احتمال افزایش قیمت جهانی ذرت و سویا

ایرنا- تجار ذرت و سویا خوش‌بین هستند که قیمت این دو محصول این هفته، برای پانزدهمین هفته متوالی، بالا رود، زیرا پیش‌بینی می‌کنند خشکسالی در تمامی مزارع آمریکا گسترش یابد و دولت ناچار به کاهش سطح تولید مورد انتظار این محصولات شود. به گزارش بلومبرگ، ۱۴ تحلیلگری که در این رابطه مورد پرسش قرار گرفتند پیش‌بینی می‌کنند: قیمت سویا در هفته آتی افزایش می‌یابد در حالی که ۷۱ نفر دیگر کاهش قیمت را انتظار دارند.

در مورد ذرت نیز ۱۲ تحلیلگر افزایش، ۶ تحلیلگر کاهش و ۳ تحلیلگر تغییر ناچیز قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. از نظر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، بهای ذرت به بالاترین سطح از ماه سپتامبر (شهریور ۹۰) تاکنون رسیده است.

قیمت سویا نیز از نگاه این صندوق‌ها به بالاترین سطح از دست‌کم سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) تاکنون رسیده است.

سازمان بررسی خشکسالی ایالات متحده (واقع در شهر لینکلن، مرکز ایالت نبراسکا) روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد: ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) خشکسالی متوسط تا بی‌سابقه در ۶۳ درصد مزارع همجوار این کشور اتفاق افتاده است.

وزارت کشاورزی ایالات متحده سطح تولید مورد انتظار خود از محصول ذرت و سویا در ماه ژوئن (۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) را به ترتیب ۱۲ و ۸/۴ درصد کاهش داد.

بهای سویا در ۲۳ ژوئیه (دوم مرداد) به رکورد ۹۱۵/۱۶ دلار در هر بوشل رسیده و بهای ذرت در پایان ماه ژوئیه (۱۰ مرداد) به بالاترین سطح خود؛ یعنی ۲۰۵/۸ دلار در هر بوشل رسیده است.