ظهور جریانات جدید در بازار آهن

بیتا احمدی

به نظر می‌رسد قیمت آهن‌آلات در بورس کالا بین ۷۰۰ تا ۷۵۰تومان متعادل است اما پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشدی را به خود بگیرد. علی‌‌اکبر کریمی، مدیرعامل تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: قیمت محصولات فولادی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰تومان در هرکیلو است و با توجه به اینکه قیمت تمام شده آهن‌آلات برای کارخانه تولیدی بالا است این نرخ معقول و منطقی است.

وی ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که دولت بخواهد برای جلوگیری از تورم قیمت آهن‌آلات اقداماتی را انجام دهد، اما با توجه به اینکه شمش فولادی قیمتش ۵۶۰تومان بوده و با کرایه حمل به محل کارخانه ۱۰۰تومان هزینه حمل به آن اضافه می‌شود نرخ موجود و افزایش قیمت این کالا تاحدودی طبیعی است.

وی در خصوص علت افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار اظهار داشت: اتمام عرضه‌های وارداتی و همچنین محدودیت‌هایی که کشور چین برای صادرات این محصولات لحاظ کرده باعث شده هم قیمت شمش فولادی خریداری شده شرکت‌های تولیدکننده داخلی افزایش یابد و هم نرخ محصولات منشعب شده از آن در این ماه رشد کند.

کریمی تصریح کرد: شمش خارجی بسیار گران شده این در حالی است که شمش فولاد خوزستان که از کیفیت و مرغوبیت خیلی خوبی برخوردار است صادر می‌شود در حالی که باید به مصارف داخلی برسد.

وی افزود: فولاد خوزستان تنها تولید کننده فولادی در کشور است که بیشتر محصولات خود را در اختیار شرکت‌های دولتی قرار می‌دهد و مابقی آن را بدون توجه به نیاز بازار داخل صادر می‌کند.

کریمی گفت: بازار در خصوص افزایش قیمت‌ها به یک یقین رسیده و دلیل این امر نیز افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار است. مدیرعامل تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان همچنین اضافه کرد: اگر مباحث سیاسی در کار نباشد قیمت آهن‌آلات در نرخ ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان متعادل است مگر این که دولت بخواهد برای جلوگیری از تورم دوباره واردات داشته باشد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار آهن نشان می‌دهد با توجه به این که هنوز در ماه مبارک رمضان هستیم و مبادلات رونق خاصی ندارد شاهد رشد قیمت‌ها بودیم به همین دلیل ممکن است در ماه آینده تا شب عید جریانی وارد معاملات آهن‌آلات در بورس و همچنین بازار غیررسمی این کالاها شود که این موضوع باعث ورود سرمایه‌های کلان برای مبادرت به خرید محصولات فولادی شود و خریداران آهن ممکن است آن را تا سال آینده نگه دارند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود تا در سال ۸۷ آهن‌آلات با قیمت بیشتری به فروش برسد. کریمی ابراز داشت: باید دید دولت در بخش فولاد چه کار خواهد کرد؟ گفته می‌شود بعد از بررسی اصل ۴۴ و خصوصی سازی دولت می‌خواهد بازار آهن را نظام‌مند کند باید منتظر اقدامات دولت در این بخش بود.

وی پیشنهاد کرد: اگر دولت خواهان نظام‌مند کردن بازار آهن است باید واحدهای عمده را در این بخش بیش از پیش فعال کند مانند تعاونی‌ها و شرکت‌های خدمات تهیه و توزیع که هم به دولت مالیات می‌دهند و هم قابل پیگیری هستند.

وی افزود: این عوامل به شدت می‌توانند در کنترل قیمت‌ها موثر بوده و علاوه بر آن با اشتغالزایی که می‌کنند بسیاری از افراد را درگیر این بازار خواهند کرد و هر دو با مالیاتی که پرداخت می‌کنند دولت را منتفع خواهند کرد.

شمش فولادی گران‌تر از محصول نهایی

ماهیانه ۵۰ تا ۶۰هزار تن شمش فولادی فولاد خوزستان صادر می‌شود.

یک کارشناس بازار فلزات با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در حالی‌که تولید محصولات فولادی در کشور با رکود مواجه است و بسیاری از کارخانه‌های تولید‌کننده فولاد که نیازمند شمش فولاد هستند و برخی خط‌های تولید‌شان تعطیل شده است. چرا دولت درخصوص صادرات این حجم از صادرات شمش فولادی چاره‌اندیشی نمی‌کند؟

وی افزود: چگونه در شرایطی که تولید محصولات فولادی متوقف شده تنها تولید‌کننده شمش فولادی این کالای باارزش را صادر می‌کند و شرکت ایمیدرو بر این امر نظارت نمی‌کند.

این منبع آگاه همچنین اظهار داشت: اولین ضربه واردات بر پیکرتولید داخلی اعم از بخش دولتی و یا خصوصی است بدین صورت که دولتی‌ها تولیدشان را کم می‌کنند و خصوصی‌ها خط‌های تولید را تعطیل می‌کنند.

وی افزود: وقتی قیمت تمام‌شده شمش فولاد وارداتی ۵۶۰تومان است چگونه با نرخ ۵۷۰ یا ۵۸۰ میلگرد را می‌توان فروخت. در حالی‌که قیمت‌های شمش به علاوه حمل‌و‌نقل و ترخیص هزینه بیشتری می‌شود که تولید‌کننده قادر به رقابت با همتاهای بزرگ‌تر در بازار نیست.

وی تصریح کرد: شاید علت افزایش قیمت آهن‌آلات در بورس کالا نیز عرضه کم یا عدم حضور شرکت‌های دولتی کوچک‌تر باشد.

هنگامی که تولید کاهش پیدا کند قیمت بالا می‌رود باید دولت بداند که واردات چاره افزایش قیمت‌ها نیست. بلکه چاره، افزایش نرخ، تولید بیشتر است که در صورتی امکان‌پذیر است که دولت وارد عمل شود.