اجلاس سه روزه مدیران صنعت فولاد و صنایع وابسته در روزهای ۱۴ لغایت ۱۶ شهریورماه ۱۳۸۶ در هتل آزادی رامسر با حضور مدیران کارخانه‌های فولادی، کارشناسان، صاحب‌نظران و مقامات دولتی و مردمی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری ایران سینا: این اجلاس که در سه روز برگزاری به ارائه مباحث کلان در خصوص صنعت فولاد فرصت‌ها و تهدیدها پرداخت با حضور شخصیت‌های مختلف امکان ارائه نظرات مخالف و موافق را ایجاد کرد و باعث شد مسائل کلان اقتصاد فولاد از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این اجلاس با سخنان بهرامی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مهندس سبحانی مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد. سبحانی ضمن ارائه آمار مستند و دقیق از وضعیت فولاد ایران و جهان به فرصت‌ها و تهدیدات فولاد کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کاهش یابد تا این صنعت بتواند بیش از روز پیش تعالی اقتصاد کشور را سبب‌ساز شود.

در ادامه این اجلاس به ترتیب دکتر دولت‌آبادی، رییس هیات مدیره بانک پاسارگاد و مهندس ترابی معاونت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد به ایراد سخنرانی پرداختند. سپس مهندس اعزازی از فناوری معادن و فلزات و دکتر جنتی از گروه اقتصادی شرکت فولاد تکنیک به ارائه آمار خود از وضعیت فولاد ایران و برشمردن مواردی چند از فرصت‌ها و تهدیدات پرداختند. در این رابطه با جمع‌بندی مطالب می‌توان وجود معادن غنی سنگ آهن، انرژی ارزان قیمت، بازار مطلوب داخلی و بازار صادرات مناسب (خاورمیانه) را از جمله فرصت‌ها دانست و تهدیدات این صنعت را سرمایه‌گذاری‌های دولتی، وابسته بودن سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به درآمدهای نفتی، عدم ثبات در سیاست‌های بازرگانی دولت، وجود رقبای مهم در بازار صادراتی ( چین و ترکیه)، بهره‌وری پایین در صنعت فولاد، شبکه نامناسب حمل‌ونقل ریلی، عدم وجود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت فولاد و عدم وجود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت فولاد و عدم وجود امکانات زیربنایی مناسب، همچنین سیاست‌های نامتوازن توسعه صنعت فولاد، بدون توجه به نیازهای بین بخشی ذکر کرد.

در خاتمه روز اول این همایش مهندس خلیفه سلطانی از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و پس از صرف ناهار نیز نمایشگاه تخصصی مرتبط با همایش افتتاح شد.

در حاشیه این اجلاس خبرنگاران صدا و سیما و جمعی از خبرنگاران روزنامه‌های رسمی کشور با مدیران حاضر در اجلاس، مصاحبه و در رابطه با موارد جاری صنعت فولاد به بحث و تهیه گزارش اقدام نمودند.

گزارش خبری این اجلاس همزمان از شبکه‌های سراسری، جوان و پیام تهران رادیو پخش و مخابره گردید.

دومین روز اجلاس مدیران صنعت فولاد و صنایع وابسته نیز در تاریخ ۱۵/۰۶/۸۶ با سخنرانی مهندس نفیسی در رابطه با ایده شکل‌گیری همایش آغاز به کار کرد. وی ضمن بر شمردن اهداف این اجلاس اظهار امیدواری کرد نشست‌هایی از این دست بتواند با مطرح کردن نظرات مختلف مدیران به یک جمع‌بندی کلی و توافق جمعی منجر شود. پس از ایشان رییس کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی مجلس حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاهی‌عربلو به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن بر شمردن اهمیت وجود انجمن‌های شغلی با تکیه بر نقش مجلس در رابطه با نهادینه کردن قوانین گفت: باید مسائل را از نظر قانونی پیگیری کرد و به سمتی رفت که مسائل این چنینی در قوانین نهادینه شود. ایشان ضمن اشاره به نقش مجلس و نمایندگان آن در پیشبرد امور گفت: قوانین و مقررات دولتی اگر تایید مجلس را نداشته باشد قوام نمی‌یابد و این موضوعی است که باید در رابطه با نقدینگی لازم برای صنعت فولاد، پیشبرد اصل ۴۴ و دیگر مسائل تولید در کشور پی گرفته شود.

حجت‌الاسلام عربلو در ادامه یاد آور شد قراردادن تعرفه یا برداشتن آن به تنهایی نمی‌تواند مشکل صنعت فولاد کشور را حل کند و صنایع ناچار باید به سمتی حرکت کنند که با ایجاد نوآوری و محصولات با کیفیت بالا به رقابت با محصولات خارجی پرداخته و بازارهای مناسب جدیدی به دست آورند.

در ادامه این اجلاس مهندس تجلی‌زاده از معاونت بازرگانی فولاد خوزستان سخنرانی نمود و ضمن بررسی مکاتب مدیریتی از مدیریت اقتضایی سخن گفت که بر اساس اگر و آنگاه بنا شده و باید بر اساس اگرها به آنگاه‌ها اندیشید. وی در ادامه یادآور شد البته این مدیریت قوانین خاص خودش را دارد و باید توجه داشت که با وجود اگرها و آنگاه‌ها نمی‌توان یکباره سیاست‌های کلان را تغییر داد. قابل ذکر است سخنرانی مهندس تجلی‌زاده به شکل میزگرد با حضور مهندس سبحانی، مهندس سمسارها و مهندس خلیفه سلطانی برگزار شد و در ادامه نیز همچنین مهندس قمیشی مدیر عامل فولاد اردکان به بحث پرداخت. مهندس آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران نیز در خصوص مشکلات عمده در بخش صنعت فولاد مدیریت و عدم هماهنگی بین واحد‌های مختلف کشور گفت و ادامه داد با اینکه تولید فولاد ضرورت است ولی ساخت و ساز و تولید در بخش‌های دیگر نیز این را می‌طلبد که ما به واردات حساب شده و منطقی بیاندیشیم. ایشان ضمن اشاره به قابلیت صنعت فولاد و اصل مهم ۴۴ و خصوصی‌سازی گفت: بازارهای جهانی و امکانات متعدد در دست است. مساله مهم این است که بتوانیم مقررات درست ایجاد کنیم. اصل اعتماد را به وجود آوریم و مدیریت و همدلی داشته باشیم.

در ادامه این اجلاس مهندس هرندیزاده به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن ارائه مقاله‌ای با عنوان اطلاع‌رسانی حلقه گمشده صنعت فولاد به این موضوع اشاره کرد که اطلاع‌رسانی، موضوع دقیق و حساسی است چرا که از سویی می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی و از سویی دیگر چنانچه درست اجرا نشود به عنوان یک تهدید مطرح شود. وی در ادامه با ارایه تعریف جامعی از اطلاع رسانی به لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و به روز اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی به عنوان حلقه گمشده صنعت فولاد یاد کرد.

همچنین در آخرین روز اجلاس میزگردی با حضور مدعوین اجلاس تشکیل شد که کارشناسان و مدیران شرکت‌های فولادی در رابطه با مسائل صنعت فولاد به بحث و تبادل نظر پرداختند و سپس نتیجه‌گیری و جمع‌بندی اجلاس را انجام دادند. مفاد این آئین‌نامه به‌زودی در سایت ایران سینا درج و در کتاب اجلاس به همراه مقالات و مباحث مطرح شده به چاپ می‌رسد.