انتظار برای تداوم ارزانی دوام نداشت

اختلاف ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومانی قیمت ABS در بازار و بورس

افت ۵ درصدی قیمت پایه محصولات پلی‌اتیلن سبک

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته شاهد رقابت ۵ درصدی برای ABS، ۱۵۴۰، ۷۲۴۰ و گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن‌ها بود. این در حالی است که رقابت ۵ درصدی کارگزاران برای ABS سبب شد تا تفاوت قیمت این کالا در بورس و بازار به کیلویی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان برسد، نرخی که بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی این کالا را نگران می‌کند. به گفته فعالان اقتصادی عرضه اندک ABS روز گذشته در بورس، عطش خریداران را افزایش داد و به این ترتیب بیشتر معامله‌گران با توجه به تفاوت قیمت این کالا در بورس و بازار ترغیب شدند تا سقف قیمت را برای خرید این کالا بر تابلوی بورس ثبت کنند.

این کالا که تنها ۳۰۰ تن عرضه داشت با نرخ پایه ۳ هزار و ۳۱۵ تومان عرضه شد و در رقابت با قیمت ۳ هزار و ۳۵۷ تومان خریداری شد. حال آنکه نرخ این کالا در بازار داخل به ۴ هزارتومان در هر کیلو طی روزهای اخیر رسیده است. در همین حال ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ نیز در این روز با رقابت ۵ درصدی معامله گران مواجه شدند. البته آگاهان بازار می‌گویند: نرخ ۱۵۴۰ در بازار داخل رو به پایین است و تفاوت قیمتی که هفته‌های گذشته در بورس و بازار برای دو کالای ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ ایجاد شده بود در حال کاهش است. با این حال اگر چه اختلاف قیمت بورس و بازار این دو کالا به ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان رسیده است، اما بسیاری از معامله‌گران معتقدند؛ اختلاف قیمت این دو کالا باز هم در بازار و بورس کاهش خواهد یافت. البته گفته می‌شود نرخ وارداتی ۷۲۴۰ در حال حاضر ۱۸۵۰ دلار است، اما عدم اعلام نرخ مرجع و همچنین تثبیت قیمت دلار سبب شده تا نرخ‌های اعلامی از سوی تاجران برای محصولات بیش از حد افزایش یابد.

البته در این روز محصولات H (پلی‌اتیلن سبک) که در هفته گذشته وارد زمان مچینگ شده بودند، با ۵ درصد افت قیمت پایه روبه‌رو شده و در نتیجه با استقبال خریداران مواجه شده و کارگزاران برای خرید آنها به رقابت پرداختند.

این در حالی است که پلی پروپیلن‌ها نیز که در دو هفته اخیر به دلیل عدم بارگیری و شروع صادرات مجتمع مارون مورد توجه خریداران قرار گرفته بودند، باز هم در این روز سقف قیمت را تجربه کردند. از این رو بیشتر معامله‌گران می‌گویند: اگر چه در حال حاضر اختلاف قیمت بورس و بازار این کالاها در حدود ۴۰ تا ۵۰ تومان است، اما گفته می‌شود این اختلاف قیمت به دلیل عدم بارگیری مجتمع مارون افزایش می‌یابد. البته در این روز برخی از آگاهان بازار از مشکلات ایجاد شده در گمرک برای صادرات محصولات مارون خبر دادند. بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ محصولات پلی‌پروپیلن فصل مصرف خاصی ندارند و در همه حال میزان خرید این کالاها زیاد است، اما هفته‌های اخیر دلیل افزایش بیش از حد خرید این گروه از محصولات عدم بارگیری محصولات مارون و صادرات کالاها عنوان شده است. البته بیشتر تاجران از سکوت دنباله دار در بازار داخل خبر داده و می‌گویند: هنوز رکود در بازار پتروشیمی وجود دارد و به احتمال زیاد تا ۲ یا ۳ هفته آینده ادامه خواهد داشت.

در همین حال گفته می‌شود پتروشیمی خارک با توجه به کاهش استخراج نفت متاثر از افت خرید این محصول از سوی چین و کره، با کاهش گاز برای تولید کالاهای خود روبه‌رو است؛ چرا که هنگام استخراج نفت گازهایی برای تولید محصول در مجتمع‌های پتروشیمی آزاد می‌شود که خوراک این مجتمع‌ها است، اما کاهش استخراج نفت در ماه‌های اخیر تولید این مجتمع‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. علاوه بر این گفته می‌شود صادرات متانول مجتمع پتروشیمی زاگرس کاهش یافته و انبارهای این مجتمع از متانول انباشته شده است، به همین دلیل تولید متانول در مجتمع پتروشیمی زاگرس به شدت کاهش یافته است.

در همین حال برخی از آگاهان بازار می‌گویند: صادرات مجتمع‌های پتروشیمی در هفته‌های اخیر متاثر از نوسان رو به بالای نرخ دلار و به صرفه بودن صادرات افزایش یافته است و بازار داخل با کمبود برخی از محصولات روبه‌رو شده است. با این حال برخی از فعالان بازار معتقدند: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها در بازار پتروشیمی بسیار زیاد است و در نتیجه بیشتر مصرف‌کنندگان داخلی توان خرید کالا را ندارند یا اینکه به امید افزایش قیمت‌های محصولات نهایی خود اقدام به خرید می‌کنند. در مقابل عده‌ای از معامله‌گران نیز می‌گویند: با توجه به اینکه همچنان کالاها توسط معامله‌گران خریداری می‌شود، نشان از وجود کشش در بازار داخل دارد. با این حال عده‌ای نیز با این نظر مخالفند و معتقدند؛ بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی توانایی خرید ندارند، اما چاره‌ای هم ندارند و مجبور هستند واحدهای تولیدی خود را حفظ کرده و از تعطیلی آنها خودداری کنند، به این ترتیب به اجبار اقدام به خرید ماده اولیه و تولید کالا می‌کنند تا در آینده‌ای نزدیک محصول نهایی خود را با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند.

این در حالی است که معامله‌گران بازار پتروشیمی امید دارند که کم‌کم رکود از بازار رخت بر بندد و نرخ دلار به تثبیت رسیده و به این ترتیب قیمت‌های واقعی محصولات پتروشیمی مشخص شده و مبادلات در بازار پتروشیمی از سر گرفته شود.

با این حال بیشتر فعالان اقتصادی در این روز از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی خودداری کرده و در انتظار تحولات سیاسی و اقتصادی پیش‌روی بازار هستند و معتقدند؛ با توجه به رخدادهای بازار پتروشیمی بعید به نظر می‌رسد بازار با افت قیمت محصولات همراه باشد.