ایسنا- مدیر بورس کالای شرکت کارگزاری رضوی معتقد است: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان یک تصمیم بسیار مهم در عرصه اقتصاد کشور، به طور طبیعی بر سه نهاد اصلی اقتصاد کشور، یعنی صنعت (بنگاه)، خانواده و دولت تاثیرگذار است. علیرضا حیدرزاده با بیان این مطلب در مورد صنعت فولاد پس از طرح تحول اقتصادی ادامه داد: هر کارگاه صنعتی با استخدام نهادهای تولید و ترکیب آنها به‌وسیله تکنولوژی موجود، محصولات خود را تولید می‌کند.

وی افزود: میزان تقاضای کارگاه‌های صنعتی از نهاده‌های تولید (سرمایه، نیروی کار، مواد اولیه و انواع حامل‌های انرژی) و تصمیم کارگاه‌ها در انتخاب نوع تکنولوژی به ویژه تابعی از قیمت نهاده‌های تولید است. در واقع نگه داشتن قیمت حامل‌های انرژی در سطوحی بسیار پایین‌تر از سطح تعادلی آن در دهه‌های گذشته، توسعه صنایع انرژی‌بر را تشویق کرده است که از این به اصطلاح مزیت در تولید استفاده کنند.

به گفته او هدف اصلی، پاسخ به این پرسش است که اجرای طرح تحول اقتصاد و کاهش یا حذف یارانه‌های انرژی (و مصرف درآمد ملی آزاد شده به نحوی دیگر مانند پرداخت نقدی به خانوارها و صنایع) بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت فولاد در کوتاه، میان و بلند مدت چه تاثیری می‌گذارد و چه راهکارها و استراتژی‌هایی برای مقابله با آن پیشنهاد می‌شود؟

حیدرزاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه مدت، صنعت فولاد در واکنش به افزایش قیمت انرژی دچار شوک آنی شده و بنا به مورد، کم یا بیش ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده خود را تعطیل می‌کند؛ در نتیجه مصرف آنها از انرژی و تقاضای آنها برای نیروی کار کاهش می‌یابد.

مدیر بورس کالای شرکت کارگزاری رضوی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در میان مدت صنعت فولاد فرصت پیدا می‌کند که نهادهای تولید را در واکنش به شرایط جدید، با یکدیگر جانشین کند.

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تقاضای انرژی کاهش و تقاضای سرمایه افزایش می‌یابد؛ در واقع در میان مدت به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر شامل جانشین کردن انرژی با سرمایه و خرید تکنولوژی‌های جدید جهت‌گیری می‌کنند.

وی همچنین گفت: در بلند مدت صنعت فولاد ساختار هزینه خود را به طور کامل با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهد، همچنین تکنولوژی تولید خود را به علت تکنولوژی‌هایی که در شرایط جدید صرفه بیشتر و مزیت نسبی بالاتر دارند تغییر می‌دهد.