سهم معاملات سلف از رینگ فلزات به 98 درصد رسید

گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: روز دوشنبه در همایش ملی «بازار سرمایه در تامین مالی» مدیرعامل بورس کالای ایران بر شفافیت مالی بورس و کشف نرخ‌ها از طریق این بازار تاکید کرد. به گزارش دنیای اقتصاد‌، علی‌اکبر‌ هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه بورس کالا در زمینه تامین مالی نقش بسیار اساسی دارد‌، اظهار داشت‌: مشکل بزرگ نقدینگی‌، کندی سرعت گردش معاملات است‌، در واقع بورس کالا با مکانیزم‌هایی که در اختیار دارد، نقش بسیار مهمی‌در افزایش سرعت گردش پول در بازار ایفا می‌کند.

وی تاکید کرد: افزایش دادن سرعت گردش پول در اقتصاد کشور نکته‌ای است که تاکنون کمتر مورد توجه دولتمردان و مسوولان قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه صحبت‌هایش افزود‌: افزایش سرعت گردش پول در بازار باعث می‌شود تا با حجم کمتری از پول‌، نقدینگی بیشتری در اختیار فعالان بازار قرار گیرد‌، به بیان دیگر هر چه سرعت گردش پول بیشتر شود‌، تامین مالی برای خریداران و فروشندگان اعم از تولیدکنندگان و تجار راحت تر خواهد شد‌، ضمن اینکه تولید ملی را افزایش‌، بیکاری را کاهش و رشد اقتصادی پیش‌بینی شده کشور را پوشش می‌دهد.

هاشمیان تصریح کرد‌: سرعت گردش پول در حال حاضر عملا کمتر از ۳ می‌باشد که باید به حداقل ۷ افزایش یابد و در این صورت می‌تواند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به قدرت تامین منابع مالی کشور بیفزاید.

سرعت گردش پول تعداد دفعاتی است که حجم پول طی یک سال در تامین مالی جریان سالانه تولید، به گردش در می‌آید.

هاشمیان پس از مقدمات موضوع‌، با اشاره به نقش بورس و بازار سرمایه در تامین مالی گفت‌: مقررات پیچیده‌، روان نبودن معاملات‌، هزینه بسیار زیاد معاملات و عدم اعتماد در بازار که احتیاط بیشتر در تسهیلات و اعتبار را به دنبال دارد، از مسائل و مشکلاتی است که بازار ما با آن گریبانگیر است.

وی در ادامه به مقایسه بین بازار سنتی و بورس پرداخت و تصریح کرد‌: بازار سنتی متکی بر عرف است این در شرایطی است که بورس با اتکا به قانون و حمایت رسمی‌، مبادلات خود را انجام می‌دهد. بازار سرمایه یک بازار متشکل قابل نظارت است در حالی که بازار سنتی به عنوان کانالی غیرنظارتی و غیر رسمی‌نام برده می‌شود.

هاشمیان خاطر نشان کرد‌: بازار سرمایه و به طور کل بورس زیر نظارت دولت قراردارد و با احتساب سرعت معاملات در بورس با ضریب امنیت ۱۰۰ درصدی دادوستدها می‌توان به کارآمد بودن این بازار پی برد‌، در حالی که بازار سنتی از چنین ضریب اطمینانی برخوردار نیست.

مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه در بورس شاید کسی ضرر کند، اما هیچ گاه مغموم نخواهد شد‌، گفت‌: با توجه به اینکه همه اطلاعات وارد بازار می‌شود به همین دلیل کسی نسبت به صحت دادوستدها در بورس تردید نخواهد داشت.

وی افزود‌: هویت اشخاص و کالا در بورس قابل کنترل است در حالی که در بازار سنتی‌، این موضوع بسیار مشکل است‌، همچنین بورس تضمین تحویل کالا‌، کیفیت آن‌، مبلغ معاملاتی و مدت زمان را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد این در حالی است که در بازار سنتی امکان چنین چیزی وجود ندارد.

هاشمیان با عنوان این موضوع که در بورس امکان مدیریت ریسک و جزئیات آن با عنوان معاملات هجینگ بسیار راحت است، افزود‌: قیمت‌ها در بورس با قانون ابزارهای مالی که از سوی مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب رسید، کشف می‌شود و در واقع بورس به نوعی جانشین مزایده‌ها و مناقصات طولانی و پر هزینه‌ای شده که با استفاده از این جایگزینی می‌توان نقش این بازار را درک کرد.

وی بعد از مقایسه بین این دو بازار به تشریح انواع معاملات اشاره کرد و افزود‌: در جهان بیش از ۹۰ درصد دادوستدها به صورت سلف انجام می‌شود، زیرا که با اجرای این نوع معاملات امکان برنامه‌ریزی برای عرضه‌کننده و خریدار وجود دارد. در همین حال در بورس ما نیز بیش از ۸۵ درصد معاملات به صورت سلف انجام می‌شود.

علی اکبر‌هاشمیان افزود‌: امسال در بخش فلزات بیش از ۹۸ درصد معاملات به صورت سلف بوده است در شرایطی که این آمار در سال گذشته ۸۵ درصد بود.

مدیرعامل بورس کالای ایران سپس به هزینه معاملاتی بازار سرمایه و بورس که یک سوم میزان هزینه بازار سنتی است‌، اشاره کرد و گفت‌: ضریب میعان و قدرت نقدینگی که بورس برای معامله‌گران فراهم می‌کند هیچ بانکی نخواهد توانست آن را برای مشتریانش به وجود بیاورد.

هاشمیان به ابزارهای فیوچر در بازار نیز اشاره کرد و گفت‌: ابزارهای فیوچر در بازار بیش از یکسال در بخش معاملات طلا راه‌اندازی شده که نزدیک ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات در این سطح گسترش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود‌: فیوچر ۱۰ برابر نسبت به معاملات اسپات ما قدرت معاملاتی دارد که به‌رغم این قدرت معاملاتی در پوشش مدیریت ریسک نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما بازار سنتی چنین امتیازاتی را برای مشتری به وجود نمی‌آورد. مدیر عامل بورس کالا به دیگر ابزار معاملاتی مورد مطالعه آپشن در بورس اشاره کرد و گفت‌: مسائل تئوریک معاملات آپشن بازار حل و فصل شده که انتظار داریم با برگزاری سمینار بین المللی این معاملات‌، هر چه زودتر وارد فاز اجرایی و مرحله عملیاتی شویم.

‌هاشمیان با اشاره به اینکه بورس کالا در بازار تجارتی و بازار اول قرار دارد‌، اظهار داشت‌: بورس قصد دارد بازار عمده فروشی و خرده فروشی را با مکانیزم‌هایی تحت اختیار قرار دهد. در واقع به عنوان نمونه معامله‌گران با داشتن ۱۰۰ هزار برگه ۲۰ هزار تنی به دادوستد می‌پردازند و با این فرآیند شاهد خواهیم بود که بازار به طرف سرمایه‌های کوچک و تسهیل و روان شدن معاملات به پیش خواهد رفت‌، موضوعی که در بورس‌های کالایی جهان معمول است.

مدیر عامل بورس کالا به مساله معاملات قبض انبار نیز اشاره کرد و گفت‌: بحث تئوریک این موضوع انجام شده و صحبت‌هایی در این باره با انبارهای گمرک همانند انبارهای بندر انزلی و بندر عباس برای تسریع در امور و تسهیل در امر مبادلات بازارهای نقدی انجام شده است. بورس ما به دلیل اینکه با معاملات سلف کار دارد، انبار ندارد و امیدواریم بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده همانند بورس‌های کالایی جهان علاوه بر داشتن این انبارها‌، هزینه‌های آن را نیز به صفر برسانیم.

هاشمیان مزایای بورس را از جمله مزیت‌های غیرقابل جانشین برای دولت دانست و افزود‌: مبارزه با پولشویی‌، مبارزه با اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی‌، داشتن مرز حباب و اجرای مالیات شفاف از دیگر فوایدی است که بورس می‌تواند در اصلاح ساختار اقتصاد کشور ایفا کند.

مدیر عامل بورس کالا در پایان داوری سریع به دعاوی معاملات را یکی از مزیت‌های دیگر بازار عنوان کرد و تاکید کرد هر چند تعداد پرونده‌‌ها بسیار کم است، اما رسیدگی به همین پرونده‌ها نیز بسیار سریع انجام می‌شود.