بهای طلا در هفته‌ای که گذشت، با نوساناتی همراه بود که به طور کلی روندی نزولی را طی کرد. قیمت هر اونس طلا نسبت به اول هفته با کاهشی 2/1 درصدی همراه بود. در بازار داخلی نیز با ادامه کاهش قیمت در بازار جهانی در روز شنبه سکه طرح جدید با کاهشی 5000 تومانی و سکه طرح قدیم با کاهشی 2000 تومانی هفته گذشته را شروع کردند.

روز شنبه در بازار جهانی میانگین هر اونس طلا ۶/۱۳۶۱ دلار و در این روز در بازار داخلی هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۶۵۴۰ تومان معامله شد. در روز جمعه اول بهمن هر اونس طلا ۱۳۴۶ دلار و در بازار داخلی هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۶۲۷۰ تومان معامله شد.
عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا در هفته گذشته که در بازار جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته تا روز بیست و هشتم، آمریکا با اعلام اخبار مثبت اقتصادی و خرید اوراق قرضه در کشورهای پرتغال و اسپانیا به دلیل وجود بحران و در نتیجه کاهش تقاضا برای طلا منجر به ادامه روند کاهشی قیمت طلا شد. در آغاز هفته گذشته اقدام چین با فروش ۵ درصدی از ذخایر طلای خود برای جلوگیری از روند افزایشی نرخ تورم در این کشور با تاثیرگذاری بر بازار طلا منجر به کاهش قیمت آن شد؛ چرا که اطمینان سرمایه‌گذاری در بازار طلا توسط سرمایه‌گذاران از بین رفت و با کاهش سرمایه‌گذاری موجب افت بهای آن شد.
به‌رغم کاهش‌ها در بازار جهانی، در بازار داخلی نیز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش نقدینگی مردم و گرایش نقدینگی آنها به سمت بازار طلا شد و مانع از کاهش در بازار داخلی شد. البته به گفته رییس بانک مرکزی ایران به دلیل افزایش نسبی نرخ ارز در بازارهای داخلی قیمت داخلی طلا با افزایش همراه بوده است و ربطی به بحث هدفمندی یارانه‌ها نداشته است.در روز بیست و هشتم به نقل از بلومبرگ به علت بحران بدهی اروپا تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش یافت که همین امر موجب افزایش بهای این فلز گرانبها شد. در همین روز نیز به دلیل اعلام افت شاخص مسکن در آمریکا و با اعلام خرید کشورهای چین، سنگاپور، تایلند و هنگ کنگ، دوباره افزایش پیدا کرد.در روز چهارشنبه با ادامه افت ارزش دلار در مقابل یورو قیمت جهانی طلا در این روز نیز با افزایش قیمت همراه بود. به نقل از بلومبرگ، نگرانی مربوط به سرعت بازیابی اقتصاد آمریکا و کاهش نرخ دلار، باعث شد تا مجددا سرمایه‌گذاران جذب بازار طلا به عنوان یک سرمایه جایگزین شوند و همراه با رشد معاملات طلا، نرخ این فلز گرانبها نیز سیر صعودی به خود گرفت.
در روز پنج شنبه کاهش سهام وال‌استریت از جمله داوجونز، نزدک و اس اندپی ۵۰۰ باعث افزایش تقاضا برای دلار و صدمه زدن به بازار فلزات گرانبها شد. به نقل از بلومبرگ با بهبود شرایط اقتصادی آمریکا تقاضا برای خرید طلا کاهش یافت و قیمت آن نزول پیدا کرد. در بازار داخلی هر قطعه سکه طرح قدیم به دلیل کم بودن این نوع سکه در بازار با۴۱۰ هزار تومان معامله شدکه روندی صعودی را در پی داشت. در این روز قیمت دلار در بازار آزاد نیز با کاهش یک تومانی نسبت به روز قبل همراه بود.
در روز جمعه یکم بهمن با افزایش قیمت دلار به عنوان دارایی جایگزین طلا و افزایش نرخ بهره در سطح جهان به منظور کنترل تورم، قیمت این فلز گرانبها را با کاهش روبه‌رو کرد؛ به طوری‌که قیمت جهانی طلا نسبت به روز قبل با کاهش 20 دلاری و نسبت به روز چهارشنبه که هر اونس طلا 1372 دلار معامله شد با کاهش نزدیک به دو درصدی روبه‌رو شد و هر اونس طلا 1346 دلار معامله شد. در بازار آتی نیز قیمت هر اونس طلا برای تحویل در بازار نیویورک 8/21 دلار با کاهش 4/1348 دلار معامله شد.
در بازار داخلی با پایان یافتن ماه صفر و نزدیکی به پایان سال و رواج مراسم عروسی انتظار می‌رود که تقاضا برای طلا بیشتر شود. در بازار جهانی نیز به دلیل ادامه مشکلات مالی اروپا در کوتاه مدت و نزدیک شدن به سال نو چین، تقاضای طلا افزایش خواهد یافت که این امر، می‌تواند یکی از عوامل افزایش بهای طلا در بازار جهانی باشد.
*کارگزاری مبین سرمایه