گروه بورس کالا - قیمت مس با توجه به کمبود عرضه در مقابل تقاضایی که در بازارهای جهانی وجود دارد تا پایان سال‌جاری به بیش از ۱۰ هزار دلار می‌رسد. اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی مس به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن گفت: با کمبودی که هم اکنون در بازار مس برآورد شده مجددا در بازار‌های جهانی شاهد ثبت رقم ده هزار دلار باشیم و با توجه به پیش بینی موسسات معتبر به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۱ از رقم ده هزار دلار نیز فراتر رود.

وی در مورد تولید مس در کشور گفت: تا پایان امسال تولید مس کاتدی کشور از ۲۲۰ هزار تن فراتر خواهد رفت، به همین منظور حدود ۲۸۶ هزار تن مس آندی، ۸۶۰ هزار تن کنسانتره مس و بیش از ۳۲ میلیون تن ماده معدنی به عنوان ماده اولیه کارخانه‌ها در معادن سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن سونگون در آذربایجان شرقی تولید خواهد شد.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید مس کشور پیش از انقلاب اسلامی حدود ۷۰ هزار تن در سال بود که پس از پیروزی انقلاب، این میزان با سه برابر افزایش به ۲۱۰ هزار تن مس کاتدی در سال گذشته رسید.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان این مطلب به خبرگزاری موج گفت: هم‌اکنون سهم صنعت مس در تولید ناخالص داخلی(GDP) چهار درصد است.

وی افزود: با توجه به کیفیت کم‌ نظیر مس کاتدی کشور و عیار بالای آن (۹۹۹/۹۹)، محصولات ایران متقاضیان فراوانی در بازار جهانی دارد، به‌ همین دلیل سال گذشته صنعت مس با صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در رتبه نخست صادرات غیرنفتی ایستاد.