هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن به روند صعودی خود ادامه داد. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند تحویل بنادر چین به ۵/۱۹۱ دلار هر تن رسید. چند دلیل برای افزایش قیمت سنگ‌آهن وجود دارد که نخستین دلیل آن نزدیک شدن تعطیلات چین است که باعث شده چینی‌ها به سرعت و در حجم بالا برای ذخیره‌سازی خرید کنند. دوم ادامه محدودیت صادرات از هند و سوم محدودیت صادرات از استرالیا به علت سیل و توفان در هفته گذشته است.اما در معاملات سوآپ سنگاپور قیمت سنگ‌آهن رشد جزئی داشت و به ۱۷۹ دلار هر تن رسید.

سال ۲۰۰۹ هم فاصله رشد بازار فیزیکی با بورس و روند قیمت‌ها به همین شکل بود که ناگهان قیمت‌ها سقوط کرد. تشابه این شرایط باعث نگرانی بعضی از دست‌اندرکاران شده است. هفته گذشته بالاخره قیمت قراضه ایستاد و افزایش نداشت. گفته شده کره‌ای‌ها قراضه کلاس یک آمریکا را ۵۰۵ دلار سی اف آر خریدندو مخلوط ۲۰-۸۰ هم ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار سی اف آر بنادر چین معامله شد.

در تایوان قیمت حتی کمی کاهش یافت آنها قراضه کلاس یک را ۴۹۰ دلار سی اف آر معامله کردند. ثبات قیمت قراضه به چند دلیل است نخست توقف خرید ترک‌ها، دوم عدم افزایش قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد و رکود بازار و سوم رسیدن قیمت قراضه به اوج خود. عرضه‌کنندگان آمریکایی نگران قیمت هستند چون احتمال کاهش شدید قیمت قراضه وجود دارد. در تعطیلات چین که مصرف قراضه محدود می‌شود و پس از آن به‌علت گرم شدن هوا عرضه قراضه زیاد خواهد شد طبعا باید قیمت این کالا کاهش یابد. نشانه‌هایی از افت قیمت در قراضه روسیه هفته گذشته دیده شده که این تغییر را تقویت می‌کند.