شیمیایی‌ها گران شدند
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ پتروشیمی پس از تعطیلات در حالی کار خود را آغاز کرد که بازگشت نرخ‌های پایه به هفته دوم فروردین ماه، بازار این کالاها را در دو، سه روز ابتدایی سال جدید با سردرگمی همراه کرد.

عرضه محصولات شرکت‌های خصوصی و بازرگانی پتروشیمی در دو روز متوالی در هفته گذشته با افتی معادل 100 تومان در نرخ‌های پایه انجام شد، البته به گمان بسیاری از فعالان بازار این رقم، افتی بود که نرخ‌های پایه را به هفته دوم فروردین ماه بازگرداند.

البته تغییر قیمت‌های پایه در فاصله هفته دوم و سوم فروردین ماه، نه تنها بازار محصولات پتروشیمی را با بلاتکلیفی روبه رو کرد، بلکه ابهامات زیادی را هم ایجاد کرد؛ چرا که قیمت محصولات پتروشیمی در ماه مارس و در بازار‌های جهانی روندی نزولی داشت. از سوی دیگر قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی هم با افت روبه‌رو شد.

از این رو برخی از معامله گران بازرگانی پتروشیمی را مسوول تعیین قیمت‌های پایه در هفته دوم فروردین دانستند، با این حال در هفته سوم فروردین شرکت ملی صنایع پتروشیمی دوباره قیمت‌ها را تعیین کرد و نرخ‌ها به هفته دوم فروردین ماه بازگشت. اما بالاخره مشخص نشد که هدف از تغییر قیمت‌های پایه آن هم در تعطیلات نوروز چه بود؟

البته عرضه‌های روز دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته با تقاضای بالایی از سوی معامله گران روبه رو نشد و تنها چند کالای پلیمری با سقف قیمت خریداری شدند. بازار هم همچنان در این روزها بی رمق تر از گذشته به کار خود ادامه داد؛ چرا که شایعات افت قیمت‌های پایه و بازگشت نرخ‌ها به هفته دوم فروردین ماه مورد توجه بسیاری از تاجران قرار داشت.

با این حال در روزهای دوشنبه و سه شنبه گریدهای متفاوت پلی‌استایرن انبساطی، پلی‌اتیلن سبک فیلم 020،SBR1502، پلی‌اتیلن سبک 0075، برخی از گریدهای پی وی سی غدیر و آبادان و گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن ترفتالات با سقف قیمت از سوی معامله‌گران خریداری شدند.

معامله این کالاها با سقف قیمت سبب شد تا در بازار داخل فروشندگان نرخ‌های خود را 100 تومان گران تر از روزهای قبل پیشنهاد دهند، اما با گذشت ساعاتی از روز و افت تقاضا در بازار داخل، به تدریج پیشنهاد تاجران هم با افتی معادل 40 تا 50 تومان در هر کیلو روبه‌رو شد. گرچه برخی از آگاهان بازار دلیل ثبت سقف قیمت برای این کالاها را تناژ پایین عرضه‌ها نسبت به تقاضا می‌دانند، اما با این حال فاصله قیمت این کالاها در بورس و بازار هم جلب توجه می‌کند. از سوی دیگر قرار داشتن در فصل مصرف پلی‌اتیلن ترفتالات هم از دلایل رغبت معامله‌گران به خرید این گروه از کالاها بود. گرچه در روز دوشنبه بخش زیادی از مابقی کالاها وارد زمان مچینگ شدند، اما به گمان برخی از معامله گران این موضوع به دلیل حذف 600 کد معاملاتی از چرخه خرید رینگ پتروشیمی بوده است. نقص مدرک 600 کد معاملاتی را در روز دوشنبه غیرفعال کرد که در روزسه‌شنبه 30 تا 40 درصد آنها به چرخه خرید بازگشتند و از این رو میزان خریدها افزایش داشت.

عطش خرید جوش شیرین و کربنات‌ها

در همین حال در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته رینگ پتروشیمی شاهد عرضه محصولات شیمیایی بود که اکثرشان با رشد قیمت همراه شده بودند. کالاهایی که به گفته آگاهان بازار پیش از نوروز قیمت آنها با ارز مبادله‌ای جایگزین نشده بود، اما در اولین عرضه شان پس از نوروز خریداران را متعجب کردند؛ چرا که بیشتر معامله‌گران انتظار رشد قیمت‌های پایه را به صورت یکباره نداشتند و از این رو تعداد زیادی از آنها از خرید صرفنظر کردند.

هفته گذشته معامله‌گران در رینگ شیمیایی شاهد افزایش قیمت محلول آمونیاک پتروشیمی شیراز از نرخ ۱۲۹ به ۳۳۹ تومان در سال جدید بودند، این یعنی افزایشی تقریبا ۳ برابر نسبت به سال گذشته.

همچنین اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین پتروشیمی خوزستان، اسیدنیتریک و متانول پتروشیمی شیراز، اسید استیک فن آوران، برش سنگین نفتالین دار بندرامام و آب ژاول در گروه کالاهایی قرار داشتند که پس از نوروز با افزایش قیمت‌های پایه روبه رو شدند. البته نرخ اسیدنیتریک، برش سنگین نفتالین دار و آب ژاول هنوز در بورس کالا اعلام نشده است. با این حال جایگزینی ارز مرجع با مبادله‌ای نرخ این کالاها را افزایش خواهد داد.

البته در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته منومر وینیل استات،جوش شیرین و کربنات‌های سبک و سنگین با سقف قیمت خریداری شدند. گر چه همواره منومر وینیل استات در رینگ پتروشیمی به دلیل عرضه‌های اندک آن با سقف قیمت خریداری می‌شود، اما بسیاری از معامله‌گران معتقدند؛ واردات این کالا می‌تواند تقاضا را برای خرید آن کنترل کند. البته پس از نوروز و در اولین عرضه نرخ پایه این کالا با افت مواجه شد، گرچه خریداران از این موضوع ابراز خشنودی می‌کنند، اما گویا پتروشیمی شازند به این موضوع معترض است. در همین حال هفته گذشته جمعا ۳ هزار تن کربنات سدیم سبک و سنگین در بورس کالا عرضه شد، اما تقاضایی معادل ۷ هزارتن برای هر کدام از این کالاها بر تابلو ثبت شد، یعنی جمعا ۱۴ هزارتن برای هر دو کالا. تقاضای جوش شیرین هم در محدوده ۳ هزار و ۴۰۰ تن قرار داشت، گر چه این کالا هم به میزان ۱۵۰۰ تن عرضه شده بود، با این حال برخی از معامله گران معتقدند؛ اگر در چند هفته متوالی عرضه جوش شیرین و کربنات‌ها به همین میزان ادامه دار شود، در آینده‌ای نزدیک قیمت این کالا در بازار داخل کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی‌ها از بازار پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته به دلیل نوسانات بازار ارز، تغییر قیمت‌های پایه و عدم اطمینان به آینده با تردیدهایی همراه بود. گر چه برخی از معامله گران از پیش‌بینی آینده خودداری می‌کنند، اما با این حال بعید به نظر می‌رسد که در بازار محصولات پتروشیمی تغییرات عمده‌ای در روزهای آتی رخ بدهد.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری هم پیش رو است و بیشتر معامله گران انتظار ندارند تا با برگزاری انتخابات تغییرات عمده‌ای در بازار ارز و سکه رخ بدهد. با این حال گرچه عده‌ای از آگاهان بازار می‌گویند صادرات در حال انجام شدن است، اما بازگشایی صادرات به صورت قانونی به گمان بسیاری از کارشناسان می‌تواند بازار را با جهش قیمتی روبه‌رو کند.

البته بی شک هزینه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی هم می‌تواند بر بازار داخل تاثیرات بسزایی بگذارد، این در حالی است که گفته می‌شود زمان تغییر قیمت دلار خوراک از ارز مرجع به مبادله‌ای هنوز مشخص نیست و احتمالا در نیمه دوم سال عملیاتی شود.

در همین حال نمی توان این نکته را فراموش کرد که تا سه هفته دیگر زمان استراحت بازار پتروشیمی فرا خواهد رسید و از این رو بعید به نظر می‌رسد که اتفاقات خاصی در بازار رخ دهد.