیمت این محصولات به نرخ‌های قبلی بازگشت.

رشید گفت: بر اساس مصوبه کارگروه کنترل بازار، در آذرماه به طور کامل قیمت محصولات پتروشیمی مدیریت شد و با توجه به تامین نیاز داخلی، بازار محصولات پتروشیمی متعادل است و نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: البته مدیریت عرضه نیز صورت گرفت و با حضور سازمان حمایت در بورس، عرضه کنترل شد، به نحوی که در مرحله اول تنها به مصرف کنندگان دارای پروانه تولید، عرضه صورت گرفت و انبارها نیز چک شد که احتکاری صورت نگرفته باشد.