گروه بورس کالا- هفته گذشته با وجود اینکه قیمت بیلت همچنان در بازارهای جهانی در اوج قرار داشت، اما در بخش‌های مختلف دیگر همچون مقاطع و مواد اولیه رشد قیمت‌ها متوقف شد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران با توجه به اینکه انتظار کاهش قیمت قراضه در ماه‌های آینده مطرح شده احتمال دارد که نرخ‌ها نزولی شود، خصوصا اینکه حتی در برخی معاملات، فروشندگان بیلت نرمی بیشتری نسبت به خریداران به خرج دادند؛ اما بازار داخلی ایران جدای از این اتفاقات، همچنان سردرگم بوده و تجار تحلیل درستی از آینده ندارند و تنها امیدی که وجود دارد بهبود تقاضا با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا است.

سیاست صبر و انتظار در بازار بیلت

قیمت بیلت به اوج خود رسید، اما در عین حال تقاضا بسیار محدود شده چون قیمت و تقاضای مقاطع بالا نرفته است. آرام آرام خبرهایی از نرمش فروشنده‌ها در برابر خریداران برای بیلت تحویل ماه مارس دیده می‌شود. بیلت سی آی اس هفته قبل در قیمت ۶۶۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه عرضه شد، بعضی فروشنده‌ها به‌دنبال قیمت ۷۰۰ دلار هستند، ولی احتمال موفق شدن آنها ضعیف است. در چین قیمت بیلت ۵ دلار افزایش یافت و به ۶۵۲ دلار هر تن رسید که شامل ۱۷ درصد عوارض ارزش افزوده است، اما چینی‌ها انتظار دارند بعد از تعطیلات قیمت کاهش یابد. در خاور دور قیمت بیلت به ۶۸۰ دلار سی اف آر رسیده، ولی معاملات محدود است.

در ترکیه قیمت بیلت ثابت ماند چون تقاضای مقاطع محدود شده است. خریداران بیلت در هفته گذشته سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفتند.

بیلت در ایران روند نزولی داشت

قیمت بیلت هفته گذشته در ایران رو به نزول بود، علت آن رکود بازار مقاطع و کاهش قیمت آنها بود. در آخر هفته قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندرامام تا ۶۷۵ تومان هم رسید، همین سایز در انزلی ۶۸۵ تومان معامله شد، ولی حجم معاملات بسیار محدود است. در حالی که فروشنده‌ها بیلت را زیر ۶۸۰ دلار هر تن تحویل بنادر ایران عرضه نمی کنند، بازار ایران بر خلاف روند جهانی حرکت کرده است.

علت رکود، توقف معاملات مقاطع است. در ماه آذر ۷۷۲ هزار تن و تا روز ۲۶ دی‌ماه بیش از ۸۰۰ هزار تن بیلت به کشور وارد شده و رکود فعلی در بدترین فصل سال است، چون ماه بهمن نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی به شدت افزایش می‌یابد، در حالی که فعالیت‌های ساختمان‌سازی به حداقل رسیده است.

بازار آرام مقاطع در نقاط مختلف جهان

هفته گذشته مقاطع بازار آرامی را پشت سر گذاشت. در بعضی مناطق رشد محدود داشت و در بخشی دیگر ثابت بود، حتی در چند بازار تنزل یافت. مفتول و میلگرد در اروپا به ۶۰۰ یورو (۷۸۵ دلار) هر تن درب کارخانه رسید و احتمالا هفته آینده ۲۰ یورو دیگر بالا برود. قیمت میلگرد در عربستان ۴۰ دلار بالا رفت و به ۸۳۰ دلار هر تن تولید داخل رسید. این روند در عربستان ادامه خواهد داشت.

در ترکیه قیمت ثابت ماند، چون قراضه تغییری نکرد و احتمالا قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ دلار هر تن پایین بیاید. در تایوان قیمت ۱۰ دلار بالا رفت ، در چین ۳ تا ۱۰ دلار بالا رفت و در شمال آفریقا قیمت مقاطع ۲۰ تا ۴۰ دلار افزایش یافت.

در ژاپن قیمت تیر بال پهن ۱۲۰ دلار بالا رفت، این کالا در خاوردور وضع حساسی پیدا کرده است. مشخصه تمام بازارها ضعف تقاضا، پایین بودن حجم سفارش‌ها و بالا رفتن قیمت مواد اولیه است. چنانچه قیمت مواد اولیه کاهش یابد باید در انتظار افت شدید قیمت بود. تنها امیدواری به بازار روسیه در فصل بعدی است که ممکن است کاهش تقاضای دیگر مناطق را تا حدی جبران کند.

رکود فصلی مقاطع در ایران

از اول هفته بازار مقاطع روند ثابت داشت و تا پایان هفته به همین شکل باقی ماند. میانگین قیمت میلگرد آجدار وارداتی موجود در بنادر ۱۰ تومان کاهش داشت. جو سرگردانی و بی‌اعتمادی بر بازار حاکم است و این جو پیش‌بینی‌ها را کاملا غیرممکن ساخته است.

حجم زیاد عرضه در بورس کالا و بنادر همراه با افت تقاضا و رکود فصلی باعث سکوت کامل بازار شده است. از سوی دیگر مراجعه ماموران وزارت بازرگانی به بعضی از تجار در بازار جهت بررسی روند فروش و قیمت‌ها باعث ایجاد ترس و تردید در ذهن فعالان بازار شده که همین امر سرمایه‌گذاری روی خرید مقاطع را زیر سوال برده است، اما روند صعودی قیمت‌ها در خارج ایران، مشکل حمل کالا، آرام شدن سرعت نزول قیمت‌ها و ثبات قیمت فروش در بورس عوامل امیدوارکننده به آینده هستند. همه می‌دانند که حداقل ۴۰ درصد بازار فولاد ایران از خارج تامین می‌شود.

از اول فروردین تا پایان دی‌ماه نزدیک به ۹ میلیون تن فولاد اعم از کالای واسطه یا ساخته شده به کشور وارد شده است. اگر این حجم واردات به علت تغییر قیمت در خارج یا تفاوت نرخ ارز یا احساس عدم ثبات یا هر دلیل دیگری صورت نپذیرد، شرایط بازار ایران چگونه خواهد شد؟ به همین دلیل اکثر دست‌اندرکاران معتقدند: پس از پشت سر گذاشتن دوره پایان سال که زمان نیاز به نقدینگی است باید در انتظار رشد قیمت‌ها بود. آمارها نشان می‌دهد که به غیر از بیلت، واردات اکثر محصولات فولادی در ماه‌های اخیر نزولی بوده است، این روند متاثر از تغییرات شرایط بازار جهانی است؛ اما سوال این است که آیا امیدی هست که بازار جهانی به وضع اکتبر سال گذشته باز گردد تا ما دوباره خرید کنیم؟ آیا از نظر زمانی این تغییرات تاثیری در بازار ما خواهد داشت؟

طی هفته گذشته آخرین قیمت بیلت صادراتی به ایران ۶۹۰ دلار و میلگرد ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار تحویل بنادر جنوبی بوده است.

بازار ورق بیدار شد

به نظر می‌رسد که پس از افزایش قیمت قراضه، بازار ورق در هفته گذشته بیدار شده است. تایوانی‌ها هفته گذشته ورق گرم کویل را ۳۰ تا ۴۰ دلار هر تن بالا بردند و به ۶۸۰ دلار فوب بنادر تایوان رساندند. قیمت ورق در عربستان بهبود یافته ورق گرم محصول سابیک ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار و ورق وارداتی سی آی اس ۷۲۰ تا ۷۵۰ دلار معامله شد. دلال‌های چینی به امید بازار پس از تعطیلات شروع به خرید ورق کردند و باعث شدند ورق گرم ۱۵ تا ۲۵ دلار هر تن افزایش یابد و به حداکثر ۸۷۰ دلار هر تن با ۱۷ درصد عوارض برسد. در اروپا ورق گرم تخت تا ۸۶۰ دلار درب کارخانه عرضه شده است. در سی آی اس ورق گرم کویل تولید فوریه و مارس به ۷۲۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه رسید.

در آمریکا کارخانه‌ها امیدوارند در خلال دو ماه آینده متوسط قیمت ورق را ۱۰۰ دلار هر شورت تن افزایش دهند. دست‌اندرکاران نگران افت قیمت ورق هستند؛ عده‌ای استدلال می‌کنند که قیمت مواد اولیه افت خواهد کرد و در شرایطی که تقاضا ضعیف است، قیمت‌ها پایین می‌آید، ولی عده‌ای دیگر می‌گویند کاهش قیمت زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به‌علت سیل اخیر به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین قیمت‌ها تا سه ماه دیگر تنزل نمی‌کند. در هر حال با توجه به افزایش قیمت ورق گرم باید در انتظار افزایش قیمت ورق سرد و گالوانیزه بود، چون اکثر تولیدکننده‌ها در دو هفته اخیر از ارائه قیمت ورق سرد پرهیز کرده‌اند تا در مورد ورق گرم بازار به ثبات برسد.

بازار داخلی ورق سردرگم است

قیمت ورق در هفته گذشته با ثبات بود. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول اول هفته در انزلی در قیمت ۷۵۰ تومان معامله شد و در اواسط هفته تا ۷۶۰ تومان هم گفته شد، ولی در پایان هفته قیمت به ۷۴۲ تومان رسید. مشکل بارگیری همچنان وجود دارد در حالی‌که تقاضا هم بسیار ضعیف است.

دیگر اقلام ورق در هفته گذشته تغییر قیمت نداشت بیشتر به علت آنکه تقاضا ضعیف است، عرضه ورق سرد تناژ وارداتی به صورت فروش اعتباری به تاریخ اول اردیبهشت سال آینده، بازار را با ابهام روبه‌رو کرد، ولی حجم کل عرضه ورق سرد محدود است ضمن آنکه تقاضا بسیار ضعیف است. شیوه عرضه مبارکه در بورس کالا به واسطه بازی به شدت دامن زده و این امر باعث عدم اطمینان به آینده بازار ورق شده است. به عقیده فعالان بازار اگر مبارکه مثل سال‌های قبل به‌صورت باز در بورس کالا عرضه می‌کرد کنترل بازار در ماه‌های آینده راحت‌تر می‌بود؛ چرا که در دو سه ماه گذشته قیمت‌ها در خارج رو به بالا بوده و واردات مقرون به صرفه نبوده است. طبعا در ماه‌های اول سال آینده بازار باید با مشکل عرضه روبه‌رو باشد، البته در صورتی که تقاضا بهبود یابد.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول ۷۲۰ دلار تحویل بنادر شمالی عرضه شده، ولی در مورد ورق سرد هنوز قیمت‌های واقعی مشخص نیست.