گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه باز هم همچون عادت همیشگی پس از چند روز کاهش، دوباره مسیر افزایشی را طی کرد این در حالی بود که افزایش قیمت دلار یکی از پارامترهایی بود که توانست روی تحرکات مثبت بازار تاثیرگذار باشد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که یکی از دلایل افزایش قیمت دلار با وجودی که شرایط برای کاهش بیشتر قیمت نیز وجود داشت این بود که برخی از حواله‌های ارزی دیروز مسدود بود. البته برخی اخبار حاکی از بهبود اوضاع و شرایط نقل و انتقال و پرداخت پولی (سوئیفت) با رایزنی‌های صورت گرفته توسط وزارت امورخارجه کشورمان است. همچنین معامله گران بازار ارز و سکه بیشتر منتظر دور دوم مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در استانبول (روز ۲۴ ژوییه، سوم مردادماه) هستند، به همین دلیل نوسان قیمتی نیز همگام با پارامترهای موجود و فاکتورهای آینده ممکن است ادامه پیدا کند.
سیاوش سلیمانی در رابطه با افزایش قیمت سکه در بازار آتی با وجود اینکه پیش‌بینی‌ها از سیر نزولی حکایت دارد، گفت: با وجودی که قیمت دلار در بازار دیروز افزایش پیدا کرد و خریدها با تحرکات مثبتی همراه شده بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به سکه‌های پیش‌فروش شده در بازار طی ماه مرداد و از سویی در پیش بودن ماه رمضان ادامه سیر نزولی قیمت‌ها بعید نیست.
به باور سلیمانی اگر چه بازار همواره پس از چند روز با افزایش یا کاهش قابل توجه و غیرمنطقی دوباره سیکل اصلاحی خود را شروع می‌کند، اما برخی اوقات هم فروشندگان و هم خریداران دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند که به نظر می‌رسد یکی از دلایل تلاطم بازار همین وضعیت اشتباه و تصمیم معاملاتی فعالان باشد.
این کارشناس بازار آتی در ادامه صحبت‌هایش افزود: گاهی اوقات برخی از معامله‌گران به راحتی وارد بازار می‌شوند، اما به موقع خارج نمی‌شوند و بسیاری اوقات درک خوبی از اعداد ندارند و پس از اینکه چند بار سود کردند روال را به همان طریقی می‌دانند که تصور می‌کنند و این باعث می‌شود متضرر شوند.
به اعتقاد این کارگزار، بازار آتی بیشتر از بازار نقدی متاثر از اخبار و گزارش‌های داخل و خارج است و انتشار هر گونه خبر می‌تواند تاثیر محسوسی روی روند مبادلات بگذارد. به همین دلیل در شرایط کنونی پیگیری هر گونه اطلاعات رسمی یا غیررسمی می‌تواند تغییر‌دهنده اوضاع باشد.
به باور سلیمانی بازار در صورتی که ریزش خود را قبل از تحویل سکه‌های پیش فروش انجام دهد در آن زمان بیشتر با نقطه بی تفاوتی رو به رو می‌شود. این در حالی است که اگر بانک مرکزی همان قضیه را تکرار کند و بخواهد قیمت سکه را در همان محدوده 600 تا 650 هزار تومان نگه دارد به دنبال این است که قیمت‌ها را با استفاده از ابزارهای موجود پایین بیاورد، به نظر می‌رسد افت قیمت‌ها تا سطحی امکان‌پذیر خواهد بود و اگر به کف قیمتی برسد دیگر ممکن است روند دادوستدها حالت بی تفاوتی پیدا کند و با توجه به شرایط موجود بعید است روند صعودی همانند قبل با سطح بالایی رو به رو شود.
دادوستدهای بازار نقدی و آتی سکه چند هفته‌ای است که به دلیل سود تضمین شده در آن رونق خاصی دارد و یکی از دلایل این وضعیت نیز همان تغییرات بازار ارز و تحرکات مثبت دلار است. مبادلات دیروز نیز در شرایطی دنبال شد که تعداد موقعیت‌های جدید در سررسید شهریورماه بیشتر شد و بازار دوباره وارد شرایطی شد که خریداران در کنار فروشندگان قرار گرفتند البته یکی از دلایل این وضعیت بالا ماندن سود سالانه آربیتراژ در سررسیدهای شهریورماه که همچنان روی بیش از ۵۰ درصد قرار دارد،‌است.
به نظر فعالان، اختلاف قیمت در سررسیدها قبلا اشتباه محاسبه شده و به همین دلیل ممکن است باز هم اصلاح شود اما همچنان روایت‌ها از آینده بازار متفاوت است؛ البته قیمت طلا در بازارهای جهانی و شرایط برای سطح تقاضا می‌تواند روی بازار داخلی تاثیر بگذارد، زیرا در هر لحظه که احتمال ریزش ادامه‌داری برای مبادلات طلا در سطح جهانی می‌رود امیدواری با توجه به محرکه‌های بانک مرکزی در قبال سیاست‌های پولی برای تحرکات مثبت بازار طلا وجود دارد. در مجموع روز گذشته قیمت سکه سررسید تیرماه با 43/2 درصد افزایش در محدوده 718 تا 726 هزار تومان، سررسید مردادماه با 98/2 درصد افزایش در محدوده 754 تا 764 هزار تومان، سررسید شهریورماه با 55/3 درصد افزایش در محدوده 800 تا 821 هزار تومان و سررسید مهرماه با 39/3 درصد در محدوده 829 تا 853 هزار تومان قرار گرفت.