قیمت آهن در بورس فلزات افزایش یافت

بیتا احمدی

روز گذشته در رینگ مبادلاتی تالار فلزی انواع فلزات از انبار کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان، المهدی، فولاد آذربایجان، گروه ملی، پارس اکسید و یک محصول وارداتی از کشور تاجیکستان مورد معامله قرار گرفتند. بنابراین گزارش، ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد A۲-A۳ - میلگرد ۱۸ تا ۱۴- ۳ A ، تیرآهن کوتاه ۲۴، سبد تیرآهن ۲۴ تا ۱۴ ، میلگرد ۲۲-۱ A ، سبد میلگرد ۱۸ تا ۱۲-۳ A ، سبد تیرآهن ۱۴ - ۱۶ و ۱۸ و سبد تیرآهن بال پهن ۱۶ را عرضه کرد.

سبد میلگرد ۲ A ۳- A برای تحویل در ۳۰ مهر ماه از انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، ۴هزار و ۴۰۰ تن با نرخ پایه ۵هزار و ۹۱۰ ریال به روی رینگ آمد.

به دلیل تقاضای زیاد برای این محصول نزدیک به ۳۶هزار و ۹۶۰ تن رقابت میان کارگزاری‌ها در گرفت که در نهایت با قیمت ۵هزار و ۹۶۰ ریال کارگزاری سیماب‌گون خرید کرد.

میلگرد ۱۸ تا ۱۴-۳‌ A انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان برای تحویل در ۳۰ مهر ماه یک هزار و ۴۸۰ تن با نرخ ۵هزار و ۹۵۰ ریال عرضه شد که ۲هزار و ۲۲۰ تن برای این کالا تقاضا در بازار وجود داشت.

خریدار و فروشنده این محصول بر روی قیمت ۵هزار و ۹۵۰ ریال به توافق رسیدند.

۳۷۰ تن از این محصول را شرکت کارگزاری فلزات مفید و مابقی محصول را کارگزاری‌های مشاوران سهام، ستاره جنوب و سی‌ولکس هر کدام یک محموله را خریداری کردند.

محصول تیرآهن طول کوتاه ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان در بازار دیروز، یک‌هزار تن با نرخ ۷هزار و ۶۰۰ ریال و تحویل فوری عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول ۵هزار تن بود.

به دلیل نقدی و تحویل فوری بدون نرخ محصول عرضه‌کننده این محصول افزایش عرضه نداد.

بدین صورت با رقابتی که میان کارگزاری‌های حاضر در تالار فلزی در گرفت یک هزار تن از این محصول را شرکت کارگزاری آتی‌ساز بازار با قیمت ۷هزار و ۹۰۷ریال خریداری کرد.

این گزارش می‌افزاید: سبد تیرآهن (۱۴، ۱۶ و ۱۸) تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان برای تحویل در ۳۰ مهرماه ۷هزار و ۶۵۰ تن از این محصول با نرخ پایه ۷هزار و ۷۵۰ریال به روی رینگ قرار گرفت.

کل تقاضا برای تیرآهن ۲۴ و سبد تیرآهنی ۱۴، ۱۶، ۱۸ از ۲۸هزار و ۴۸۰ تن آغاز و به مرز ۴۰هزار و ۸۰۰ تن رسید.

به دلیل اینکه سقف عرضه همان ۷هزار و ۶۵۰ تن بود و زیادتر نشد رقابت میان کارگزاران ایجاد و در نهایت شرکت کارگزاری سیماب گون با نرخ ۸هزار و ۲۱ریال این محصول را خریداری کردند.

میلگرد ۲۲-A۱ ذوب‌آهن اصفهان برای تحویل در ۳۰ مهرماه یک‌هزار و ۶۲۰ تن با نرخ پایه ۶هزار و ۸۵۰ریال برای هر کیلو عرضه شد.

تقاضا برای این محصول از ۲هزار تن آغاز و به ۳هزار تن با قیمت ۶هزار و ۶۰۰ریال برای هر کیلو رسید.

عرضه‌کننده اعلام کرد در صورتی که به قیمت برسد نیاز بازار را پاسخگو خواهد بود.

بدین ترتیب معامله بر روی این محصول با قیمت ۶هزار و ۸۵۰ریال صورت گرفت.

بعد از آن سبد میلگرد ۱۸ تا ۱۲-A۳ ذوب‌آهن برای تحویل در ۳۰ مهرماه، ۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۹۸۲ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول دیروز در تالار فلزی ۴هزار و ۵۰۰تن بود که در نهایت با همان نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده یعنی ۵هزار و ۹۸۲ریال کارگزاری فلزات مفید خریداری کرد.

همچنین میزان عرضه از ۵۰۰تن به یک‌هزار تن افزایش پیدا کرد.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌آهن اصفهان برای تحویل در پایان شهریورماه ۲۱هزار و ۵۶۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳ریال به روی رینگ آمد که تقاضا برای این محصول نزدیک به ۲۵هزار و ۱۰‌تن با نرخ ۶هزار و ۸۱۰ریال بود که ۲۱هزار و ۵۶۰تن از این محصول با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده ۷هزار و ۱۳ریال برای هر کیلو به فروش رفت.

آخرین کالایی که ذوب‌آهن اصفهان برای معامله به روی رینگ مبادلاتی آورد سبد تیرآهن بال پهن ۱۶ است که برای اولین‌بار است که در تالار فلزی عرضه می‌شد.

۸۰۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۸هزار ریال عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول یک‌هزار و ۶۰۰تن با نرخ ۷هزار و ۵۰۰ریال بود.

این محصول تحویل فوری بوده و عرضه مازاد نداشت.

کارگزاری باهنر سبد تیرآهن بال‌پهن ۱۶ را با قیمت ۸هزار ریال خریداری کرد.

این گزارش حاکی است، در روز ۲۱ شهریورماه در بورس فلزات تهران شمش روی ۹۹۰۹۵ انبار کارخانه ذوب‌روی اصفهان تحویل فوری یک‌صد تن با نرخ ۳۱هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۱۴۰تن بود.

در نهایت این محصول را شرکت کارگزاری فلزات مفید با نرخ ۳۱هزار ریال در هر کیلو خریداری کرد.

محصول شمش روی ۹۹۰۹۵ انبار کارخانه پارس اکسید نیز ۲۰تن با نرخ پایه هر کیلو ۳۱هزار ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول در بازار ۶۰تن با قیمت ۳۰هزار و ۵۰۰ریال بود.

معامله بر روی این محصول با نرخ ۳۱هزار ریال انجام گرفت که کارگزاری فلزات مفید آن را خریداری کرد.

بنابراین گزارش، شرکت فولاد آذربایجان سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ را برای تحویل در پایان شهریورماه را یک‌هزار تن با نرخ ۶هزار ریال عرضه کرد.

کل تقاضا برای این محصول در بازار یک‌هزار تن بود که با قیمت‌های ۵هزار و ۹۰۰ریال، ۵هزار و ۹۵۰ریال و حتی ۵هزار و ۹۷۰ریال پیشنهاد شد که عرضه‌کننده اعلام کرد کف قیمت همان ۶هزار ریال برای هر کیلو است و کمتر نخواهد شد.

بدین ترتیب معامله‌ای برروی محصول فولاد آذربایجان انجام نگرفت.

سبد میلگرد A۲-A۳ انبار کارخانه گروه ملی برای تحویل در ۳۰مهرماه یک‌هزار تن با نرخ ۶هزار ریال به روی رینگ آمد که تقاضایی برای آن وجود نداشت.

تیرآهن ۱۴ انبار کارخانه گروه ملی یک‌هزار تن با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد که کل تقاضا برای این محصول ۴هزار و ۲۰۰تن بود.

شرکت کارگزاری ستاره جنوب این محصول را با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ریال خریداری کرد.

روز گذشته همچنین شمش آلومینیوم ۵۰پوندی محصول کشور تاجیکستان تحویل فوری در مشهد به روی رینگ مبادلاتی تالار فلزی آمد.

یک‌صد تن از این محصول با نرخ ۲۹هزار ریال عرضه شد.

۴۰تن برای این محصول تقاضا در بازار فلزی تهران وجود داشت که در نهایت این محصول با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۶۰۰ریال به فروش رسید.

این گزارش حاکی است، در بورس فلزات‌، جمعا ۶۷هزار و ۷۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم و روی به ارزش ۴۵۰‌میلیارد و ۱۸۱‌میلیون و ۵۳۰‌هزار ریال دادوستد شد.

تالار این بورس در روز چهارشنبه شاهد جمعا ۷۰‌هزار و۱۹۰ تن عرضه و در مقابل ۱۵۲‌هزار و ۶۰ تن تقاضا برای محصولات فوق‌الذکر بود.

این گزارش حاکی است، در روز چهارشنبه در گروه فولاد، در۱۰ رینگ معاملاتی جداگانه ۶۶‌هزار و ۸۱۰ تن انواع محصولات فولاد به ارزش ۴۴۲میلیارد و۷۱۲ میلیون و ۵۳۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف داد‌و‌ستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶۱/۹۹ و ۳۴/۹۸ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز مقدار ۱۴۰ تن آلومینیوم در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۳‌میلیارد و ۷۴۹ میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۱/۰ و ۸۳/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در روز مورد بررسی ۱۲۰ تن از انواع محصولات روی نیز در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۳‌میلیارد و ۷۲۰‌میلیون ریال به صورت نقدی داد‌و‌ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۱۸/۰ و ۷۴/۰ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. در روز چهارشنبه در گروه محصولات مس و کنسانتره هیچ‌گونه عرضه‌ای صورت نگرفت.