پایگاه خبری معدن ۲۴ - صنایعی همچون صنعت مس که قدرت رقابت در عرصه جهانی را دارند، باید همواره برنامه‌ریزی مدونی در خصوص سرمایه‌های جایگزین و توسعه‌ای داشته باشند.

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این مطلب تصریح کرد: در الگوی اقتصادی صحیح درآمدهای اقتصادی کشور تنها متکی به یک منبع مانند نفت نیست. از این رو در حوزه‌های مزیت دار باید برنامه‌ریزی‌های مدونی در زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها صورت گیرد. وی افزود: سرمایه‌گذاری‌ها به دو دسته سرمایه توسعه‌ای و جایگزین تقسیم می‌شوند. سرمایه جایگزین به سرمایه‌ای اطلاق می‌شود که با استهلاک ماشین آلات و پایین آمدن سطح کیفی آنها جایگزین می‌شوند و سرمایه‌های توسعه‌ای نیز زمانی مطرح می‌شود که واحد تولیدی به احداث خط جدیدی مبادرت ورزد.

سلطانی با اشاره به اهمیت سرمایه‌های توسعه‌ای تصریح کرد: در حوزه معادن باید با استخراج نواحی جدید میزان استخراج را افزایش داد و در عین حال خطوط تولید جدیدی را برای فرآوری و ارتقای ارزش افزوده در نظر گرفت.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: با توجه به برخورداری از ذخایر غنی و قابلیت‌های صادراتی در حوزه صنعت مس، باید سرمایه‌گذاری‌های جایگزین هوشمندانه و به موقع صورت گیرد. همچنین توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و در نظر گرفتن سرمایه‌های توسعه‌ای در این حوزه غیرقابل اجتناب است.