خبرگزاری موج - شرکت‌های پالایش و پخش با توجه به نوسانات قیمت نفت خام از بروز تبعات منفی تثبیت قیمت فروش فرآورده‌های نفتی اظهار نگرانی کردند.

نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص وضعیت تولید، عرضه و قیمت بازار محصولات اساسی پتروشیمی اعلام کردند: تولید برخی از محصولات پتروشیمی نظیر منواستایرن و پلی استایرن به ترتیب توسط پتروشیمی پارس و پتروشیمی تبریز بدون هیچ گونه محدودیتی (باتوجه به انجام برخی از تعمیرات اساسی در پتروشیمی‌ها) صورت گرفته است.

پتروشیمی تبریز نیز با داشتن دو واحد پلی استایرن (قدیم و جدید) مشکلات مربوط به تولید این محصول را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این جلسه که در محل معاونت نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی تشکیل شده بود، به بهره‌برداری و آغاز تولیدات پتروشیمی اروند اشاره کردند که بر این اساس نیاز سود کاستیک کشور تامین و حتی در آینده نزدیک منجر به عرضه بیش از تقاضا خواهد شد؛ لذا با توجه به مازاد تولید (نسبت مصرف) می‌توان روی صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی کرد.

این واحد پتروشیمی می‌تواند pvc تولید کند، به گونه‌ای که دیگر نیازی به واردات این محصول توسط پتروشیمی‌های غدیر و آبادان نیست.

همچنین نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کردند که البته جهت وارد مدار شدن واحد تولید pvc پتروشیمی اروند، به علت انجام ایفای تعهدات طرف‌های خارجی با یکسری مشکلات روبه‌رو هستند که در حال برنامه‌ریزی جهت رفع آن هستیم. به گفته آنها، سایر واحدهای پتروشیمی کشور در حال فعالیت و تولید هستند، جهت افزایش تولید برخی از واحدهای پتروشیمی باید خوراک این واحدها نیز افزایش یابد. به عبارتی باید کمبود خوراک توسط بالادستی‌ها برطرف شود. در واقع عدم افزایش تولید برخی از واحدهای پتروشیمی ناشی از کمبود خوراک مورد نیاز این واحدها است.

برخی از واحدهای پتروشیمی می‌توانند از خوراک مایع استفاده کنند که به دلایل خاصی ازاین خوراک استفاده نکرده و بیشتر از آنان (به خاطر ارزش افزوده بالاتر) استفاده می‌کنند که مذاکره با این واحدها به منظور استفاده از خوراک مایع جهت افزایش تولید محصولات پتروشیمی در حال انجام است.

این گزارش می‌افزاید: نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به ممنوعیت صادرات پروپیلن، عنوان داشتند که کلیه تولید‌کنندگان پلی‌پروپیلن غیر‌دولتی بوده و محصولات خود را خارج از بورس و شرکت بازرگانی پتروشیمی عرضه می‌کنند.

در جلسات برگزار شده با شرکت‌های خصوصی، این واحدها نسبت به مصوبات و دستورالعمل‌های اتخاذ شده معترض بوده و آن را به ضرر خود می‌دانستند و متقاضی برخورد یکسان و همانند با واحدهای پتروشیمی دولتی بودند.

این گزارش می افزاید: بر اساس اعلام نمایندگان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، میزان عرضه و قیمت محصولات پتروشیمی در بورس دو هفته گذشته با رعایت مصوبات ستاد تنظیم بازار صورت گرفته و شرایط باثباتی را داشته است.

در این جلسه نمایندگان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره به خریداری نفت خام به قیمت FOB منطقه (‌که به صورت ماهانه اعلام می‌شود)، بر بروز تبعات منفی در هرگونه تثبیت قیمت فروش این فرآورده‌ها ( با توجه به نوسانات قیمت نفت خام)، برای شرکت‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کردند.