گروه بورس کالا - سردار خالدی: بازار آتی روز گذشته در دومین روز مبادلاتی با افت ادامه داری روبه رو شد. مسائل پیرامون نرخ ارز از جمله تاکید دولت بر تک‌نرخی کردن ارز و نداشتن بازار موازی از جمله مواردی بوده که طی دو روز گذشته در بازار ارز مطرح شده است.

براساس گفته تحلیلگران، آنچه در بازار باعث شده قیمت دلار با حرکت نزولی مواجه شود گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتظار تزریق دلار از سوی عاملان بانک مرکزی به بازار و از سویی اصلاح قیمت‌ها توسط خود بازار بوده است. این در شرایطی است که اخبار غیراقتصادی همچنان پیرامون بازار ارز یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در تحرکات مثبت ارز نقش عمده‌ای را ایفا کند. محبوبه شیریان یکی از کارشناسان بازار آتی در رابطه با روند دادوستدها اظهار کرد: بازار آتی اگر چه طی دو هفته گذشته وضعیت ملتهبی را پشت سر گذاشته، اما در این دو روز، قیمت‌ها بیشتر به سمت پایین متمایل بوده و یکی از عوامل تاثیرگذار برآن، علاوه بر نوسانات بازار ارز، پایین آمدن قیمت طلا در بازارهای جهانی است. این کارشناس بازار آتی با بیان اینکه با نزدیک شدن موعد سررسیدهای تیرماه، اختلاف قیمت‌ها در هر یک از سررسیدها با بازار نقدی کاهش محسوسی یافته، افزود: کم شدن اختلاف قیمت سکه در هر یک از سررسیدها طی دو روز گذشته ادامه پیدا کرده و به نظر می‌رسد این وضعیت تا حدودی منطقی باشد؛ زیرا بازار نقدی سکه و بازار جهانی طلا با همان وضعیت مواجه هستند. شیریان در ادامه خاطرنشان کرد: افت قیمت‌ها در سررسیدهای دور نسبت به سررسیدهای نزدیک کمتر بوده و مشتریان بیشتر علاقه دارند در سررسیدهای دور قرارداد را بازبگذارند زیرا میزان ریسک و افت و خیز در سررسیدهای دور نسبت به سررسیدهای نزدیک کمتر است، البته ممکن است این وضعیت تغییر کند.
این کارشناس بر این باور است در شرایط‌کنونی خبر یا گزارش خاصی طی دو روز گذشته که بتواند مسیر حرکت معاملات را عوض کند منتشر نشده، اما در صورتی که اخبار تاثیرگذاری در بازار انتشار یابد می‌توان باز هم منتظر تغییر روند مبادلات باشیم.
وی با توصیه به معامله‌گران آماتور تاکید کرد که این دسته از مشتریان بهتر است در همان بدو ورود به بازار تا آنجا که می‌توانند موقعیت فروش نگیرند و همواره خرید در شرایط بلندمدت را مدنظر قرار دهند، زیرا تجربه (روند و نمودار قیمت‌ها) طی چند سال گذشته نشان داده که قیمت‌ها پس از نوسانات کوتاه‌مدت همواره با سیر صعودی مواجه شده‌است.
این کارگزار بورس کالا در ادامه تصریح کرد: برای گرفتن موقعیت خرید در سررسیدهای نزدیک همچون تیر و مردادماه به دلیل نزدیکی با بازار نقدی باید محتاط بود؛ زیرا انجام معامله روی این دو سررسید با توجه به دور دوم تحویل سکه‌های پیش فروش شده در مردادماه خطرناک است. وی در ادامه افزود: معامله‌گران بهتر است ترجیحا در ورود به بازار موقعیت خرید بگیرند و حتی اگر نقدینگی زیادی هم دارند با حجم سنگینی وارد بازار نشوند و با یک یا دو قرارداد معاملاتشان را پی بگیرند و سعی کنند از گرفتن موقعیت‌های فروش جلوگیری کنند. همچنین مشتریان خرد و غیر حرفه‌ای بهتر است از انجام عملیات آربیتراژ خودداری کنند، زیرا انجام این عملیات نیازمند شناخت زیاد از بازار آتی و حرفه‌ای بودن در انجام معاملات است.
شیریان در پایان تاکید کرد معامله‌گران هر زمانی که فهمیدند در شرایط سود قرار دارند از طمع ورزی پرهیز کنند و به همان سود اندک قانع شوند و این روال را تا زمانی که در بازار حرفه‌ای نشده‌اند ترک نکنند. در مبادلات روز گذشته بازار آتی قیمت سکه با کاهش بیش از ۲ درصد روبه‌رو شد این در حالی بود که وجود نقص فنی در شبکه معاملاتی بورس کالا مشکلاتی را برای دادوستدها ایجاد کرد که این قضیه از سوی مسوولان بورس کالا حل شد. قیمت سکه قراردادهای تیرماه با ۲۰/۲ درصد افت در محدوده ۷۲۳ تا ۷۳۱ هزار تومان، قراردادهای مردادماه با ۷۴/۲ درصد کاهش در محدوده ۷۵۹ تا ۷۶۸ هزار تومان، قراردادهای شهریورماه با ۹۵/۲ درصد افت در محدوده ۸۱۶ تا ۸۳۹ هزار تومان و قراردادهای مهرماه با ۷۴/۲ درصد کاهش در محدوده ۸۵۵ تا ۸۷۵ هزار تومان قرار گرفت.