همراهی تولیدکنندگان فولاد با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

زهرا مسافر

گروه بورس کالا- فولادسازان بخش خصوصی، حمایت خود را از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کردند. حمید رضا طاهری زاده نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه صنعت متالورژی و فولاد، با بیان مطلب فوق در خصوص تاثیر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بر صنعت فولاد کشور گفت: این قانون از سوی دولت مصوب شده و همه باید به آن عمل کنند. وی افزود: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها روی بخش تولید و نورد کشور تاثیر چندانی ندارد؛ اما تاثیر نسبی در بخش انرژی خواهد

داشت.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بخش ذوب کشور به علت مصرف انرژی با افزایش هزینه‌های اندکی روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: اما این تغییر زیاد نیست و تولیدکنندگان در زمینه اجرای این قانون با دولت همراهی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ساختن خط‌های تولید برای بخش نورد کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: با اعطای بسته‌های حمایتی از سوی دولت، وام‌های ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان برای تامین ماشین‌آلات جدید خطوط تولید گذاشته خواهد شد.

به گفته وی، با نوسازی ماشین‌آلات و خط‌های تولید فرسوده تا حدود زیادی بستر مناسب برای هدر رفتن زمان و انرژی بخش تولید کشور فراهم می‌شود.

طاهری زاده با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت‌های خالی در بخش تولید نورد کشور وجود دارد، گفت: از طریق واردات شمش می‌توان از ظرفیت‌های خالی این بخش حداکثر استفاده را کرد.

وی با اشاره به ضرورت واردات شمش فولاد به کشور افزود: برای تامین آهن‌آلات مورد نیاز مسکن مهر هم‌اکنون با همکاری وزارتخانه‌های مسکن، صنایع و معادن و انجمن تولیدکنندگان فولاد مقرر شده تا شمش مورد نیاز بخش نورد کشور تامین شود.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان در خصوص تعداد خطوط تولید شمش فولاد در کشور تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان خطوط تولید شمش فولاد در کشور نداریم.

وی با اشاره به ظرفیت خالی برخی از خطوط تولیدی ذوب کشور گفت: برای تامین قراضه و مواد اولیه مورد نیاز، حمایت دولت ضروری است.

طاهری زاده با بیان اینکه واحدهای ذوب کشور از جمله خوزستان، جنوب و... هم اکنون با حداکثر توان خود تولید می‌کنند، افزود: در صورت واردات قراضه و آهن اسفنجی می‌توان ظرفیت تولید این واحدها را افزایش داد.

وی ابراز امیدواری کرد: طی سال‌های آینده شاهد افتتاح تعدادی دیگر از واحدهای ذوب و نورد در کشور خواهیم بود.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور میزان خطوط نورد نصب شده دولتی و خصوصی را سالانه در کشور حدود ۱۵ میلیون تن برشمرد و تصریح کرد: در صورت تامین شمش مورد نیاز میزان ظرفیت تولید یاد شده به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون انجمن تولیدکنندگان فولاد برای تامین شمش مورد نیاز فولادسازان، تعاونی حمایت فولاد سازان معین با سرمایه گذاری شرکت‌های فولادی کشور را به ثبت رسانده است، گفت: تمامی ‌فولادسازان کشور، زیر مجموعه این تعاونی هستند و در حال حاضر تعاونی یاد شده دارای ۲۱ تا ۲۲ عضو است. به گفته وی، امید است که انجمن فولاد با ایجاد تعاونی معین با همکاری وزارتخانه‌های مسکن و صنایع، مقاطع و شمش فولاد مورد نیاز کشور را تامین کند.

طاهری‌زاده افزود: هم اکنون واردات بیش از ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد از سوی انجمن فولاد و وزارت مسکن مورد توافق قرار گرفته است که از این میزان تاکنون ۵۰ هزار تن تامین و تحویل پروژه‌های مسکن مهر شده است.

وی درخصوص عرضه فولاد تولیدکنندگان بخش خصوصی در بورس کالا، تصریح کرد: با این امر موافقم؛ اما باید تولیدات کارخانه‌های بخش خصوصی به بازار نیز عرضه شود، زیرا از انعکاس بهتری برخوردار خواهد بود.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۰ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید می‌شود خاطرنشان کرد: از این میزان سهم بخش خصوصی بسیار اندک است اما در بخش نورد از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت فولاد در آینده خواهیم بود.

وی گفت: با راه‌اندازی خطوط تولید ۸۰۰ هزار تنی از سوی دولت و بهره‌برداری خطوط جدید از سوی بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک می‌توان نسبت به تولید ۴ میلیون تن فولاد وارداتی مورد نیاز در کشور اقدام کرد و حتی بستر برای صادرات نیز فراهم خواهد شد.

با حذف یارانه‌ها قیمت‌ها منطقی خواهد شد

عزیزالله جعفری، مدیر عامل فولاد ویان و عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درخصوص آغاز اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور و تاثیر آن بر صنعت فولاد افزود: با تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت به تدریج به سمت منطقی شدن قیمت‌ها پیش خواهیم رفت.

جعفری افزود: باید از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش فولاد صیانت شود، در غیر این صورت علاوه بر تولید، اشتغال نیز که از ضرورت‌های جامعه است با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های موجود محدودکننده تولید هستند، تصریح کرد: اما این تحریم‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند مانع تولید در کشور شوند.

بنابراین گزارش، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، قالب‌سازی، آهنگری، فولاد و ریخته‌گری روز چهارشنبه اول دی ماه سال‌جاری با حضور قائم مقام وزارت تعاون در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های تهران، به طور رسمی ‌آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه در فضایی حدود ۱۰ هزار متر مربع و با حضور ۱۵۴ شرکت داخلی و خارجی بر گزار شد.

هفتمین نمایشگاه صنعت متالورژی و فولاد از تاریخ اول تا چهارم دی ماه جاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.