گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد طی یک هفته گذشته با نوسانات اندکی همراه شد، به طوری که در اولین روز از هفته معاملاتی که اولین روز کاری بازار از سال جدید نیز به حساب می‌آمد، معاملات با روندی مثبت آغاز شد که کارشناسان اقتصادی دلیل آن را بی نتیجه بودن مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 دانستند. به عقیده آنها، این موضوع بر قیمت ارز و قیمت فلزات پایه اثر مثبت داشته است.

در روز یکشنبه با کاهش التهاب بازار و کاهش تقاضای ارز، قیمت دلار و برخی ارزهای معتبر دیگر حدود 70 تومان کاهش یافت که این روند سبب کاهش قیمت فلزات پایه در این روز شد. در عین حال، روند معاملات فلزات پایه در روز دوشنبه نسبت به روز قبل ثابت ماند در حالی که نرخ ارز نسبت به روز یکشنبه با افت20 تومانی مواجه شده بود، اما بازار همچنان با ثبات به معاملات ادامه می‌داد.

ثبات قیمت‌ها تا انتهای هفته ادامه داشت، اما برخی فلزات همچون آلومینیوم، سرب و روی تا پایان هفته با نوسان رو‌به‌رو شدند که عامل اصلی این افت و خیزها تغییر قیمت جهانی این فلزات در بورس لندن بود. از سوی دیگر خرید و فروش‌ها نیز در بازار آزاد بعد از تعطیلات نوروزی رونق بیشتری گرفته بود؛ چرا که با توجه به رکود آخر سال و انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در سال 92 معامله‌گران ترجیح می‌دادند در سال جدید خریدهایشان را انجام دهند، اما با اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشت، خرید و فروش‌ها به خوبی انجام گرفت و روند بازار به حالت عادی بازگشت.

از طرفی مس نیز با وجود کاهش قیمت در بورس کالا (نسبت به آخرین معامله در سال گذشته) در روز یکشنبه، در بازار آزاد با ثبات همراه شده بود و همچنان با قیمت 25 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید که البته خرید فروش این فلز نسبت به رکود آخر سال رونق بیشتری گرفته بود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورت بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده درنیمه دوم سال و به تبع آن افزایش تقاضای صنعتی مس، وضعیت بازار این فلز به خصوص در نیمه دوم سال میلادی (تابستان و پاییز) آماده اوج گیری است.

بانک کردیت سوئیس در تحلیل خود از بازار این فلز پرکاربرد اظهار کرد که مصرف کنندگان در ایالات متحده و اروپا با ترس از رکود اقتصادی به شدت به سمت خرید مس گرایش پیدا کرده‌اند و ذخایر فعلی را به کمترین حد خود رسانده‌اند و در صورت بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده درنیمه دوم سال و به تبع آن افزایش تقاضای صنعتی مس، وضعیت بازار این فلز بسیار پیچیده خواهد شد و قطعا با رشد قیمت در بازارهای جهانی روبه‌رو خواهیم شد.

از سوی دیگر معاملات بورس به‌اندازه بازار با رونق رو‌به‌رو نشده بود که دلیل آن نیز نیمه تعطیل بودن بازار بعد از ایام نوروز بوده است. البته برخی شرکت‌ها نیز برای خرید ‌اندک‌شان دلایلی همچون انبار گردانی اول سال و تخمین نیاز شرکت و غیره را داشتند که منطقی به نظر می‌رسید.

از طرفی در میان فلزات پایه، فلزاتی که با کاهش قیمت رو به رو شدند آلومینیوم و قلع بودند. البته در مورد وضعیت قلع باید گفت با کمبود فعلی این فلز در بازار، افتی بیشتر از این متصور نخواهد بود، اما قیمت آن در حدود 96 هزار تومان در هر کیلو باقی خواهد ماند. این روزها تولید کنندگان آلومینیوم نیز با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که طی این یک هفته، قیمت این فلز روند نزولی در پیش گرفته بود البته این کاهش قیمت در شرایطی است که انتظار می‌رفت به دلیل شرایط سخت تولید، با افزایش قیمت رو به رو باشیم. افزایش حجم زیاد عرضه‌ها و کاهش تقاضای این فلز در بازار آزاد به کاهش قیمت آن منجر شده است. همچنین نرخ این فلز در بورس لندن نیز برخلاف بازارهای ما کاهش یافته بود.

روند افزایشی قیمت سرب و روی نیز به دلیل انتشار اخبار مثبت جهانی بود، به طوری که به گزارش بلومبرگ عامل اصلی صعود برخی فلزات در بازارهای جهانی انتشار گزارش‌هایی در مورد رشد اقتصادی دولت چین در نیمه اول سال 2013 بوده است و همچنین انتشار اخباری جدید پیرامون افزایش حجم خرید اوراق مالی از جانب بانک مرکزی آمریکا، بار دیگر چشم‌انداز تقاضای فلزات پایه را در روز چهارشنبه مثبت کرد که در نتیجه عمده این محصولات با افزایش قیمت مواجه شدند.

این درحالی است که بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط آگاهان اقتصادی انتظار می‌رفت قیمت این فلزات به دلیل کاهش نرخ‌ها در بورس لندن و افت نرخ ارز با کاهش رو به رو شود.

کارشناسان این حوزه با توجه به نرخ جهانی فلزات پیش بینی کرده‌اند که قیمت‌ها در نیمه اول سال جاری با ثبات یا حتی کاهش همراه خواهند شد، البته اگر نرخ ارز ثابت باقی بماند و تولید کنندگان با شرایط بهتری به کار خود ادامه دهند به بهبود بازار فلزات در سال جاری امیدواری وجود دارد، در غیر این صورت باید همانند سال گذشته با نوسانات غیرمنطقی بازار دست و پنجه نرم کرد؛ چرا که اگر این نوسان های غیر منطقی مجددا ادامه پیدا کند تجار باز هم همانند سال گذشته اطمینان خود را از دست می‌دهند و بازار دچار التهاب خواهد شد.

نوسان بازار را تهدید می‌کند