رشد تقاضا در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی روز گذشته در حالی انجام شد که تمامی‌نرخ‌ها مانند روز سه‌شنبه با فوب مردادماه روی تابلوی خرید ثبت شد.

در این روز با توجه به اعمال سهمیه‌بندی‌های فراوان و عرضه محصولات با نرخ فوب در رینگ پتروشیمی ‌تمامی‌ محصولات شیمیایی نسبت به هفته گذشته روند نزولی داشتند. در این روز نیز ناظر تالار مانند روز سه شنبه از ثبت نرخ‌های ۵ درصد بالای فوب روی سیستم خرید جلوگیری کرد.

به گفته فعالان اقتصادی، در روزهای اخیر به دلیل ثبت بالاترین نرخ توسط کارگزاران برای محصولات پتروشیمی‌و همچنین سهمیه‌بندی‌های فراوان کارگزاران و در نهایت کارگزاری‌ها، تقاضا در سیستم هر بار بیشتر از عرضه ثبت می‌شود و مطابقت عرضه و تقاضا کار مشکلی است.

اگر چه برخی از آگاهان بازار روند بازار پتروشیمی‌ها را در ماه‌های پیش از نوروز نزولی اعلام می‌کنند، اما بسیاری از فعالان بورس و بازار معتقدند که این روند تنها قبل از عید ادامه خواهد داشت و بعد از نوروز روند بازار مثبت خواهد شد.

عرضه پی وی سی ۶۵۵۸ و ۷۰۵۴

در این روز پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ و ۷۰۵۴ که روز سه شنبه به دلیل عدم مطابقت عرضه و تقاضا توسط ناظر تالار از تابلوی خرید حذف شده بود، عرضه شد.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ در این روز با نرخ ۹۳۸ تومان و حجم ۳ هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که در نهایت یک هزار و ۷۰۰ تن از آن با نرخ ۹۸۴ تومان خریداری شد. پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ نیز در این روز با نرخ پایه ۹۵۷ تومان و حجم ۳ هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که یک هزار و ۷۰۰ تن از آن با نرخ ۹۸۴ تومان خریداری شد.

اگر چه بازار داخلی پی وی سی به دلیل حذف گرید ۶۵۵۸ و ۷۰۵۴ روز سه شنبه از تابلوی خرید با اندکی تحرک روبه رو شد، اما آگاهان بازار روند پی وی سی در بازارهای جهانی را رو به پایین ارزیابی می‌کنند و می‌گویند: روند بازار جهانی پتروشیمی‌قبل از ژانویه کاهشی خواهد بود.

البته برخی دیگر از فعالان بازار، به نرخ دلار نیز در این روز اشاره کرده و می‌گویند: در حال حاضر نرخ دلار غیرواقعی است و حل شدن این موضوع می‌تواند کمک بسیاری به بازار سرمایه کند.

همچنین برخی از فعالان بورس در خصوص نرخ فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی‌ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند، شنیده‌ها در این خصوص حاکی از این موضوع است که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌با نرخ فوب منهای ۵ درصد در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

حذف گرید آف ۱۵۴۰ از تابلوی خرید

در این روز سهمیه‌بندی‌ها سبب شد تا هنگام تخصیص کالای گرید آف ۱۵۴۰، ۲ تن کسری کالا وجود داشته باشد که عرضه کننده حاضر به افزایش عرضه به میزان ۲ تن نشد و در نهایت این کالا از تابلوی خرید با دستور ناظر تالار حذف شد و به این ترتیب کارگزاران از معامله این کالا محروم شدند.