الزامی به عرضه روی در بورس کالا نداریم

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: به علت عدم وجود متقاضی برای شمش روی در بورس کالا این محصول به میزان اندک در این بازار عرضه می‌شود که اغلب معامله‌ای بر روی آن صورت نمی‌گیرد. چهارشنبه هفته گذشته پس از مدتی طولانی شمش روی از سوی شرکت توسعه معادن روی ایران در بورس کالا عرضه شد اما این محصول مشتری نداشت به همین علت معامله‌ای صورت نگرفت.

براساس شواهد موجود چهار عامل اصلی را می‌توان از علل نبود متقاضی برای شمش روی در بورس کالا برشمرد.

افزایش قیمت‌های جهانی، مناسب نبودن بورس کالا از نظر بخش خصوصی به عنوان محلی برای عرضه و تقاضا، عادت نداشتن مشتریان برای خرید شمش روی از بورس و عدم الزام شرکت‌های خصوصی تولید کننده برای عرضه شمش روی در بورس از مهم‌ترین عوامل عدم معامله شمش روی در بورس کالایی کشور است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه معادن روی ایران در خصوص عرضه اندک شمش روی در بورس کالا گفت: به علت نبود متقاضی شمش روی را به میزان زیاد در این بورس عرضه نمی‌کنیم.

جواد ویشکایی افزود: بورس کالا در شرایط فعلی محل مناسبی برای خرید و فروش شمش روی نیست.

به گفته وی، مشتریان شمش روی عادت ندارند که برای تامین شمش روی مورد نیاز خود به بورس مراجعه کنند به گونه‌ای که سایر مشتریان بزرگ در‌حال‌حاضر به طور مستقیم از شرکت‌های ما خرید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه معادن روی ایران در خصوص این که ملزم به عرضه شمش روی تولیدی خود در بورس کالا نیستند، تصریح کرد:‌ شرکت‌های دولتی باید تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما شرکت‌های تحت پوشش شرکت توسعه معادن روی ایران به‌رغم تمایل به عنوان یک شرکت خصوصی الزامی برای عرضه در این بازار را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های زیرمجموعه توسعه معادن روی ایران تولیدات خود در دفاتر خود به مشتریان عرضه می‌کنند و تنها برای همکاری هر چه بیشتر با بورس کالا و نبود خریدار به میزان اندک در بورس کالا عرضه می‌کند.

وشیکایی گفت: دو سوم شمش روی شرکت توسعه معادن روی ایران صادر می‌شود و مابقی در داخل مصرف می‌شود.

وی افزود: صادرات شمش روی به خارج از کشور موجب تعادل در بازار می‌شود چرا که در غیر این صورت عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت و این امر به بر هم خوردن تعادل در بازار منجرخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه معادن روی ایران در خصوص پیش‌بینی قیمت شمش روی طی ماه‌های آینده، تصریح کرد: قیمت‌ این محصول قابل پیش‌بینی نیست به این علت که ایران تنها یک درصد تولید روی در جهان را در اختیار دارد به همین علت تاثیری بر روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های داخلی شمش روی متاثر از قیمت‌های جهانی است، خاطرنشان کرد: بر اساس مقالات منتشر شده در دنیا قیمت جهانی شمش روی در سال ۲۰۰۷ مطلوب و بالا است و تا حدود ۳هزار و ۳۰۰دلار پیش‌بینی می‌شود اما در سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت‌های جهانی است.

ویشکایی در خصوص دلایل کاهش قیمت شمش روی در سال ۲۰۰۸ اظهار کرد: چین که یک کشور صادرکننده بود به یکی از واردکنندگان این ماده معدنی تبدیل شده است که افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا شنیده می‌شود که چین قصد صادرات شمش روی را دارد، گفت: در صورت افزایش صادرات شمش روی از سوی این کشور، قیمت شمش روی کاهش خواهد یافت به گونه‌ای که بر اساس اتفاقات سال‌های گذشته کنسانتره روی (خاک معدن روی) در دنیا با کمبود شدید مواجه شده بود که هم اکنون این مشکل برطرف شده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی توسعه معادن روی ایران افزود: هم اکنون در سایر کشورها به میزان کافی شمش روی به کارخانه‌های تولیدکننده می‌رسد که با افزایش تولید، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قیمت شمش روی در داخل کشور بر اساس قیمت‌های بورس فلزات LME تعیین می‌شود.

رییس هیات‌مدیره کالسیمین نیز در خصوص عدم تقاضا برای شمش روی در بورس کالا خاطرنشان کرد: به علت افزایش قیمت‌های جهانی متقاضیان برای خرید این محصول دست نگه داشتند.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه قیمت جهانی شمش روی از ۲۷۰۰دلار به ۳هزار و ۵۰دلار افزایش یافته، گفت: هم اکنون مصرف‌کنندگان شمش روی منتظر کاهش قیمت این ماده معدنی هستند.

وی با بیان اینکه اغلب مشتریان شمش روی، تولیدکنندگان هستند، افزود: به همین اغلب آنها به طور مستقیم از ما خرید می‌کنند.

وی میزان تولید سالانه شمش روی از سوی شرکت توسعه معادن روی ایران را ۱۲۰هزار تن برشمرد و تصریح کرد: ۶۰درصد از این میزان صادر و مابقی در بازار داخل مصرف می‌شود.