مبین سرمایه- دادگاه عالی هند ممنوعیت‌های سال گذشته را که به دلیل مسائل زیست‌‌محیطی بر معادن سنگ آهن اعمال کرده بود، لغو کرد. این امر می‌تواند به افزایش ۵ میلیون تن سنگ آهن در هند منجر شود. به نظر نمی‌رسد که این حجم از تولید بر قیمت‌های جهانی تاثیری داشته باشد؛ مگر اینکه مجوز صادرات داده شود. با این وجود سیاست‌گذاری کلان صنعت فولاد و مواد معدنی در هند متمایل به تامین مواد اولیه برای کارخانه‌های داخلی و ممانعت از صدور مواد اولیه است. دادگاه عالی به ۱۸ معدن در ایالت کارناتاکا اجازه داد که تولید خود را از سر بگیرند. این معادن بیش از یک سال است که به دلایل زیست محیطی تعطیل شده‌اند. هند به طور معمول ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن تولید می‌کند که در حدود نصف این میزان صادر می‌شود.

بعید به نظر می‌رسد که این موضوع افزایش عرضه را در پی داشته باشد چون کمبود مواد اولیه در داخل کشور، مالیات بر صادرات ۳۰ درصدی و افزایش هزینه‌های حمل عملا صادرات را غیراقتصادی کرده است. البته سیاست کلی هند کاهش صادرات مواد اولیه است و با وجود کاهش قیمت مواد اولیه این سیاست طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

در این خصوص شارما، رییس اتحادیه مواد معدنی هند اظهار کرد: انتظار نداریم که صادرات در آینده نزدیک افزایش یابد، چون مصرف داخلی در حدود ۳۰ میلیون تن است. هند سالانه ۱۰۰ میلیون تن تولید دارد که با صادرات نصف آن سومین صادرکننده جهان محسوب می‌شود.

به دلیل کاهش واردات چین بزرگ‌ترین مشتری هند روز جمعه گذشته قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد ۸۹/۴ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به بالاترین سطح در سال‌جاری ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کاهش صادرات از کارناتاکای هند که در حدود یک چهارم سنگ آهن صادراتی هند را تشکیل می‌دهد فرصتی را برای سایر کشورها نظیر استرالیا و برزیل و صادرکنندگان جدید نظیر آفریقای جنوبی و اندونزی فراهم آورده است تا صادرات خود را گسترش دهند.

با وجود کاهش شدید ۴۰ درصدی قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی، تمایل به تولید و صادرات این محصول کاهش یافته است.